• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos
    Felinne skrev 2013-06-03 16:15:53 följande:
    Jag är nog lite känsligare än vanligt. Säger min man i alla fall. Börja storgråta när vi var inne på en restaurang för att jag jag var jättehungrig men tyckte allt verkade äckligt och det jag tyckte verkade gott fick jag inte äta. Sedan grät jag när han sa att jag inte skulle kolla vad fk skriver eftersom jag bara blir ledsen - "jag får väl läsa vad jag vill" pep jag och började gråta okontrollerat. Sedan grät jag morgonen därpå också för att jag kände mig allmänt nere och läste ett brev farmor skrivit till mig. Gud börjar nästan gråta igen när jag tänker på det där jäkla brevet. Och på mina underbara farföräldrar...

Kände av mina fogar rätt mycket i v7+5 och började då göra dessa övningar: www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../

Sedan har jag verkligen försökt hålla igång/komma igen med träningen/löpningen och (peppar peppar) sedan jag gjort det har jag knappt känt av besvären sedan den där jobbiga veckan. Av vad jag har läst kan problemen uppkomma av massa orsaker men t.ex. om man är otränad i mag/ryggmuskerna eller otränad i allmänhet så den biten försöker jag förekomma nu genom träning och övningarna några gånger i veckan. Träning som inte belastar kroppen i sidled tror jag är bra. Det funkar jättebra för mig att springa/jogga t.ex. men jag gissar att ridning skulle vara lite svårare...
    Löpning är NONO om du har fogproblem. Om du inte vill bli mkt sämmre villsäga.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Grattis till lyckade KUB!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Sjukgymnast imorgon för fogarna.

• Felinne
    MissKaos skrev 2013-06-03 16:56:22 följande:
    Löpning är NONO om du har fogproblem. Om du inte vill bli mkt sämmre villsäga.
    Det kanske är olika då, för jag har verkligen inte blivit sämre av att springa. Jag gissar att det inte finns en universallösning som fungerar för alla, jag säger bara vad som har fungerat för mig och det är att upprätthålla mina träningsrutiner.
    /F 
  • MissKaos

Och jag vad sjukgymnasterna sa min förra grav och även denna. Inte samma gymnast. Är du säker på att det är fogarna?

Felinne skrev 2013-06-03 20:03:55 följande:
    Det kanske är olika då, för jag har verkligen inte blivit sämre av att springa. Jag gissar att det inte finns en universallösning som fungerar för alla, jag säger bara vad som har fungerat för mig och det är att upprätthålla mina träningsrutiner.

/F 

• sillan01

Hej tjejer:)
    Ni som har gjort kubtest, vad fick ni för resultat i siffror? Är lite orolig, ska göra kubtest på onsdag.

• bellbar

Hej allihopa!

Idag KUB test, det gick bra. Lill*n var envis, lugn och ville inte alls flytta på sig. Det tog cirka 20 minuter tills hen "gav upp" och då kunde läkaren mäta nacken. :) Allt såg bra ut, låg risk. Skönt! Nästa UL 15 juli, längtar..!

Ny BF, ungefär, 8 dec. Inne i vecka 14 nu (13+0).

• LillaBulan

Inte hängt här så mycket på senare tiden. Min borderline och hormoner har gett mig en fruktansvärd ångest. En ångest som gör att jag inte klarar av att äta.

Jag tror matproblemet har satt sig som en spärr då BM sa sist "du får inte gå upp så mycket i vikt" och sedan satte sig den spärren direkt.

Gråter konstant, ligger under mitt kedjetäcke för att lugna mig och äter lergigan mot ångest. Så här dåligt har jag inte mått på länge.

När ångesten är som starkast så tänker jag att jag inte vill mer men när jag mår bra så vill jag givetvis ha min lilla bula.

Någon som mått på liknande sätt eller är jag helt udda? :(

• Plopps80
    LillaBulan skrev 2013-06-03 22:36:53 följande:
    Inte hängt här så mycket på senare tiden. Min borderline och hormoner har gett mig en fruktansvärd ångest. En ångest som gör att jag inte klarar av att äta. Jag tror matproblemet har satt sig som en spärr då BM sa sist "du får inte gå upp så mycket i vikt" och sedan satte sig den spärren direkt. Gråter konstant, ligger under mitt kedjetäcke för att lugna mig och äter lergigan mot ångest. Så här dåligt har jag inte mått på länge. När ångesten är som starkast så tänker jag att jag inte vill mer men när jag mår bra så vill jag givetvis ha min lilla bula. Någon som mått på liknande sätt eller är jag helt udda? :(

Har inte upplevt det du upplever men jag har varit deprimerad och allt har känts mörkt inuti. Jag är känslig mot hormoner och min BM sa att hjärnan badar i ett hormonbad och det är mycket vanligt att man mår dåligt första trimetern. Min älskade hund dog hastigt för 3 veckor sedan och efter det har jag känt att allt varit meningslöst. Nu börjar det vända och hormonerna stabiliseras. Har man en grundsjukdom som du har kan jag tänka mig att alla symtom förstärks vid en graviditet. Det viktigaste är att du har stöd och ett kontaktnät när barnet fötts. Efter förlossningen är det ännu mer hormoner i omlopp och att dessutom sköta en bebis som kräver enormt mycket av en samtidigt som man har Sömnbrist och det kan vara väldigt jobbigt psykiskt och fysiskt. Jag fick förlossningsdepresion. Visste inte då att jag är så känslig för hormoner. Denna gången har jag en kurator och en barnmorska som vet att jag kan behöva extra stöttning. Vänner och familj vet också. Och jag vet att jag kan känna mig deppig men att det kommer gå över.
  • Minnymilou

Tack för länken till övningar, Felinne! Jag måste verkligen komma igång och träna nu regelbundet, helst varje dag lite försiktigt - jag måste akta mig väldigt så att jag inte överanstränger mig och det blir sämre i stället. Härligt att du kan löpträna! Själv har jag svårt att gå om kvällarna efter en lång dag, men på morgonen är det alltid lite bättre igen. Att springa är helt uteslutet för min del, tyvärr, det skulle vara döden för fogarna. Får göra som miss Kaos, tror jag, och kontakta en sjukgymnast.

Och grattis Bellbar till Kub-testet! Glad

sillan01 skrev 2013-06-03 20:54:28 följande:
    Hej tjejer:)
    Ni som har gjort kubtest, vad fick ni för resultat i siffror? Är lite orolig, ska göra kubtest på onsdag.
    Jag var också orolig innan jag gjorde testet, det är svårt att låta bli att oroa sig hur mycket man än intalar sig att det ska gå bra. Jag fick som jag skrev tidigare oddsen 1/5000 ca för alla tre trisomier. Av det borde jag ju en gång för alla lära mig att jag inte borde ta ut så himla mycket oro i förskott, men det är ju väldigt lätt att säga så här i efterhand...

Svar på tråden December bebis 2013