• Kajsalannestad1

Varför bäddar katten?

Jag upptäckte för en vecka sen att min garderob stod öppen när jag inte öppnat den och att högar med kläder ramlat ut.

Idag kom jag på min kisse! Hon öppnar dörren med tassen, hoppar in och gräver sig in vilket resulterar i massor med kläder på golvet xD

Nu när jag såg henne göra det så såg jag att hon krafsar med tassen så att det blir ett litet berg under henne och sedan lägger hon sig där.

Efter en stund så början hon krafsa igen och byter plats?

Min första tanke var att hon kanske är gravid? Men gör katter så när dom ska ha kattungar? Jag har för mig att hundar gör så iaf?

Någon som vet?

• Svar på tråden Varför bäddar katten?
  • Essence
    Lilia skrev 2013-04-20 10:56:55 följande:

Problemet är att du inte tar samma ansvar som en raskattägare. Du har inte nogrannt valt ut hanen, du har inte kollat sjukdomar, inte ens blodgrupp har du kollat.

Andra katter har också rätt till liv. Jag skiter fullständigt i raskatter, jag fullkomligt älskar min blandraskatt som jag adopterade från katthemmet. Jag är glad att hennes föräldrar träffades ute och parade sig utan matte och husse hade någon aning.
  • Kajsalannestad1
    Essence skrev 2013-04-20 10:51:04 följande:
    Herregud vilken förbannad hets... Ska vi sluta föda barn också då med tanke på alla föräldralösa barn runt om i världen?

Grattis TS, vad underbart mysigt att få välkomna små kattbebisar snart! Hoppas allt går bra för mamma katt.

Hon kanske gräver ner sig bland dina kläder för att hon känner sig trygg där? Prova att ha på dig en tröja som du har tröttat på, en hel dag, och lägg den sen i ett mörkt hörn i en korg eller låda av något slag. Hon vill säkert bädda ner bebisarna där sen. Lycka till!    

Jag håller med dig helt!

Jag är verkligen inte ledsen över dom små kissarna och välkomnar dom med öppna armar.

För mig är alla djur lika mycket värda, oavsett hur dom blir till!

Jag ska testa att ha nån tröja på mig som du säger :) jag har en tom garderob här hemma som jag skulle kunna lägga in en låda med lite av mina kläder i, det borde väl funka?:)
  • Kajsalannestad1
    Lilia skrev 2013-04-20 10:56:55 följande:
    Problemet är att du inte tar samma ansvar som en raskattägare. Du har inte nogrannt valt ut hanen, du har inte kollat sjukdomar, inte ens blodgrupp har du kollat.

Men suck!

Se till att du kollar dna och släktforskar kring din partner som du ska ha barn med!

Vad gäller blodgrupp så frågade jag veterinären idag och det var verkligen inte hela världen om man inte ville avla.

Jag tycker att människor har gått för långt med avel och bestämmer allt över djuren, sluta leka Gud! Om du nu ska fortsätta greja med just din ras så gör det, men lämna andra katt ägare ifred! Jag är inte ett dugg intresserad av att veta vad du tycker är bäst för världen och dess djurarter.

För mig är min huskatt värd minst lika mycket som dina katter!
  • Kajsalannestad1
    Essence skrev 2013-04-20 10:59:37 följande:
    Andra katter har också rätt till liv. Jag skiter fullständigt i raskatter, jag fullkomligt älskar min blandraskatt som jag adopterade från katthemmet. Jag är glad att hennes föräldrar träffades ute och parade sig utan matte och husse hade någon aning.

Jag håller med dig! Hade inte föräldrarna till min katt parat sig ab en slump så hade jag ju inte fått henne!

Jag älskar den katten som en familjemedlem och skulle aldrig välja bort henne för en annan "bättre" katt!
  • Essence
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-20 14:07:57 följande:

Jag håller med dig! Hade inte föräldrarna till min katt parat sig ab en slump så hade jag ju inte fått henne!

Jag älskar den katten som en familjemedlem och skulle aldrig välja bort henne för en annan "bättre" katt!

Underbart. =)

Vår katt är verkligen en familjemedlem. Hon fullkomligt älskar vår sexåriga dotter, de går och lägger sig tillsammans varje kväll. Där ligger hon kvar en timme och vaktar dottern och ser till att hon sover tungt, sen kommer hon ut i vardagsrummet och kryper upp hos mig eller min man. Hon jamar snällt vid balkongdörren när hon vill ut och titta på fåglar, och hon slår med tassen på handtaget när hon vill in. Hon vill alltid ha sällskap när hon äter. Hon säger inte ett ord när jag borstar henne eller klipper hennes klor. Hon spinner näst intill jämt. Hon är verkligen en katt med personlighet och hjärta. Tacka gudarna för att det finns blandraser.   
  • Kajsalannestad1
    Essence skrev 2013-04-20 14:15:16 följande:
    Underbart. =)

Vår katt är verkligen en familjemedlem. Hon fullkomligt älskar vår sexåriga dotter, de går och lägger sig tillsammans varje kväll. Där ligger hon kvar en timme och vaktar dottern och ser till att hon sover tungt, sen kommer hon ut i vardagsrummet och kryper upp hos mig eller min man. Hon jamar snällt vid balkongdörren när hon vill ut och titta på fåglar, och hon slår med tassen på handtaget när hon vill in. Hon vill alltid ha sällskap när hon äter. Hon säger inte ett ord när jag borstar henne eller klipper hennes klor. Hon spinner näst intill jämt. Hon är verkligen en katt med personlighet och hjärta. Tacka gudarna för att det finns blandraser.   

Åh va härlig kissen låter :)

Min lilla kisse är också väldigt sällskaplig, ligger gärna på axeln och sover när jag går runt och städar :p

Kommer jämt upp i knät när vi tittar på tv och slänger sig ner på rygg med tassarna i vädret och vill bli kliad i magen. När våra närmsta vänner är här med sina barn så är hon inte ett dugg skygg utan gosar gärna med barnen och busar försiktigt, hon har ett otroligt tålamod.

När katterna lyfter upp henne så kurrar hon och hänger bara som en slapp handduk och blir inte alla sur trots att barnen kan vara ganska på och jobbiga :)

Hon har så bra temperament och välkomnar både andra katter och hundar utan problem, nya människor hoppar hon upp i knät på direkt och alla våra vänner avgudar henne!
  • Essence
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-20 14:24:55 följande:

Åh va härlig kissen låter :)
    Min lilla kisse är också väldigt sällskaplig, ligger gärna på axeln och sover när jag går runt och städar :p

Kommer jämt upp i knät när vi tittar på tv och slänger sig ner på rygg med tassarna i vädret och vill bli kliad i magen. När våra närmsta vänner är här med sina barn så är hon inte ett dugg skygg utan gosar gärna med barnen och busar försiktigt, hon har ett otroligt tålamod.
    När katterna lyfter upp henne så kurrar hon och hänger bara som en slapp handduk och blir inte alla sur trots att barnen kan vara ganska på och jobbiga :)
    Hon har så bra temperament och välkomnar både andra katter och hundar utan problem, nya människor hoppar hon upp i knät på direkt och alla våra vänner avgudar henne!

Det låter som en perfekt katt att vilja ha kattungar av. Hoppas hennes ungar får hennes personlighet. <3
  • Kajsalannestad1
    Essence skrev 2013-04-20 14:28:44 följande:
    Det låter som en perfekt katt att vilja ha kattungar av. Hoppas hennes ungar får hennes personlighet.

När barnen lyfter henne menar jag ju givetvis :)

Ja hon är helt underbar och veterinären var imponerad över hennes fina päls och hennes struktur när vi var där, han ropade in sina kollegor så att dom fick titta på henne :p

Jag hoppas att hon får lika Goa ungar men det tror jag verkligen att hon får :) nu ser jag fram emot dom små och ska förbereda allting för kissen så hon känner sig trygg :)
  • Essence
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-20 14:36:54 följande:

När barnen lyfter henne menar jag ju givetvis :)

Ja hon är helt underbar och veterinären var imponerad över hennes fina päls och hennes struktur när vi var där, han ropade in sina kollegor så att dom fick titta på henne :p

Jag hoppas att hon får lika Goa ungar men det tror jag verkligen att hon får :) nu ser jag fram emot dom små och ska förbereda allting för kissen så hon känner sig trygg :)

Googla lite på det, det finns säkert massvis med tips på hur man kan hjälpa mamma katt inför födandet. Men jag vet att de vill gå undan lite, gärna i ett hörn eller under en möbel. Min väns katt samlade massor med strumpor i ett hörn under sängen där hon sen fick sina små bebisar. Om din katt tycker om dina kläder så får du offra dig och donera några till henne som hon får gosa in sig och sina bebisar i. =)
  • Kajsalannestad1
    Essence skrev 2013-04-20 14:39:16 följande:
    Googla lite på det, det finns säkert massvis med tips på hur man kan hjälpa mamma katt inför födandet. Men jag vet att de vill gå undan lite, gärna i ett hörn eller under en möbel. Min väns katt samlade massor med strumpor i ett hörn under sängen där hon sen fick sina små bebisar. Om din katt tycker om dina kläder så får du offra dig och donera några till henne som hon får gosa in sig och sina bebisar i. =)

Haha ja :) jag ska försöka få henne att ta en annan garderob bara xD för just nu har hon ockuperat min och helst några hyllor upp också, jag ska försöka få henne att acceptera markhöjd i en annan garderob som står tom :)
Svar på tråden Varför bäddar katten?