Emeli skrev 2013-04-09 23:23:05 följande:
Min erfarenhet rör barn mellan ungefär 12 och 16 år. Jag har erfarenhet av såväl splittrade som osplittrade tvillingar och trillingar. I min förra klass var det t.o.m. en tvilling som hade sin syster på en annan skola. Man tänkte aldrig på den flickan som tvilling. I den klass jag har nu har jag ett osplittrat tvillingpar.
Jag kan tänka mig att det är viktigt att barnen själva förstår vad det innebär att gå i olika klasser. Exakt ålder är antagligen omöjligt att ange. Man får avgöra från fall till fall vad som är lämpligt. Rent spontant skulle jag kunna tänka mig senast från åk 3 eller 4.
Många som forskat och tittat på detta säger tidigast i högstadiet om allt är fungerar bra/ normalt med barnen. Bland annat Lennart Björklund ovan som menar att det är som att ta ett litet barn i från sin mamma om man gör det för tidigt.
Har man ett uppenbart problem i skolan med barnen så förstår jag att man kan behöva dela dem åt.
Det är den här mer slentrianmässiga delningen där man förespråkar detta starkt för att de ska bli egna individer och att de måste få få växa upp så självständigt som möjligt från varandra. I stället för att se och framhäva det positiva de har med att ha varandra.
Som ex studier om tvillingars skolarbete visar, dvs att tvillingar ofta har bättre skolresultat.