• Anonym (student)

Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?

Hej! 
    Jag är student och har 4 års studier kvar. Har fullt csn lån och min man har föräldrapenning + bostadsbidrag + barnbidrag. Vi har inte överdrivet med pengar men vi klarar oss utan problem. Vi har en summa pengar sparade att åka på semester för i sommar med våra barn..

Men hela familjen behöver nya kläder.. (har inte köpt nya kläder till mig och maken på över 3 år!)

Vi tänkte nu handla kläder till oss och barnen. Men är de en riktigt dålig ide att handla de på avbetalning? Och får man de fast att man bara har csn + föräldrapenning? (+bidrag)? 

Jag anser att vi har hyffsat ordnad ekonomi. Inga betalningsanmärkningar eller sena inbetalningar någonsin. 

• Svar på tråden Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?
  • Anonym (Emma)

Ja, det är dumt. Ofta har både Klarna och t ex Ellos en massa uppläggningsavgifter och aviavgifter som gör att det blir hundralappar/tusenlappar dyrare än vad det blir att betala av allt direkt.

Jag ska erkänna att förra våren hade vi dålig ekonomi, jag gjorde då det dumma att jag köpte barnens nya kläder på Ellos. Tror jag handlade för 2000 kr och hade min avbetalningsplan klar i huvudet, skulle betala typ 500 kr per månad. Problemet är att barn växer fort, så jag hade inte råd att betala så mycket hos ellos, samtidigt som jag tvingades köpa nya barnkläder....Jag har ett år senare fortfarande kvar min skuld. Har räknat ut att jag betalat ca 600 kr i bara ränta och aviavgift under året. Det är helt sjukt. Kommer aldrig att göra om det. Räntan på Ellos är typ 34% och då är det bättre att ta något annat lån (medlemslån?) för att köpa kläder eller t ex handla på Mastercard och betala den skulden med efterföljande barnbidrag eller dyl. Eller att man handlar begagnade barnkläder.

• Anonym (Emma)
    Anonym (student) skrev 2013-04-04 18:00:57 följande:
    De va något i den stilen jag tänkte.. Fast betala hela summan när vi kommer hem från semestern. 
    Ni måste då hålla strikt i semesterkassan. Risken finns att ni åter några glassar för mycket och då skjuter upp fakturan när ni kommit hem och är du student dröjer det ju ett bra tag in på hösten förrän du då får några pengar alls. Det är egentligen bättre att betala kläderna nu och att rätta mun efter matsäck på semestern.
  • 75an

Jag har aldrig själv handlat kläder el dyl på avbetalning. I en krissituation skulle jag kunna tänka mig att handla barnkläder på avbetalning, men inte vuxenkläder. Saknar barnet t ex vinterkkäder och vinterskor i rätt storlek så skulle jag kunna tänka mig att ta det på avbetalning el "köp nu betala i höst". Fast först skulle jag kolla efter begagnat.

• BookLady

Aldrig i livet kläder på avbetalning, totalt idiotiskt. Finns hur fina kläder som helst att hitta på typ Myrorna och loppisar för en spottstyver.

• Indianica

Om man tittar på statistik över folk som skuldsätter sig och råkar illa ut för att de sedan har svårt att betala tillbaka så är det toppar under året vid två tillfällen. Det är folk som lånar för konsumtion kring jul och folk som lånar för konsumtion under sommaren. Ofta är det så att man under sommaren lånar till själva utlandsresan, men i ert fall blir det så att istället för att belåna resan, så belånar ni sommargarderober. I mina ögon är det smått vansinne att belåna hela familjens garderober, nu vet jag inte hur gamla barnen är, men just sommarkläder är inte lika dyrt som vinterkläder och om man vill, så kan man fixa det begagnat åt barnen iaf. Har själv köpt t.-shirts för 10 kr st på Tradera åt dottern. 

Det känns dock som att du redan har bestämt dig för att ni alla ska ha nya kläder just för resan, så jag tror dock jag talar för döva öron. Särskilt om man inte haft råd(?) med kläder på flera år. Varningsklockor ringer och jag kan bara önska er lycka till och hoppas jag slipper se dig fråga här i september hur ni ska få råd med mat till barnen.

• Indianica
    BookLady skrev 2013-04-06 10:00:13 följande:
    Aldrig i livet kläder på avbetalning, totalt idiotiskt. Finns hur fina kläder som helst att hitta på typ Myrorna och loppisar för en spottstyver.
    Även på Tradera finns  kläder som ser nya ut för en billig peng, billigare än nya iaf. Förra sommaren köpte jag Gudrun Sjödénkläder på Tradera som såg helt nya ut. Vill man ha fräscha kläder billigt kan man med fördel titta efter märkeskläder på Tradera odyl. för de håller i regel färg och form bättre än typ HM.
  • Trollbarnet

Har en bekant som "bara skulle" handla "lite" kläder på avbetalning, slutade med att hon nu idag har över 80k på blanco.. Snyggt byggt!

Som en klok vän sa till mig "Har du inte pengarna i handen, handla inte alls" , det leder bara till missöden. Konstigt att alla har anmärkningar hos KF till höger och vänster när man "bara ska köpa lite kläder" och det där blir en sjukdom för man inser hur lätt det är och hur tillgängligt det är..

• BookLady
    Indianica skrev 2013-04-06 11:03:21 följande:
    Även på Tradera finns  kläder som ser nya ut för en billig peng, billigare än nya iaf. Förra sommaren köpte jag Gudrun Sjödénkläder på Tradera som såg helt nya ut. Vill man ha fräscha kläder billigt kan man med fördel titta efter märkeskläder på Tradera odyl. för de håller i regel färg och form bättre än typ HM.
    Ja, Tradera är bra också, särskilt för att man kan sitta hemma och kolla i lugn och ro.
  • Anonym (Mamma M)
    Indianica skrev 2013-04-06 11:01:19 följande:
    Om man tittar på statistik över folk som skuldsätter sig och råkar illa ut för att de sedan har svårt att betala tillbaka så är det toppar under året vid två tillfällen. Det är folk som lånar för konsumtion kring jul och folk som lånar för konsumtion under sommaren. Ofta är det så att man under sommaren lånar till själva utlandsresan, men i ert fall blir det så att istället för att belåna resan, så belånar ni sommargarderober. I mina ögon är det smått vansinne att belåna hela familjens garderober, nu vet jag inte hur gamla barnen är, men just sommarkläder är inte lika dyrt som vinterkläder och om man vill, så kan man fixa det begagnat åt barnen iaf. Har själv köpt t.-shirts för 10 kr st på Tradera åt dottern. 

Det känns dock som att du redan har bestämt dig för att ni alla ska ha nya kläder just för resan, så jag tror dock jag talar för döva öron. Särskilt om man inte haft råd(?) med kläder på flera år. Varningsklockor ringer och jag kan bara önska er lycka till och hoppas jag slipper se dig fråga här i september hur ni ska få råd med mat till barnen.
    Jag tycker också att det ringer varningsklockor!
    Att inte ha råd med kläder på tre år, o vips ska ni köpa hela nya sommargarderober!

Hur ska ni ha råd att betala tillbaka om ni inte har råd att spara pengar till kläder annars, en normal månad?

Annars så är det ett hett tips; sätt undan en mindre summa pengar till ett klädkonto varje månad (så mkt ni har råd med) så slipper sommar o vinter komma som en överraskning för er. 
  • Anonym (Mamma M)
    Ms H skrev 2013-04-04 18:13:02 följande:
    Går det ens att få avbetalning med första betalning först efter sommaren?
    Nej, man ska betala en summa varje månad..

Tänker TS på räntan som läggs på?
    Det blir dyrare att handla på konto än att handla o betala direkt.

Har ni inget resekonto att "låna" pengar från?
    Tycker att det låter osannolikt (eller dåligt prioterat) om ni har råd att resa iväg men inte har råd med kläder!

Om ni ska resa i juni (?) så kommer ni att hinna få minst två löner innan dess.
    Till barnen kan man handla billigt på H&M tex; de har t-shirtar för 49:-, samt billiga shorts o.dyl.
    På Tradera finns hela klädpaket med massor av plagg för billig penning.

Ni vuxna kanske redan har kläder som passar? Är inte nya kläder till er ett måste så tycker jag att det är totalt onödigt att handla kläder för pengar som ni inte har..

• Anonym (Mamma M)
    Tärnan skrev 2013-04-04 22:38:13 följande:

Beror ju på hur många gånger man delar upp den.. Tror tex inte att haléns har ränta på det sättet vi betalar..
    Haléns har garanterat ränta.
    Annars tjänar det ju inte ngt på att låta folk handla på avbetalning. 
  • Anonym (Hm)

Jag har hmkonto vilket jag tycker är perfekt! Visst det blir 40 kr i frakt, men det är väl samma som bensinen kostar att åka till affären. Jag gillar att beställa i lugn och ro, prova hemma och betala lite som jag vill. Den lilla räntan man betalar dras av från skatten.

Dock gillar jag inte klarna osv då det är så mkt gömda avgifter i det.

Sedan tycker jag inte någon ska köpa saker på avbetalning om man är arbetslös lr har ostadig inkomst och kanske inte har råd.

• Anonym (Mamma M)
    Anonym (Hm) skrev 2013-04-06 19:57:05 följande:
    Jag har hmkonto vilket jag tycker är perfekt! Visst det blir 40 kr i frakt, men det är väl samma som bensinen kostar att åka till affären. Jag gillar att beställa i lugn och ro, prova hemma och betala lite som jag vill. Den lilla räntan man betalar dras av från skatten.

Sedan tycker jag inte någon ska köpa saker på avbetalning om man är arbetslös lr har ostadig inkomst och kanske inte har råd.
    Jag gillar också att handla på postorder, men att köpa en hel sommargarderob till fyra pers bara för att man har "kommit på" att man ska på semester - när man dessutom uppenbarligen inte har ett öre sparat samt en ostadig inkomst - det tycker jag enbart är dumt!
  • Anonym
    Anonym (Hm) skrev 2013-04-06 19:57:05 följande:

Nja, 30% av ränta kan du möjligen dra av från skatten, om nu ens ränta på "sån skuld" är avdragsgill...
  • Rödaskor

Att handla på tex HM och ta det på faktura är väl okay om man vet att man kan betala räkningen i slutet av månaden.

För några år sedan köpte jag några dyra kläder och tog det på klarna avbetalning, helt ärligt vill jag inte ens tänka på vad slutsumman blev men dyrt blev det med avgifter och ränta. Gör aldrig om det. 

• Tealhawk

Det är sjukt dåligt. Spara ihop en summa så ni kan köpa på en gång eller köp några plagg i taget. Alternativt låna från närstående utan ränta. Avbetalning för kläder låter som lyxfällan nästa.

These are not the droids you're looking for
  • Annettez

jag va på H&M igår och såg tröjor för både 49kr och 99kr....
    sjukt att ta en så låg summa på avbetalning,det finns inte i min värld...

Svar på tråden Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?