Freja skrev 2013-04-11 15:36:10 följande:
Nej jag är inte särskilt blyg. Det är nog bara det att jag har ett krävande arbete så jag orkar helt enkelt inte styra upp några lekträffar efter skolan. 
Trist men sant. och jag har inget stort behov av att träffa folk efter jobb/skoltid så jag har liksom inte ansett det nödvändigt. Som sagt när jag själv var liten bodde jag också på landet och lekte inte med så många och fann mig i det. Jag träffade ju alla i skolan och det räckte.
En sak kan jag säga att jag skulle aldrig acceptera lek alla dar i veckan och inte heller aktiviteter varenbda dag. Ni gör ungarna en otjänst som håller på sådär.   
Jag förstår dig till fullo, särskilt om man pendlar och har ett krävande jobb, så kan det till vardags lätt bli en väldigt stor affär med lekträffar. Men jag skulle ändå önska att du kunde se det lite ur din dotters perspektiv. Det är jättebra att man relaterar till sig själv och sina egna känslor som barn, men det behöver inte betyda att ens egna barn har samma känslor och behov och intressen. Visst finner sig barn i det mesta om de tvingas, de biter ofta ihop och tiger och lider och blir ofta bra på att anpassa sig, men det betyder inte att det är bra för alla barn att det är så. För vissa är det en svår situation och en stor brist under barndomen att inte ha kompisar på fritiden. 
Har man ett barn som är lite utanför i skolan, då skadar det inte att man aktivt jobbar för att barnet ska tr'ffa en kompis låt säga en gång varannan helg då. Skriv in det i almanackan. Det må så vara att man som förälder har fullt upp på helgen också och är trött, men allvarligt talat, det kanske inte är rätt för er att bo ute på landet om det innebär att ni är så utschasade att barnen blir totalt isolerade ifrån andra barn på fritiden tills de uppnår moppeåldern och kan fara runt själva? Som förälder måste du också se dina barns behov. Det är inte fel på ditt barn om hon inte alltid vill leka ensam eller med syskon, det är hos dig felet ligger om du inte orkar underlätta hennes sociala umgänge utanför skolan!
Min dotter har drag av social fobi och man måste jobba akitvt med henne, peppa och uppmuntra att våga ringa kompis och ta plats. Min son är däremot supersocial och man får hejda honom, men ikväll är han t ex hemma hos en kompis som han och några kompisar övar hos, för de har startat ett "rockband". Sådana saker kan som jag ser det aldrig vara dåliga. Det finns inget egenvärde i att man ska sitta ensam på sin kammare och leka själv och det är absolut inget sunt i att göra det jämt, för människan är ett socialt djur som trivs med andra, som utvecklas och lär med andra!
Istället för att nu gå i försvar och säga att din dotter gör fel som inte kan/vill leka själv jämt, vilket du minsann klarade av som barn eller att du är för trött, kan du inte bara go crazy och bestämma att i helgen så ska din dotter få ta hem en kompis under en eftermiddag? Vad har du att förlora på det? Tror du att du kommer att bryta ihop av trötthet? Du kan väl prova iaf?