• Anonym (Blivande student)

Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?

Jag är 30+ o tänker söka högskolestudier till hösten, maa att jag önskar ta mig vidare inom mitt yrke o jag saknar högre studier sedan tidigare.

Nu undrar jag hur mkt man kan tänkas hinna/orka arbeta samtidigt som jag pluggar (iaf under det första året till att börja med).
    På mitt jobb så jobbar vi skift, dvs kvällar o helger - plus att vi gör en del långa pass så enbart en helg (lörd+sönd) är på ca 21 arbetstimmar, vilket är mer än en halv arbetsvecka.

Törs man dra till med att man klarar av att arbeta 40% samtidigt som jag pluggar? Jag tänker ju då fortsätta att jobba varannan helg, o sedan ett par dagar de veckor jag inte jobbar helgen.

Hur funkar det med schema på högskolan, får man schema över föreläsningar o sammankomster i förväg?
    Jag har enbart gått en KY-utbildning innan, så jag har verkligen noll koll på hur det fungerar med högskola!!
    CSN o fribelopp har jag dock koll på, bör jag kanske tillägga  

• Svar på tråden Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?
  • Anonym

Jag pluggade Teknisk Fysik, KTH samtidigt som jag var ensamstående och jobbade runt 50%. Efter een termin brakade jag ihop och bytte utbildning.
    Hur det går beror på vilken utbildning det är och vilka förutsättningar du har.

• Busflickan

Beror på många faktorer. Hur gammalt är barnet? Är du helt ensam med barnet eller är barnet hos sin pappa ibland (hur ofta)? Kan du fokusera på annat när barnet är hemma eller krävs det fullt fokus på barnet? Vilken utbildning går du och hur krävande är den? Hur flexibelt är ditt arbete?

• sextiotalist

Som alla andra skriver, det beror på utbildningen, vissa utbildningar kräver väldigt mycket närvaro, väldigt mycket laborationer etc (förstår mycket väl att den personen som brakade ihop efter en termin på KTH, när hon både arbetade och hade barn).
    Andra utbildningar är det mycket luft i.

• 1978

Det är, som många säger, väldigt beroende av vad du pluggar och hur du jobbar. När jag läste min utkesutbildning var det några i klassen som försökte jobba vid sidan av men fick sluta med det för att det inte funkade. Det blev för hög arbetsbelastning och universitetet ändrade schema i sista sekunden rätt så ofta så det var svårt att planera (behövs flexibel barnomsorg om man hamnar på ett sånt ställe!). Min sambo däremot, som läste till lärare, bara gled igenom sina studier. Väldigt luftigt o slappt schema.

Efter yrkesutbildningen läste jag fristående kurser en termin och läste då en bra bit över 100 procent, men upplevde det som väldigt slappt och lättsamt. Hann en massa kul vid sidan av!

Så, du får nog prova dig fram. Det verkar ju som att din arbetsgivare är VÄLDIGT förstående vg studier.

Något som påverkar är också hur mycket föreläsningar/labbar ni har. Humanistiska utbildningar har lite pengar per student och få föreläsningar medan naturvetenskapen har råd med mer. Vi hade i perioder 6 timmar föreläsning/lab per dag plus en hel del uppgifter. Då krävdes mer än 8 tim studier/dag. Men vissa kan ha ett par föreläsningar i veckan. Då kan det istället bli mycket att göra på egen hand, men det kan du styra själv när du gör.

Går det kanske att få tag i någon som läser nu, via kåren tex, så att du kan fråga om tempot på utbildningen och mängden föreläsningar/labbar?

• Anonym (Student)

Vilken utb vill du läsa? Jag läser 100% på campus och jobbar 30% plus extra ibland. Har ett barn och är gravid med mitt andra. Det går bra, fast ibland är det tufft iaf nu när jag är gravid.

• Anonym

Jag pluggar ca 125% och arbetar extra som timvikarie.
    Jag arbetar i perioder, ibland kan jag arbeta i två veckor och sen inget på två månader för det inte hinns med.

Sen har jag tre barn under 4 år som är sjuka ibland och kräver sin tid.
    Jag bor med deras pappa men vi har valt att jag tar all vabb förutom om dom är sjuka när jag har skrivning (studerar distans).
    Vi klarar oss bra på endast studiemedel, men jag väljer att arbeta extra för mitt eget behov och det gör att jag inte känner mig stressad och vet att jag kan tacka nej.

Det blir ju svårare när praktik kommer nästa termin då kommer jag inte ha tid att arbeta extra och inte heller behov då jag får komma ut ändå.

Men jag tror som andra sagt att det beror på hur lätt man har det för ämnet.
    Jag studerar till civilekonom och satsar på höga betyg, men då har jag lätt för att lära mig och behöver inte sitta och läsa om allt flera gånger utan läser en gång och förstår.           

• Anonym

En kompis till mig som inte var berättigad till svenskt studiemedel gick upp två på nätterna för att dela ut tidningar och reklam fram till kl 6 på morgonen. Sen jobbade hon några timmar varje kväll på ett café också. Vi andra fattade inte hur hon bar sig åt för att orka, men hon sa att har man inget val så måste man. Hon ville till varje pris gå den här utbildningen. 

• Anonym (40%)

Jag läser till jurist och jobbar 40 %. Inga problem, bara du pluggar när du är ledig;)

• Anonym

helt och hållet beroende på vad du studerar. Jag pluggar 100 % och jobbar 100 % och har inga problem.

Jag vill plugga socionom eller beteendevetare, alt fristående kurser.
    Det beror på vad jag blir antagen till!

Jag jobbar ju som sagt skift, o 40% skulle innebära två dagar i veckan i snitt, beroende på hur långa pass det blir.
    Fortsätter jag att jobba varannan helg så kan jag jobba mer än 40% på enbart en lördag + söndag, vilket innebär att det kanske bara blir en veckodag veckan efter.
    Alt har vi flera kvällspass där man inte börjar jobba förrän efter lunch. Då kan jag plugga på f.m.

Barnen är nio resp. fyra år o går på dagis resp. skola/fritids.
    Jag har även kvälls- o nattdagis då jag jobbar obekväm arbetstid.

Jag har ju tänkt, de dagar jag ej är i skolan, att ha lillkillen på dagis medan jag är hemma o pluggar.

Jag inser ju att det är olika hög belastning i skolan i perioder, men vad jag vet nu så är min arbetsgivare flexibel, så jag får väl helt enkelt prova mig fram o se vad som funkar!  

• Busflickan

Jag pluggar till socionom (snart klar), lever ett "varannan veckas liv" med min 5 åring och arbetar 40% (dock enbart denna termin, tidigare arbetade jag inte). Kan tillägga att jag inte bor i staden där jag studerar utan det är en restid på 4 timmar/dag. Det är tufft. Om du väljer att göra som du planerar så kommer du ständigt ligga steget efter. Det är svårt att få tiden att gå ihop och att hinna med något annat än skola, jobb och barn är svårt. Det är en sak att prestera på den nivån under en begränsad tid, men om du planerar att göra det hela socionomtiden så bör du tänka efter ordentligt. Du ska orka med, inte bara när allt löper på och fungerar utan även när ni är sjuka (som student finns ingen sjukledighet eller vab), när något krisar (trassel i relationen, dödsfall i familjen, sjukdomsbesked) och så vidare.

Socionomutbildningen är otroligt givande men du kommer omvärdera mycket i ditt liv och mycket energi går till den process som du genomgår. Många har relationer som krisar under utbildningen just för att den studerande får vrida och vända på mycket vilket skapar tankar om det egna livet.

Fundera på det ordentligt och lova inte för mycket, är mitt tips. Är det möjligt att börja med en plan och sedan ändra den efter förutsättningarna eller måste du bestämma redan nu? Vissa kurser är svåra och lämnar knappt något utrymme för annat medan du i andra perioder lätt kan arbeta på sidan av.

Busflickan skrev 2013-04-09 21:27:38 följande:
    Jag pluggar till socionom (snart klar), lever ett "varannan veckas liv" med min 5 åring och arbetar 40% (dock enbart denna termin, tidigare arbetade jag inte). Kan tillägga att jag inte bor i staden där jag studerar utan det är en restid på 4 timmar/dag. Det är tufft. Om du väljer att göra som du planerar så kommer du ständigt ligga steget efter. Det är svårt att få tiden att gå ihop och att hinna med något annat än skola, jobb och barn är svårt. Det är en sak att prestera på den nivån under en begränsad tid, men om du planerar att göra det hela socionomtiden så bör du tänka efter ordentligt. Du ska orka med, inte bara när allt löper på och fungerar utan även när ni är sjuka (som student finns ingen sjukledighet eller vab), när något krisar (trassel i relationen, dödsfall i familjen, sjukdomsbesked) och så vidare.

Socionomutbildningen är otroligt givande men du kommer omvärdera mycket i ditt liv och mycket energi går till den process som du genomgår. Många har relationer som krisar under utbildningen just för att den studerande får vrida och vända på mycket vilket skapar tankar om det egna livet.

Fundera på det ordentligt och lova inte för mycket, är mitt tips. Är det möjligt att börja med en plan och sedan ändra den efter förutsättningarna eller måste du bestämma redan nu? Vissa kurser är svåra och lämnar knappt något utrymme för annat medan du i andra perioder lätt kan arbeta på sidan av.
    Jodå, min arbetsgivare är flexibel så inget är ju hugget i sten!

Jag är helt ensammen med två barn, jobbar skift o har fullt upp redan nu, så jag är ganska så van att ha många bollar i luften!
    Har mångårig erfarenhet av arbete inom det jag vill studera, o även tidigare studier (dock ej högskola) så någonstans så vill jag tro att utbildningen inte kommer som en total chock!

Men jag får fundera lite till helt enkelt, o sen prata med min arbetsgivare

Svar på tråden Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?