• Anonym (Blivande student)

Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?

Jag är 30+ o tänker söka högskolestudier till hösten, maa att jag önskar ta mig vidare inom mitt yrke o jag saknar högre studier sedan tidigare.

Nu undrar jag hur mkt man kan tänkas hinna/orka arbeta samtidigt som jag pluggar (iaf under det första året till att börja med).
    På mitt jobb så jobbar vi skift, dvs kvällar o helger - plus att vi gör en del långa pass så enbart en helg (lörd+sönd) är på ca 21 arbetstimmar, vilket är mer än en halv arbetsvecka.

Törs man dra till med att man klarar av att arbeta 40% samtidigt som jag pluggar? Jag tänker ju då fortsätta att jobba varannan helg, o sedan ett par dagar de veckor jag inte jobbar helgen.

Hur funkar det med schema på högskolan, får man schema över föreläsningar o sammankomster i förväg?
    Jag har enbart gått en KY-utbildning innan, så jag har verkligen noll koll på hur det fungerar med högskola!!
    CSN o fribelopp har jag dock koll på, bör jag kanske tillägga  

• Svar på tråden Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?
  • LinneaJosie

Det är extremt olika, beroende på vilken utbildning du ska gå och hur mycket just du orkar. Många utbildningar har också en väldigt ojämn arbetsbelastning, och det kan nog under vissa perioder vara nästan omöjligt att jobba, medan det går hur bra som helst i vissa perioder.

• Anonym (Pingela)

Du vet inte förrän du provat. Alla är vi olika. Då jag pluggade och jobbade som mest så pluggade jag 175% (högskola/universitet) samt jobbade ca 45%. Det funkade därför att jag: kan planera/strukturera upp mina studier, hade ett arbete där jag under lugna stunder kunde plugga, har ett litet sömnbehov, inte alltid siktade på högsta betyg - godkänt är OK i min värld och jag visste att det rörde sig om en begränsad period i mitt liv.

Anonym (Pingela) skrev 2013-04-07 13:02:28 följande:
    Du vet inte förrän du provat. Alla är vi olika. Då jag pluggade och jobbade som mest så pluggade jag 175% (högskola/universitet) samt jobbade ca 45%. Det funkade därför att jag: kan planera/strukturera upp mina studier, hade ett arbete där jag under lugna stunder kunde plugga, har ett litet sömnbehov, inte alltid siktade på högsta betyg - godkänt är OK i min värld och jag visste att det rörde sig om en begränsad period i mitt liv.
    Ja ungefär så tänker jag också.
    Jag är också mkt strukturerad, o är bra på att planera min tid.

Jag är ju medveten om att jag "måste" arbeta till viss del under studietiden - sen är det bara frågan om ifall det blir 20, 30 eller 40%!
    Jag varken vill eller har råd att enbart plugga.

När jag gick KY-utbildningen så jobbade jag rätt mkt samtidigt, men det är ju svårt att veta hur pass mkt mer krävande en högskoleutbildning är! 
  • Anonym (Pingela)
    Anonym (Blivande student) skrev 2013-04-07 13:06:04 följande:
    Ja ungefär så tänker jag också. Jag är också mkt strukturerad, o är bra på att planera min tid. Jag är ju medveten om att jag "måste" arbeta till viss del under studietiden - sen är det bara frågan om ifall det blir 20, 30 eller 40%! Jag varken vill eller har råd att enbart plugga. När jag gick KY-utbildningen så jobbade jag rätt mkt samtidigt, men det är ju svårt att veta hur pass mkt mer krävande en högskoleutbildning är! 

Det beror lite på din anställningsform också. Är du timanställd har du rätt att tacka nej till arbetspass (och kan önska att t ex få arbeta varannan helg), har du månadsanställning äger arbetsgivaren rätten att planera din arbetstid samt att du t ex kan bli inbeordrad (kul om det krockar med en tenta). Så det hade jag funderat igenom om jag vore du. Jag pluggade helt utan CSN; det blev helt enkelt för krångligt med fribeloppet (nu har ju det höjts rejält, men inte kul att gå över ändå). Om du ändå tänkt arbeta så mycket som 40%, varför inte köra utan CSN? Då slipper du undan deras poängkrav också
    Anonym (Pingela) skrev 2013-04-07 13:12:42 följande:

Det beror lite på din anställningsform också. Är du timanställd har du rätt att tacka nej till arbetspass (och kan önska att t ex få arbeta varannan helg), har du månadsanställning äger arbetsgivaren rätten att planera din arbetstid samt att du t ex kan bli inbeordrad (kul om det krockar med en tenta). Så det hade jag funderat igenom om jag vore du. Jag pluggade helt utan CSN; det blev helt enkelt för krångligt med fribeloppet (nu har ju det höjts rejält, men inte kul att gå över ändå). Om du ändå tänkt arbeta så mycket som 40%, varför inte köra utan CSN? Då slipper du undan deras poängkrav också
    Jag är ju fast anställd just nu (med månadslön).
    Hur det blir om jag pluggar är jag osäker på, men vi har en bra personalavdelning så jag tror att de är rätt flexibla.
    Inom mitt jobb så har vi såvitt jag vet rätt att vara lediga med betalning vid tentor, men jag ska förstås kolla upp det där framöver!
    Har även möjlighet att få studielitteratur betalt av jobbet, om studierna är relevanta för jobbet dvs.
    Så jag hoppas o tror att min arbetsgivare är ganska så flexibla!

Jag är ensamstående med barn så jag måste tyvärr ta csn-lån, men kanske behöver man inte ta fullt lån om jag nu kan jobba en del samtidigt?
    Ska kolla upp det där!
    Dock har jag inga andra lån alls (inget tidigare csn heller), så jag har ju tänkt att ta lån o se det som en investering då mina studier förmodligen kommer att leda till högre lön på sikt  
  • En blå giraff

Jag arbetade ca 25 % då jag studerade och mer än så skulle ha varit tufft. Så 40 % låter mycket om du dessutom är ensamstående med barnen. Du har ingen pappa som kan ta barnen deltid som jag förstår det? 

• Ms H

Skulle säga att det är helt beroende av CAD du pluggar och hur stor fallenhet du har för studier. Vissa perioder när jag pluggat har det inte varit nått problem att plugga 100% och jobba 50-100%, andra perioder (andra ämnen) har jag knappt lyft näsan ur boken såvida jag inte åt eller sov.

• Anonym

Vad är det för studier, det är ju avgörande.
    Jag läser på distans 100% plus tar hand om vårt barn mycket eftersom min sambo arbetar 75%. Nu likställer jag ju inte att ta hand om mitt barn på samma sätt som ett jobb, men faktum är att jag inte kan göra något annat än att vara med hen så plugget förläggs på tidiga mornar och sena kvällar. 

Har studiekamrater som arbetat 50% plus studerat och de som arbetat 100% och studerat, men då har de haft väldigt flexibla arbeten plus att vi som sagt läser på distans. 

Allt är ju möjligt, frågan är bara hur mycket tid du vill offra.
    Är du ensamstående, så hur gammalt är barnet, vad gör hen på dagarna, hur mycket känner du är rimligt att du är borta? osv.. Det är ju frågor som jag tror väger tyngre än om du orkar, för visst orkar man, en begränsad tid.       

Svar på tråden Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?