• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Tips från en övrläkare vi hade:

Ta niferex el duroferron och blutsaft. Inte ihop. Alltså vid olika tidpunkter på dagen Tas upp på olika sätt sv kroppen. Hjäöpte på lig förra graviditeten. Bästa rådet jag fick!

Smulan91 skrev 2013-07-03 22:27:26 följande:
    Okej, lite olika svar. Får hoppas på det bästa :)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Läs ifass.. tom fått det utskrivet av mödravårdens doktor.

Plopps80 skrev 2013-07-04 09:18:24 följande:
    Min BM var väldigt tveksam ändå. Hon tycker man ska avstå från kortisol så mkt som möjligt. På Apoteket var dom också så himla tveksamma när jag stod där och skulle köpa rhinocort så det blev inget. Blir så osäker.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-07-04 09:30:28 följande:
    Tips från en övrläkare vi hade: Ta niferex el duroferron och blutsaft. Inte ihop. Alltså vid olika tidpunkter på dagen Tas upp på olika sätt sv kroppen. Hjäöpte på lig förra graviditeten. Bästa rådet jag fick!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Då måste det gälla Hemofer också. Ska testa måste få upp mitt järn innan jag blir tokig.
  • Aimish

Jag fick både en kortisonnässpray utskriven samt några tabletter som skulle vara dunderbra. Kan tala om att ingen utav de båda hjälpte.

Vissa dagar är det bättre och behöver inte ta lika många doser andra dagar värre.

Någon mer som har fruktansvärt ont i bröstvårtorna? Känns som om någon skurit bort dom och satt fast dom igen =/

• Plopps80

Blir det för jävlig kommer jag köra med Kortisonspray men just nu går det rätt bra. Det här med järntabletter och blutsaft. Hur många tabletter ska man ta? Nu tar jag 4 Hemofer men det måste väl bli för mkt med 4 Hemofer och en dos blutsaft? Ska man ta 2 Hemofer och 1 blutsaft då?

• MissKaos

Hemofer innehåller sammat typ av järn som blutsaft. Ingen idé att komibnera. Om du har brist på järn är det för mesigt som ensamt terapi.

Plopps80 skrev 2013-07-04 09:40:58 följande:
    Blir det för jävlig kommer jag köra med Kortisonspray men just nu går det rätt bra. Det här med järntabletter och blutsaft. Hur många tabletter ska man ta? Nu tar jag 4 Hemofer men det måste väl bli för mkt med 4 Hemofer och en dos blutsaft? Ska man ta 2 Hemofer och 1 blutsaft då?

Här är den text som finns i fass om Rhinocort (för vårdpersonal eg för förskrivare)

Kategori A.

Resultat från prospektiva studier och från global erfarenhet efter marknadsintroduktion indikerar inte någon ökad risk för medfödda missbildningar vid användning av inhalerat eller intranasalt budesonid under tidig graviditet. Liksom med andra läkemedel kräver administrering av budesonid under graviditet att fördelarna för modern vägs mot riskerna för fostret.

• Plopps80
    MissKaos skrev 2013-07-04 09:50:05 följande:
      Hemofer innehåller sammat typ av järn som blutsaft. Ingen idé att komibnera. Om du har brist på järn är det för mesigt som ensamt terapi.Här är den text som finns i fass om Rhinocort (för vårdpersonal eg för förskrivare) Kategori A. Resultat från prospektiva studier och från global erfarenhet efter marknadsintroduktion indikerar inte någon ökad risk för medfödda missbildningar vid användning av inhalerat eller intranasalt budesonid under tidig graviditet. Liksom med andra läkemedel kräver administrering av budesonid under graviditet att fördelarna för modern vägs mot riskerna för fostret.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Förra gången körde jag enbart med dubbel dos blutsaft och hade bra värden. Min mage dör av niferex och sånna där järntabletter. Fan vad jobbigt :/
  • MissKaos
    Smulan91 skrev 2013-07-04 09:38:20 följande:
    Misskaos; tack för tipset!!

¨Vidarebefodrar bara ett bra tips!
    Den ÖL vi hade (hyrdoktor) under min första grav var underbar. En psykiatriker såklart jag jobbar ju med psykiatri, men mkt kunnig inom en massa saker som läkare ska kunna. Han lärde mig mkt om graviditet och hade jobbat med mödravård vid ngt tillfälle tror jag.
  • Aimish
    MissKaos skrev 2013-07-04 10:00:08 följande:

¨Vidarebefodrar bara ett bra tips!
    Den ÖL vi hade (hyrdoktor) under min första grav var underbar. En psykiatriker såklart jag jobbar ju med psykiatri, men mkt kunnig inom en massa saker som läkare ska kunna. Han lärde mig mkt om graviditet och hade jobbat med mödravård vid ngt tillfälle tror jag.
    Hur går det för dig med magen MissKaos? Vi hade BF ungefär samtidigt har jag för mig :D

Svar på tråden December bebis 2013