Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

    Fsk vill dela på tvillingar!

    Fast det bestämmer såklart inte förskolan alls.
    De kan råda er men absolut inte tvinga er att dela på dem. Nej jag hade aldrig gått med på det, har läst mycket att tvillingar inte alls mår s¨bra alla gånger att delas som små.
    Det är lite som att ta en bebis från sin mamma för tidigt.
    De behöver varandra och jag på¨visar styrkan de får av varandra i stället för att fokusera på det där med egna individer och att det är nödvändigt för att de ska utvecklas själva.
    Det kan man absolut göra ändå, trots att de går på samma avdelning!

  • mandelblomma
    Tuffen skrev 2013-04-06 19:49:11 följande:
    Återigen, de kan ha sina skäl, men de BESTÄMMER väl inte detta själva??? Föräldrarna bestämmer väl. 
    klart de inte kan bestämma det. De kan råda och kan ha skäl eller inte till de råden.
    men de kan absolut inte bestämma en sån här sak.
    Någon hos har antytt någon gång om tanken på att dela dem, men jag är helt emot det och skulle bli riktigt upprörd om de gjort som i ts fall. Svårt att tänka mig att jag skulle vilja ha en sån förskola till mina barn då kommunikation och samarbete med hemmet inte verkar vara deras ledord.
  • mandelblomma
    eec82 skrev 2013-04-06 19:54:42 följande:
    man har inte som förälder rätt att bestämma avdelning på sina barn när de börjar så tror faktiskt inte att man har rätt att bestämma detta som förälder, men däremot så ska pedagogerna om de följer läroplanen samtala och samverka med föräldrar om deras önskemål (vilket ni nu har att de inte säras), så ni borde informeras om varför i alla fall inte bara att nu blir det såhär information. 

    Prata med den, kräv ett möte med personalen där ni får sitta ner i lugn och ro och höra deras för sidor så kan ni framföra vad ni tycker och ta det därifrån.  
    jag har aldrig hört ett enda fall där man gjort något liknande MOT föräldrarnas önskan. Dagis är ju liksom inte obligatoriskt heller och man kan byta....
  • mandelblomma
    L i n n skrev 2013-04-06 20:07:20 följande:
    Hade jag haft möjlighet att dela mina tvillingar tidigare (jag delade dem i förskoleklass, 6 år) hade jag lätt gjort det.
    Fy fabian för att "sitta ihop" dygnets alla timmar!

    När de senare började årskurs 1 hamnade de återigen i samma grupp och jag var nära att ta upp diskussion med lärarna att fortsätta dela dem men tänkte att eftersom de skaffat sig egna olika vänner under föregående år så gjorde en delning varken till eller från då de numera bara är tillsammans i klassrummet, där de inte sitter som bänkkompisar.

    Men visst, dumt av er förskola att bestämma detta utan er inblandning!
    alla tvillingar jag känner säger som vuxna ,dela inte på dem!
    De har berättat för mig om den stora trygghet de haft av varandra. Utmaningen ligger i att få dem att växa individuellt utan att nödvändigtvis dela på dem känner jag. Varför ta i från dem den styrka de har av varandra?
  • mandelblomma
    LindaEfraim skrev 2013-04-07 00:40:21 följande:
    På förskolan där jag arbetade fanns ett tvillingpar som triggade varann och som satte hela barngruppen ur balans. Förskolan ville dela men föräldrarna motsatte sig det och de kunde inget göra. En pedagog fick lägga all energi till tvillingarnas triggande och bråkande och de andra barnen blev lidande. Inte ens när de började i skolan så ville inte föräldrarna splittra dom och ja de fick nya lärare minst en gång i terminen pga att lärarna inte orkade med.
    hur gör man med ett par vanliga ungar i den situationen som inte ens är syskon. Delar på barnen varje gång eller?
  • mandelblomma
    linaochliten skrev 2013-04-07 11:53:19 följande:
    Jag är själv tvilling och jag skulle ha önskat att jag och syrran blev delade. Men inte så att en fick vara i storgrupp och en i mellangrupp, de är ju faktiskt lika gamla. Tror inte att den som fick stanna kvar i mellangruppen skulle må bra av att den andra plötslig skulle hamna i storbarnsgruppen och därmed anses vara äldre.

    Men jag hatade att fröknarna på lekis ofta klumpade ihop mig med syrran och kallade oss för "systrarna x". Alltså vårat efternamn istället för att lära sig se skillnad och se oss som individer. 
    det är ju en helt annan sak och inte ok.

  • mandelblomma
    Emeli skrev 2013-04-07 17:11:06 följande:
    Om personalen har svårt att skilja på tvillingarna kanske du kan hjälpa dem genom t.ex. ha helt olika frisyrer på dem. Olika kläder räcker inte. Själv har jag jättesvårt att se skillnad på enäggstvillingar (jag är lärare). Jag, och många med mig, uppskattar verkligen om föräldrarna hjälper oss att hålla isär dem.

    I skolan brukar det vara bra om de, om möjligt, placeras i parallellklasser. De får då chansen att utvecklas till mer självständiga individer, skaffa egna vänner osv. Enäggstvillingar tenderar annars ofta att bara hålla sig till sig själva. På er förskola finns tyvärr inte möjligheten att låta dem gå i varsin parallell grupp.

    Jag säger som många andra - be om ett möte, lyssna på deras argument, diskutera er fram till en lösning som blir bra för barnen. Någon annan förskola i närheten kanske har bättre möjligheter att tillgodose deras behov.
    vad baserar du påståendet att det är bra att ha dem i olika klasser?
    Jag håller definitivt inte med och många tvillingar och tvillingföräldrar säger samma sak; dela inte på dem om det nu inte finns ett stort problem som inte går att lösa. Se och förstärk styrkan i stället av att de har varandra och ge dem verktyg att bli olika individer också. utan att dela på dem. En del forskare påstår att det är som att ta ett barn för tidigt från sin mamma att dela på tvillingar som är så små.
  • mandelblomma
    En ganska vanlig mamma skrev 2013-04-07 17:27:54 följande:
    Min erfarenhet som personal i pedagogiska verksamheter/ skola så är det ofta en bra, långsiktig lösning för tvillingar att gå i olika grupper...

    Jag förstår att det kan kännas jobbigt för er, när man ser vilken trygghet de ger varandra. Men de flesta barn börjar ju fsk utan en sådan trygghet.
    Fsk gör en bedömning om att era barn skulle utv mer utav att vara isär ett tag( innan tv 2 också börjar på storbarns)

    Be om att få ett möte med pedagoger och vill ni inte dela, så bör fsk inte gå över er vilja...
     läs detta
    "För mig är det en gåta varför det finns normer kring att man generellt bör dela på tvillingar. Som psykolog som arbetar med barn får jag ofta frågor från föräldrar gällande syskonbråk, där föräldrar vill ha hjälp med att få syskonen att samsas bättre, leka mer tillsammans och få en bättre och mer kärleksfull relation till varandra. Men när det gäller tvillingar är idealet ofta plötsligt det motsatta. Här gäller det att få tvillingarna att leka mindre tillsammans och deras ibland tajta relation ses som osund.

    Jag hårddrar förstås resonemanget lite, men visst ligger det något i det jag skriver? Går man till vad forskningen säger så finns det inget stöd för att man ska ha som grundregel att skilja tvillingar åt i skolan. Däremot är ju tvillingar som människor är mest; det händer att de hamnar i negativa eller destruktiva mönster. Alltså kan det finnas omständigheter som gör att det i vissa fall kan vara bra att skapa lite ”luft” i en tvillingrelation, vilket självklart gäller även i andra relationer; mellan syskon, kompisar eller barn och förälder.

    Några exempel på anledningar att placera tvillingar i olika klasser kan till exempel vara att de är väldigt olika utvecklade, så att den ena hela tiden kommer till korta, att de ständigt konkurrerar med varandra, eller helt enkelt att de själva vill det. Det är också förstås så att det som gäller idag inte nödvändigtvis behöver gälla i morgon; omständigheterna ändras ständigt.

    www.psykologiguiden.se/www/pages/&PSQ=3114
  • mandelblomma
    Emeli skrev 2013-04-07 17:43:42 följande:
    Jag baserar det på min erfarenhet, vilket jag trodde framgick av det förra inlägget. Jag är lärare på högstadiet sedan många år. Det är min erfarenhet att tvillingar, och även trillingar, som går i olika klasser utvecklas mer som individer. I skolan ska de ju förberedas för livet.
    ok ganska litet material alltså och egna åsikter.
  • mandelblomma
    LindaEfraim skrev 2013-04-07 18:43:31 följande:
    Det är väl mer att man vill dela på tvillingar just för att de ska bedömas individuellt än två som en individ som det ofta blir med tvillingar. Finns det inget problem med tvillingarna finns det inget behov av att separera dom men om det hela tiden blir konflikter i gruppen och tvillingarna triggar varann och gruppen som jag tydligt sett i en barngrupp då är det bästa för barnet/individen att få vara själv, att få lära sig att barnet är en egen individ även om de är tvilling. Många tvillingar ser sin identitet med sin tvilling. Är inte det då att bara ha en halv identitet om man är ensam. Ska barnet inte lära sig att barnet har en hel identitet själv.
    Lyssna gärna på vad han säger och återkom.
    Mina svar finns i bland annat det.
  • mandelblomma
    En ganska vanlig mamma skrev 2013-04-07 18:58:33 följande:
    Som individ formas man konstant och påverkas av de grupper och sammanhang man vistas i. Har man i en klass en vana/ ovana att hela tiden forma sig u
    fast vad har det att göra med att man automatiskt nästan vill dela på tvillingar i skolan att göra?
    Lyssna gärna på länken ca 3 minuter in, det han säger är oerhört intressant och viktigt.
  • mandelblomma
    Emeli skrev 2013-04-08 21:23:32 följande:
    Ja, tvillingar är inte direkt ett prioriterat ämne på våra studiedagar... Genom åren har det dock varit ett antal tvillingpar som passerat i mina klasser. Brukar ha minst ett par per läsår.

    Tvåäggstvillingar som går i samma klass brukar inte innebära att de alltid är så tajta. De är ju som syskon är mest, med den skillnaden att de är lika gamla. Men enäggstvillingar tenderar att hålla sig för sig själva och inte bry sig om att söka sig till andra.
    nej jag förstår att man inte har tema tvillingar på studiedagar Solig
    Men som sagt var för den som vill finns det lite i ämnet i denna fråga och de flesta säger dela inte på dem då de är små.
    Lite förklaring till varför finns bland annat i länken jag postade.
  • mandelblomma
    Emeli skrev 2013-04-09 23:23:05 följande:
    Min erfarenhet rör barn mellan ungefär 12 och 16 år. Jag har erfarenhet av såväl splittrade som osplittrade tvillingar och trillingar. I min förra klass var det t.o.m. en tvilling som hade sin syster på en annan skola. Man tänkte aldrig på den flickan som tvilling. I den klass jag har nu har jag ett osplittrat tvillingpar.

    Jag kan tänka mig att det är viktigt att barnen själva förstår vad det innebär att gå i olika klasser. Exakt ålder är antagligen omöjligt att ange. Man får avgöra från fall till fall vad som är lämpligt. Rent spontant skulle jag kunna tänka mig senast från åk 3 eller 4.
    Många som forskat och tittat på detta säger tidigast i högstadiet om allt är fungerar bra/ normalt med barnen. Bland annat Lennart Björklund ovan som menar att det är som att ta ett litet barn i från sin mamma om man gör det för tidigt.
    Har man ett uppenbart problem i skolan med barnen så förstår jag att man kan behöva dela dem åt.
    Det är den här mer slentrianmässiga delningen där man förespråkar detta starkt för att de ska bli egna individer och att de måste få få växa upp så självständigt som möjligt från varandra. I stället för att se och framhäva det positiva de har med att ha varandra.
    Som ex studier om tvillingars skolarbete visar, dvs att tvillingar ofta har bättre skolresultat.
  • mandelblomma
    Emeli skrev 2013-04-10 20:00:17 följande:
    Tvillingparet jag har just nu, i åk 7, fungerar bra i klassen. Tjejerna är ganska självständiga, utåtriktade, har kompisar osv. Helt OK att ha dem i samma klass. Flickorna klarar skolarbetet bra, även om de inte tillhör de allra starkaste i klassen.

    I min förra klass hade jag som sagt en flicka som var tvilling med sin syster på en annan skola. Hur det gick för systern vet jag inte, men flickan som gick hos mig fungerade fint i gruppen och hade många kompisar. Prestationsmässigt låg hon på medelnivå. I samma klass gick ett annat tvillingpar, också tjejer, lika som bär. De hade uppenbara svårigheter att interagera med andra än sig själva. Sökte alltid sin systers sällskap. Båda var duktiga i skolan, tillhörde de bästa i klassen. Som tur var de jättesnälla tjejer som vi aldrig behövde reda ut några konflikter med och de låg på samma betygsnivåer. Jag var deras lärare i fyra år och det var först i slutet av nian som jag började kunna se skillnad på dem. Det kan vara ett stort bekymmer om man har svårt att skilja på tvillingar.

    Just dessa tvillingar var framgångsrika i skolan och de hade medelgoda eller goda betyg. Givetvis har jag stött på motsatsen också. Jag hinner inte läsa någon studie nu, men blir nyfiken på uppgiften om att tvillingar ofta har bättre skolresultat. Gäller det tvillingar generellt eller bara enäggstvillingar? Gäller det både tvillingar som går i olika klasser och de som går i samma klass? Detta är ju väsentlig kunskap för oss som jobbar i skolans värld. I den skola som jag arbetar på har vi ingen generell policy utan beslutet om tvillingar ska gå i olika klasser eller inte fattas i samråd med föräldrarna.
    det jag läst är tvillingar som går i samma klass.
    Förklaringen är nog inte märkligare än att man ju har någon att bolla med ganska mycket, man utvecklar, resonerar osv på ett annat sätt mot en kompis kanske.

    www.unt.se/inc/print/tvillingar-ar-battre-i-skolan-1681294-default.aspx
  • mandelblomma
    Cina B skrev 2013-05-04 23:56:26 följande:
    Min tumregel är: Dela inte på tvillingar som vill vara tillsammans. Tvinga inte ihop tvillingar som vill vara isär Detta kan ju växla ganska fort med tiden. Med små barn kortare tid och med stora längre tid. Att dela förskolebarn i olika permanenta grupper är så definitivt. Ett byte tillbaka i samma grupp går ju inte på en kvart. Även om barnen för det mesta accepterar att vara isär så menar jag att de kan fara illa vid de tillfällen som de tvingas isär. Systern eller brodern är ju en anknytningsperson precis som vi föräldrar. Förskolan där mina enäggsflickor går är perfekt för tvillingar. Det finns två småbarnsavdelningar 1-3 och två storbarnsavdelningar 4-5. Det finns dörrar mellan småbarnsavdelningarna och storbarnsavdelningarna samt ett gemensamt torg i mitten. De stora barnen får gå in till de små men inte tvärtom. Flickorna går på samma avdelning men går fritt mellan båda. Personalen har köpt min tumregel till 100% och läser av barnens behov och önskemål under dagen. De får alltid göra som de vill. Nu fyra månader efter förskolestart hittar jag dem lika ofta tillsammans och isär när jag ska hämta. Hur skoltiden kommer att se ut vet jag inte nu. Det kan bli hur som.
    vad klokt sammanfattat!
    Många verkar missa det där oerhört viktiga om anknytningen som finns och kan vara en fördel mellan tvillingar om man inte gör det till ett problem.
Svar på tråden Fsk vill dela på tvillingar!