Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Jag försökte kolla på programmet igår men boxen ville inte så jag ska göra ett nytt försök ikväll istället. Vägde mig i morse och jag har gått upp igen. Snart är vartenda litet gram jag gått ner tillbaka. Men det kommer förhoppningsvis rätta till sig nu när jag rör på mig igen och mensen snart är över.

• spökplumpen

Jag står på plus sen startvikten, men det är bara att tuffa på. Igår förvånade jag mig själv rejält. Jag tog på mig springskorna och träningskläder och bestämde mig för att gå och jogga hem till svärisarna. Det brukar ta en timme att gå dit. Jag tänkte att eftersom jag inte har sprungit på drygt tre veckor att jag skulle testa att börja om från noll med mitt lär-dig-jogga-5 km-program, så planen var att försöka springa 1 minut. Men det kändes så bra att springa så jag bestämde mig för att inte titta på klockan utan att springa tills jag inte orkade, vilket jag trodde kanske skulle betyda 3 minuter. Men jag fortsatte och fortsatte och fortsatte. Sen började det göra lite ont i höfterna men jag fortsatte och fortsatte och fortsatte. Sen började det göra ännu ondare och jag var ännu tröttare men jag kunde inte sluta förrän jag hade kommit bort till brandstationen. Väl där tittade jag på klockan men då var jag 1 minut från att springa en jämn siffra så det var bara att fortsätta. Slutade inte förens jag hade kommit till viadukten som leder till svärisarnas bostadsområde, då hade jag joggat i 21 min!! Helt galet!! Sen gick jag 10 minuter och joggade de sista 1-2 minuterna. Så summa sumarum så joggade jag tidsmässigt mer än jag gick! *stolt*

• spökplumpen

Dryga 21 000 steg idag...nu måste det väl i all sin dar börja märkas på vågen också? Ska väga mig imorgon och se vad domen blir. Men jag kan iaf säga att det känns i kroppen efter helgens joggingtur. Tom benhinnorna gör ont när jag går så förutom att gå mina vanliga ärenden så kommer jag ta det lugnt tills iaf benhinnorna inte gör ont längre. 

Jag känner mig allt mer sugen på att testa fasta men jag vet inte hur jag ska lägga upp det riktigt för att det ska drabba mina stackars barn så lite som möjligt. Det kommer bli helt hemskt känns det som, en totalgrinig mamma och två barn i trotsålder. Jag tycker inte jag gör annat än lyssnar på bråk, gnäll och "nä" hela dagarn. Kanske får vänta och se om vågen vänder med den vettiga vardagsmotionen nu efter sjukdomarna? 

• spökplumpen

lije: Jodå, det blev vägning imorse. Och jag fick en smärre chock när vågen visade massa mer än tidigare, nästan uppe på gränsen till övervikt. Men jag ställer mig alltid på vågen flera gånger och går efter det som den visar mest. Och när jag ställde mig på den igen så visade den MYCKET mer rimliga siffror. Den brukar bete sig lite ondsint när batterierna håller på att ta slut. Men det var absolut inte den nergång som jag ändå på någon nivå hade förväntat mig. 0,5 kg ner, så visst jag är nere under startvikt igen men det är på håret.

Jag har bestämt mig för att väga allt jag äter för att se hur mycket det blir på en dag. För så mycket som jag rör på mig tycker jag att det är konstigt att det inte syns på kläder eller våg.

Har du några bra tips på mat att äta under fastedagarna? Kör du 2 dagar i rad eller tar du en dag här och en dag där?

• spökplumpen

Lije: Det är lugnt, jag skäms inte för vikten. Jag är 1,65 m och vägde imorse 65,9 varav 18,7 kg fett. 28,4 % kroppsfett som nästan allt sitter på överkroppen och då främst magen. Det svåraste med att regga maten är ju att vara ärlig och äta så som man brukar. Så fort vågen åker fram är det lätt att hålla igen när man ser allt svart på vitt vad man stoppar i sig. Men jag skriver iaf bara ner allt nu och räknar ut först ikväll just för att inte fuska och sluta innan jag normalt hade gjort det.

• spökplumpen
    lije skrev 2013-05-15 17:19:00 följande:
    Då har du ju inte jättemycket att gå ner (tänker jag :) så det går ju lite trögare! Jag är bara 160 och väger ungefär som du så jag har några fler kilon kvar!

Jo det är ju lättare att stoppa när man väger maten! Iaf för mig som vet ungefär hur mkt kalorier det är i mat, eftersom jag hållt på VK!
    Jag höll igen lite, tog tex inget jordnötssmör som jag vanligtvis tar lite till mitt te men i övrigt har jag varit ganska ärlig tycker jag. Och med det jag äter så borde jag gå ner mer än jag gör tycker jag. Men jag kan ju inte tvinga fram det med bara ren viljestyrka.  

Funderar på om jag skulle testa fasta imorgon, men bara tanken på det gör mig skithungrig redan nu!  
    Carmelina skrev 2013-05-15 20:04:07 följande:
    -1,2 idag och jag passerade 10 kilosstrecket. Hurra!!! Tyvärr är jag fortfarande efter i min planering och borde gå ner 2,5 kilo innan maj är slut. Men jag tänkte nog nöja mig med 1,5 det bör gå om jag inte börjar äta allt jag ser igen :)
    Härligt! Grattis! De där jämna talen är så underbara att ta sig förbi!  
  • spökplumpen

Lije: Allt fanns inte med på den sida jag använde för att lägga in allt, men av det som gick att lägga in blev det 1400 kcal. Totalt sett vet jag inte riktigt orkade inte räkna ut det manuellt heller, men garanterat under 2000 kcal iaf. Brände 2758 enligt min stegräknare men egentligen mer eftersom den räknar mina barnvagnspromenader med 35-40 kg last som en vanlig promenad. Hade iaf gått ner 0,6 kg imorse.

Och nu sitter jag här hungrig för jag har gjort slag i saken och FASTAR!! Knappt att jag kan tro det själv.  Blev surare än vanligt på grabbarna vid frukostbordet och insåg själv att jag nog överreagerade när de krånglade men jag vet ju vad det beror på iaf. Snart ska jag iväg och få lite behandling, massage samt akupunktur, och sen är det bara hem och hämta vagnen och knata iväg till dagis för att hämta barn. Så min plan är att äta ett ägg med lite bregott nu innan jag ska iväg för annars får jag inte mat förens vid 15. 

• spökplumpen

Jag känner mig lite snurrig men annars har det gått lättare än jag trott. Nu ska jag ta och knata ner på stan till, som jag brukar säga, min kines. Den största utmaningen idag känns nästan som är att undvika min pepsi Max. Jag tar två flugor i en smäll och försöker vänja mig av med läsken, som jag annars är hooked på fast jag vet hur dåligt det är för kroppen.

• spökplumpen

Lije och alla andra som fastar: Vad fick ni för resultat av er första fasta? Hur mycket gick ni ner? Jag har precis ätit upp mina sista kcal, jordgubbar med lite grädde. Nu ska jag och min kopp örtte förflytta oss till soffan och kolla in greys anatomy. Superspänd inför morgondagens invägning! Ihhhhh!

• spökplumpen

Vad duktiga ni är hela bunten! Jag tycker att man ska vara stolt över varje liten framgång och strunta i felstegen (hihi fast se till att de inte blir för många). Vilket jättebra tips carmelina, det ska jag ta till mig.

Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor