• Anonym (student)

Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?

Hej! 
    Jag är student och har 4 års studier kvar. Har fullt csn lån och min man har föräldrapenning + bostadsbidrag + barnbidrag. Vi har inte överdrivet med pengar men vi klarar oss utan problem. Vi har en summa pengar sparade att åka på semester för i sommar med våra barn..

Men hela familjen behöver nya kläder.. (har inte köpt nya kläder till mig och maken på över 3 år!)

Vi tänkte nu handla kläder till oss och barnen. Men är de en riktigt dålig ide att handla de på avbetalning? Och får man de fast att man bara har csn + föräldrapenning? (+bidrag)? 

Jag anser att vi har hyffsat ordnad ekonomi. Inga betalningsanmärkningar eller sena inbetalningar någonsin. 

• Svar på tråden Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?
  • Skopan

Blir dyrare att ta det på avb, varför inte ta av sparandet o lägga in lite på det varje mån sen ?

• Anonym (student)
    Ms H skrev 2013-04-04 18:13:02 följande:
    Går det ens att få avbetalning med första betalning först efter sommaren?
    Nej, men de blir 4 månaders avbetalning och på 4de avbetalningen betalar vi in allt. (dvs när vi är tillbaka från semestern)
  • Anonym (student)
    Skopan skrev 2013-04-04 18:18:23 följande:
    Blir dyrare att ta det på avb, varför inte ta av sparandet o lägga in lite på det varje mån sen ?
    För vi hinner inte spara så mycket på 2 månader. 
  • Anonym
    Anonym (student) skrev 2013-04-04 18:00:57 följande:
    De va något i den stilen jag tänkte.. Fast betala hela summan när vi kommer hem från semestern. 
    Anonym (student) skrev 2013-04-04 18:20:37 följande:
    Nej, men de blir 4 månaders avbetalning och på 4de avbetalningen betalar vi in allt. (dvs när vi är tillbaka från semestern)
    Men om ni har råd att betala av ett lån så borde ni ju ha råd att spara ihop till kläder också. Ni har ju ändå haft tre år på er. 
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2013-04-04 18:37:59 följande:
    Men om ni har råd att betala av ett lån så borde ni ju ha råd att spara ihop till kläder också. Ni har ju ändå haft tre år på er. 
    Vi har inte köpt kläder på 3 år.. Vi har inte sparat till kläder i 3 år.. 

Vi ska åka och vara borta 2,5 månader och när vi kommer hem igen så kommer vi ha en hel del pengar sparade som blivit över pga minskad elförbrukning, inga matkostnader, inga ab-avgifter (sagt upp bredband och hemtele + pausat mobil-ab) 
    Vi har räknat snålt på att vi lär ha 15k när vi kommer hem igen.

Av den anledningen överväger jag att handla på delbetalning och betala några hundra i månaden tills vi kommer hem och då betala av allting. 
  • Tärnan
    Skopan skrev 2013-04-04 18:18:23 följande:

Beror ju på hur många gånger man delar upp den.. Tror tex inte att haléns har ränta på det sättet vi betalar..
  • Anonym (1973)

Det är dumt att köpa något annat än hus på avbetalning. Man ska ALDRIG låna till konsumtion.

• Skopan

Även om det inte är ränta så kan det hända att det händer nå under avbetalningstiden så man inte kan betala det man tänkte o då blir det ränta i alla fall !

• Kpax

Personligen är jag livrädd för krediter och avbetalningar, så jag skulle aldrig göra det.
    Det är ingen överraskning att man behöver kläder, så jag hade planerat och sparat.

Men visst, bara du läser det finstilta i avtalet, och verkligen är realistisk när det gäller hur mycket ni kommer att spara under utlandsvistelsen (förstår iofs inte hur man kan spara speciellt mycket under en semester).

• Fiona M

hur mycket pengar är det egentligen det rör sig om?
    spontant känner jag att det är dumt att dra på sig avbetalningar på förbrukningsvaror (jo, det är det väl med kläder, speciellt till växande barn) men måste ni ha kläder så måste ni ju.

Svar på tråden Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?