• Anonym (student)

Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?

Hej! 
    Jag är student och har 4 års studier kvar. Har fullt csn lån och min man har föräldrapenning + bostadsbidrag + barnbidrag. Vi har inte överdrivet med pengar men vi klarar oss utan problem. Vi har en summa pengar sparade att åka på semester för i sommar med våra barn..

Men hela familjen behöver nya kläder.. (har inte köpt nya kläder till mig och maken på över 3 år!)

Vi tänkte nu handla kläder till oss och barnen. Men är de en riktigt dålig ide att handla de på avbetalning? Och får man de fast att man bara har csn + föräldrapenning? (+bidrag)? 

Jag anser att vi har hyffsat ordnad ekonomi. Inga betalningsanmärkningar eller sena inbetalningar någonsin. 

• Svar på tråden Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?
  • Anonym (student)
    LinneaJosie skrev 2013-04-04 17:35:49 följande:
    Det smartaste vore att spara någon månad så ni kan köpa kläder kontant.
    Jo men iom att vi åker i juni så blir de ju inte förrens till hösten. Och de hade varit skönt att ha fräscha kläder när vi ska åka. (ska besöka släkt i hemlandet) =( 
  • Anonym (j)

Det är ju rea nu överallt, sen kan ni köpa på tradera, eller second hand.

• Anonym (j)

ska ni utomlands kanske det är billigare köpa i det landet.

• Ante94

Tycker det är dåligt. Jag tycker att ni ska låna räntefritt från ert semesterkonto istället :)

• LinneaJosie
    Anonym (student) skrev 2013-04-04 17:37:56 följande:
    Jo men iom att vi åker i juni så blir de ju inte förrens till hösten. Och de hade varit skönt att ha fräscha kläder när vi ska åka. (ska besöka släkt i hemlandet) =( 

Anonym (student) skrev 2013-04-04 17:37:56 följande:

Mjo, men just att köpa kläder på avbetalning låter som en sanslöst dålig idé, men det är ju upp till er.
  • Tärnan

Vi brukar varje vår och varje höst "byta ut" garderoben genom haléns, tar fakturan på två avbetalningar, ser inga problem med det så länge man har koll..

• Anonym (student)
    Tärnan skrev 2013-04-04 17:58:48 följande:
    Vi brukar varje vår och varje höst "byta ut" garderoben genom haléns, tar fakturan på två avbetalningar, ser inga problem med det så länge man har koll..
    De va något i den stilen jag tänkte.. Fast betala hela summan när vi kommer hem från semestern. 
  • Nyfikna72

Kolla begagnat innan ni skuldsätter Er........folk ser nästan det som otänkbart ibland men mitt ex har handlat massor med begagnat som är som nytt och mer eller mindre till kaffepengar

• Ms H

Går det ens att få avbetalning med första betalning först efter sommaren?

Svar på tråden Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?