• Anonym (TjockiS)

Är jag tjock? Behöver jag gå ner i vikt? Ärliga svar tack!

Hej jag undrar vad ni tycker om min kropp. Är jag tjock? Jag försöker gå ner i vikt men nu känns det som att det står still. Jag tränar ca 5ggr/v och äter nyttigt efter GI metoden. Har på bilden gått ner ca 10kg från där jag började men jag vill ner ca 15kg till.  Är det bra jag som tycker jag är en tjockis? Behöver jag gå ner mer?

• Svar på tråden Är jag tjock? Behöver jag gå ner i vikt? Ärliga svar tack!
  • AnneliR

Skulle säga att du är mullig nu, inte tjock. Går du ner 10 kg till skulle du få en jättefin kropp :) så kämpa på och bra jobbat!! :)

• annaba

Din kropp liknar min egen med kraftigare lår och rumpa och lite put på nedre delen av magen till smalare armar och underben. Samma kroppsform hade jag även då jag vägde 52 kg till mina 172 cm som 18-åring (nu kring 80 kg), så viktnedgång i sig är inte en garanti för att du skulle se mycket annorlunda ut kroppsmässigt. Det som händer för mig om jag tappar vikt är att armar och ansikte blir otroligt smala, samt att all tillstymmelse till bröst försvinner. Rumpa, lår och nedre delen av magen blir i och för sig lite mindre, men sett i proportion till resten av kroppen så ser jag ungefär likadan ut som dina bilder visar.

Någorlunda objektivt sett så är du mullig/lätt överviktig, men uppfattas inte som fet eller kraftigt överviktig - ungefär samma bedömning som jag och omgivningen gör av mig själv. En uppfattning som stämmer rätt väl överens med vad mitt eget BMI säger (28, vilket gör mig överviktig, men under gränsen för fetma som går vid 30).

Gissar att du liksom jag lägger på dig vikt primärt på rumpa/lår/nedre delen av magen, d v s päronformad. Rent hälsomässigt är päronformen mindre skadlig för hjärta/kärl än äppelform där du lägger på dig vikten enbart på magen. Problem med leder på grund av belastning från hög vikt kommer oftast först när du ligger över BMI 30. Om du ligger normalt i blodtryck/kolesterolvärden (kan kollas enkelt via VC om du inte har koll på det idag) och som du säger äter sunt och rör på dig så är vikten och som du ser ut idag i sig inte något hälsoproblem.

• mikipiki

Tycker du ser ut att ha ungefär samma kropp som jag har just nu och jag håller också på att gå ner, så fortsätt om du inte känner dig bekväm med kroppen än, det är du som ska trivas, inte andra :)

• Anonym (TjockiS)

Tack för allas kommentarer! Jag håller med er om att jag behöver gå ner mer i vikt. Just nu väger jag ca 80kg till mina 168cm och vill ner till ca 65kg.

Här är jag för ca 2år sen och här vägde jag 64kg och detta satsar jag på. Men som sagt det står still både på vågen och på måttbandet... 

• Tom Araya
    Anonym (TjockiS) skrev 2013-04-19 11:23:36 följande:
    Tack för allas kommentarer! Jag håller med er om att jag behöver gå ner mer i vikt. Just nu väger jag ca 80kg till mina 168cm och vill ner till ca 65kg.

Här är jag för ca 2år sen och här vägde jag 64kg och detta satsar jag på. Men som sagt det står still både på vågen och på måttbandet... 

Du var fin för två år sedan och du är fin nu med. Jag tror du har din idealvikt (där du ser snyggast ut) kring 65-70 kg med din längd.
  • Anonym (TjockiS)
    Tom Araya skrev 2013-04-19 11:27:17 följande:
    Du var fin för två år sedan och du är fin nu med. Jag tror du har din idealvikt (där du ser snyggast ut) kring 65-70 kg med din längd.
    Tack Glad joo jag fick kämpa för att komma ner till 64kg tror att 67kg är det ultimata för min kropp men vill så gärna tillbaka till mina glansdagar. 
  • Juvina

Du har samma längd o vikt som mig. Vill också väga 65 vi får heja på varann lol

• Anonym (TjockiS)
    Juvina skrev 2013-04-19 13:44:29 följande:
    Du har samma längd o vikt som mig. Vill också väga 65 vi får heja på varann lol
    absolut hejja hejja på oss Skrattande
  • Aimee68

wow ,kämpa på din den vikt du hade för två år sen. Du har ju förutsättningar att se riktigt snygg ut:)

• Anonym (C)

Du är tjock nu absolut men för två år sedan såg du fantastisk ut så du har alla förutsättningar.

Svar på tråden Är jag tjock? Behöver jag gå ner i vikt? Ärliga svar tack!