• Anonym (student)

Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?

Hej! 
    Jag är student och har 4 års studier kvar. Har fullt csn lån och min man har föräldrapenning + bostadsbidrag + barnbidrag. Vi har inte överdrivet med pengar men vi klarar oss utan problem. Vi har en summa pengar sparade att åka på semester för i sommar med våra barn..

Men hela familjen behöver nya kläder.. (har inte köpt nya kläder till mig och maken på över 3 år!)

Vi tänkte nu handla kläder till oss och barnen. Men är de en riktigt dålig ide att handla de på avbetalning? Och får man de fast att man bara har csn + föräldrapenning? (+bidrag)? 

Jag anser att vi har hyffsat ordnad ekonomi. Inga betalningsanmärkningar eller sena inbetalningar någonsin. 

• Svar på tråden Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?
  • Anonym

Kan ni inte köpa begagnat? Det tycker jag vore bättre än att köpa på avbetalning.

• Anonym

Jag skulle aldrig handla kläder för pengar jag kommer få i framtiden. Vem vet om framtiden blir som man tänkt sig? Tänk om ni får avbryta resan i förväg, och komma hem tidigare av någon anledning? Eller om ni har inbrott under tiden och behöver ersätta en hel del grejer när ni kommer hem igen? Visst, hemförsäkring täcker, men det brukar ändå behövas en del pengar direkt.

• Ms H
    Anonym (student) skrev 2013-04-04 18:20:37 följande:
    Nej, men de blir 4 månaders avbetalning och på 4de avbetalningen betalar vi in allt. (dvs när vi är tillbaka från semestern)

Betyder inte fyra månaders avbetalning att man delar upp betalningen på fyra månader och betalar (ungefär) lika mycket varje månad?
  • Ms H
    Anonym (student) skrev 2013-04-04 18:50:03 följande:
    Vi har inte köpt kläder på 3 år.. Vi har inte sparat till kläder i 3 år.. 

Vi ska åka och vara borta 2,5 månader och när vi kommer hem igen så kommer vi ha en hel del pengar sparade som blivit över pga minskad elförbrukning, inga matkostnader, inga ab-avgifter (sagt upp bredband och hemtele + pausat mobil-ab) 
    Vi har räknat snålt på att vi lär ha 15k när vi kommer hem igen.

Av den anledningen överväger jag att handla på delbetalning och betala några hundra i månaden tills vi kommer hem och då betala av allting. 

Vad hindrar er att betala under tiden ni är borta?
  • Petrol

Om ni har råd med de extra pengar det kostar att ta det på avbetalning och behöver kläder är de la okej.

Mao, har ni råd att göra så och det upplägget passar er situation bäst är det väl inget att snacka om helt enkelt.

• Anonym (student)
    Fiona M skrev 2013-04-05 12:19:12 följande:
    hur mycket pengar är det egentligen det rör sig om? spontant känner jag att det är dumt att dra på sig avbetalningar på förbrukningsvaror (jo, det är det väl med kläder, speciellt till växande barn) men måste ni ha kläder så måste ni ju.

Fiona M skrev 2013-04-05 12:19:12 följande:
    hur mycket pengar är det egentligen det rör sig om? spontant känner jag att det är dumt att dra på sig avbetalningar på förbrukningsvaror (jo, det är det väl med kläder, speciellt till växande barn) men måste ni ha kläder så måste ni ju.

De rör sig om kanske 5000-6000 max.
    Ms H skrev 2013-04-05 17:12:55 följande:
    Betyder inte fyra månaders avbetalning att man delar upp betalningen på fyra månader och betalar (ungefär) lika mycket varje månad?

Ms H skrev 2013-04-05 17:12:55 följande:

Jo, men man kan ju när som helst betala in en större summa eller hela beloppet om man vill. Så under de månader vi är borta kommer de dras som vanlig avbetalning och när vi kommer hem betalar vi in en klumpsumma.
    Ms H skrev 2013-04-05 17:13:32 följande:

Ms H skrev 2013-04-05 17:13:32 följande:

Vi kommer betala via autogiro och då kan vi inte betala in allt när vi är borta.
    Kpax skrev 2013-04-05 12:10:51 följande:
    Personligen är jag livrädd för krediter och avbetalningar, så jag skulle aldrig göra det. Det är ingen överraskning att man behöver kläder, så jag hade planerat och sparat. Men visst, bara du läser det finstilta i avtalet, och verkligen är realistisk när det gäller hur mycket ni kommer att spara under utlandsvistelsen (förstår iofs inte hur man kan spara speciellt mycket under en semester).

Kpax skrev 2013-04-05 12:10:51 följande:
    Personligen är jag livrädd för krediter och avbetalningar, så jag skulle aldrig göra det. Det är ingen överraskning att man behöver kläder, så jag hade planerat och sparat. Men visst, bara du läser det finstilta i avtalet, och verkligen är realistisk när det gäller hur mycket ni kommer att spara under utlandsvistelsen (förstår iofs inte hur man kan spara speciellt mycket under en semester).

Vi har en bostad utomlands och behöver inte betala hotell. El+gas+vatten blir kanske 300:- högt räknat varje månad där.. Och maten är också mycket billigare.. Så pengarna som rullar in på vårt konto kommer vi inte att använda. Därför sparar vi en hel del.
  • Skopan

Ta respengarna o köp lite kläder nu då o lev på pengarna ni får in när ni är borta

• Kpax
    Anonym (student) skrev 2013-04-05 19:11:24 följande:

Vi har en bostad utomlands och behöver inte betala hotell. El+gas+vatten blir kanske 300:- högt räknat varje månad där.. Och maten är också mycket billigare.. Så pengarna som rullar in på vårt konto kommer vi inte att använda. Därför sparar vi en hel del.

Men ni har fortfarande kvar hyran på bostaden i sverige, och försäkringar + abonnemang?
  • Anonym (student)
    Kpax skrev 2013-04-05 19:52:41 följande:
    Men ni har fortfarande kvar hyran på bostaden i sverige, och försäkringar + abonnemang?

Kpax skrev 2013-04-05 19:52:41 följande:

Ja absolut. Eller nästan. Har sagt upp bredband + hemtelefoni. (Urkasst företag) och pausat mobil ab under sommaren. Elen blir billigare då inget kommer användas i lägenheten och vi brukar handla mat för minst 4000 i månaden som också sparas in.
  • Stokke

Bästa alternativet om man ska handla på avbetalning är ett kreditkort ifrån din bank !
    Inte avbetalning via ex klarna !

Svar på tråden Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?