• Kajsalannestad1

Varför bäddar katten?

Jag upptäckte för en vecka sen att min garderob stod öppen när jag inte öppnat den och att högar med kläder ramlat ut.

Idag kom jag på min kisse! Hon öppnar dörren med tassen, hoppar in och gräver sig in vilket resulterar i massor med kläder på golvet xD

Nu när jag såg henne göra det så såg jag att hon krafsar med tassen så att det blir ett litet berg under henne och sedan lägger hon sig där.

Efter en stund så början hon krafsa igen och byter plats?

Min första tanke var att hon kanske är gravid? Men gör katter så när dom ska ha kattungar? Jag har för mig att hundar gör så iaf?

Någon som vet?

• Svar på tråden Varför bäddar katten?
  • Lilia
    aldrigmer skrev 2013-04-21 22:39:06 följande:
    Jodå, sakliga kanske, men otroligt fördömande. Man blir ledsen in i själen då man fullständigt nedsablas och idiotförklaras på ett mycket otrevligt sätt då man vill ta en kull med bondkatter.Även om man tar fullt ansvar för katterna blir man formligen idiotförklarad, man vet ingenting om katter, man förväntas avla enligt rasstandard mm. Många är väldigt negativa och otrevliga. Våra bondkatter är oss lika kära son era raskatter eller innekatter eller vad det nu är för speciellt med era kelgrisar. Kan vi inte alla försöka hålla en vänligare ton?! Vi tycker inte lika i vissa frågor men vi kanalla bidra med råd och tips ibland....  

Det är fruktansvärt oansvarigt att ta en kull på sin huskatt. Det betyder inte att huakatter är mindre värda eller att man ska gasa ihjäl alla huskatter som vissa vill få det till. Jag sliter halvt ihjäl mig för att rädda så många katter så möjligt. (jag hjälper ett katthem) och då blir jag ledsen då jag ser sådana som TS som skapar ännu fler hemlösa katter. För även om hon skaffar hem till dem så tar dessa kattungar upp plats som en hemlös hade kunnat få. Sedan tycker jag att alla katter förtjänar att må så bra så möjligt och då får man avla efter ras- standad som du utrycker det eftersom man riskerar katternas liv annars. För övrigt förstår jag inte vad inne/utekatter har med saken att göra.
  • aldrigmer

Nej, det är inte fruktansvärt oansvarigt. Däremot kan det säkert upplevas av jourkattfolk, speciellt i större städer, som fruktansvärt onödigt. Att inte ta ansvar för sina katter och dess avkomma är fruktansvärt oansvarigt.

• Feltryck01
    aldrigmer skrev 2013-04-21 23:03:42 följande:
    Nej, det är inte fruktansvärt oansvarigt. Däremot kan det säkert upplevas av jourkattfolk, speciellt i större städer, som fruktansvärt onödigt. Att inte ta ansvar för sina katter och dess avkomma är fruktansvärt oansvarigt.
    Vad jag inte förstår är varför det ens känns nödvändigt att ta en kull på sin huskatt? =/ Uppenbarligen tycker många att det är det, då det finns massssssvis med människor som gör det varje år av misstag eller planerat..
    Why don't you show me a little bit of spine you've been saving for his mattress?
  • aldrigmer
    Feltryck01 skrev 2013-04-21 23:32:11 följande:
    Vad jag inte förstår är varför det ens känns nödvändigt att ta en kull på sin huskatt? =/ Uppenbarligen tycker många att det är det, då det finns massssssvis med människor som gör det varje år av misstag eller planerat..

Ja, varför vill man se en kull efter en älskad katt? Man vill se skapelseundret, en liten blind kattunge som får sina ögon öppnade, som kravlar sig över lådkanten, som, med lilla svansen likt en styrpinne, tar sig över golvet. Det är fantastiskt. 

Varför är det så oerhört viktigt att trycka ner oss som väljer att göra detta någon enstaka gång?  Jag tar inte en kull vart 10 år ens. Ändå får jag höra hur oerhört oansvarig jag är. Jag tar ansvar för avkomman, jag stödjer katthemmet med pengar och har tagit en katt därifrån, jag sköter mina djur bra. Ändå är jag en fruktansvärd människa. Lika med TS, hon verkar ta fullt ansvar för den kull som är på gång men hon ska sablas ner, närmast omyndigförklaras - "har du pengar, har du vaccinerat mm".

Behärska er en aning. Det är bra med engagemang men det kan bli för vasst, det ni skriver.
  • aldrigmer
    Lilia skrev 2013-04-21 22:46:37 följande:

Det är fruktansvärt oansvarigt att ta en kull på sin huskatt. Det betyder inte att huakatter är mindre värda eller att man ska gasa ihjäl alla huskatter som vissa vill få det till. Jag sliter halvt ihjäl mig för att rädda så många katter så möjligt. (jag hjälper ett katthem) och då blir jag ledsen då jag ser sådana som TS som skapar ännu fler hemlösa katter. För även om hon skaffar hem till dem så tar dessa kattungar upp plats som en hemlös hade kunnat få. Sedan tycker jag att alla katter förtjänar att må så bra så möjligt och då får man avla efter ras- standad som du utrycker det eftersom man riskerar katternas liv annars. För övrigt förstår jag inte vad inne/utekatter har med saken att göra.
    Men snälla! Hon har ju hem till dem. De blir inte hemlösa. Även om de inte skulle ta en kattunge från TS kanske de inte vill ta en katt från ett katthem. Det är inte alla som vill det. Många vill ha en kattunge och det är inte alltid det finns. åtminstone inte på vårt katthem.
  • Guldbarb

Så länge det finns så extremt många hemlösa katter skulle inte jag säga att det finns någon efterfrågan alls. Det finns tillräckligt med huskatter. Så varför skulle man INTE kunna ta från katthem, för att de ofta har krav?!
    Hoppas att lagen slår igenom om kastrering av utekatter samt märkning och registrering! Det finns tillräckligt med katter som behöver hem än att någon "För att de är sååååå sööööööta" ska låta sin fertila hona springa ute. Vill man hemskt gärna ha ungar för att "De är såååå söta" så kan man kontakta katthem och ta hand om en dräktig hona!
    Hurvida honan som springer ute är snäll eller inte har inte speciellt stor betydelse, TS har du inte en aning om hur hanen är vilka eventuella sjukdommar han har o.s.v.
    Om alla som låter sin huskatt få en kull skulle hänvisa köparna till katthem så tror jag rätt många skulle "förlora" sina köpare och kanske inse att det finns katter som verkligen behöver få hjälpen till ett hem.  

• aldrigmer
    Guldbarb skrev 2013-04-22 10:14:25 följande:
    Så länge det finns så extremt många hemlösa katter skulle inte jag säga att det finns någon efterfrågan alls. Det finns tillräckligt med huskatter. Så varför skulle man INTE kunna ta från katthem, för att de ofta har krav?!
    Hoppas att lagen slår igenom om kastrering av utekatter samt märkning och registrering! Det finns tillräckligt med katter som behöver hem än att någon "För att de är sååååå sööööööta" ska låta sin fertila hona springa ute. Vill man hemskt gärna ha ungar för att "De är såååå söta" så kan man kontakta katthem och ta hand om en dräktig hona!
    Hurvida honan som springer ute är snäll eller inte har inte speciellt stor betydelse, TS har du inte en aning om hur hanen är vilka eventuella sjukdommar han har o.s.v.
    Om alla som låter sin huskatt få en kull skulle hänvisa köparna till katthem så tror jag rätt många skulle "förlora" sina köpare och kanske inse att det finns katter som verkligen behöver få hjälpen till ett hem.  

och här kommer nästa...... Kräks
  • Guldbarb
    aldrigmer skrev 2013-04-22 10:51:30 följande:

och här kommer nästa...... Kräks
    Nästa vad då? Jag har skrivit tidigare i tråden om detta också men av någon anledning verkar ingen vilja/våga svara på hurvida de skulle hänvisa till katthem m.m
  • aldrigmer

Ja, du har skrivit tidigare och du väcker ett par frågor för mig.
    - Om jag har ett hem som specifikt vill ha en kattunge från min katthona, tror du att de i så fall skulle vara intresserade av en katthemskatt istället? Däremot, om någon frågar mig rent allmänt - vilket händer eftersom de vet att jag har katter! - kan jag informera om katthemmet.
    - Varför tror du att TS inte kommer att hålla katthonan inne? I frågan finns en aning av misstänksamhet gentemot TS. det har även framkommit i andras inlägg - har du pengar, tänker du vaccinera, chippa mm

Jag känner inte TS men av hennes inlägg kan jag utläsa stor kärlek till katten. Hon gör med all säkerhet det allra bästa för denne. Misstro inte din medmänniska, de allra flesta är empatiska, kärleksfulla individer. Solig Katt

• Guldbarb
    aldrigmer skrev 2013-04-22 12:08:48 följande:
    - Om jag har ett hem som specifikt vill ha en kattunge från min katthona, tror du att de i så fall skulle vara intresserade av en katthemskatt istället? Däremot, om någon frågar mig rent allmänt - vilket händer eftersom de vet att jag har katter! - kan jag informera om katthemmet.
    - Varför tror du att TS inte kommer att hålla katthonan inne? I frågan finns en aning av misstänksamhet gentemot TS. det har även framkommit i andras inlägg - har du pengar, tänker du vaccinera, chippa mm

Jag känner inte TS men av hennes inlägg kan jag utläsa stor kärlek till katten. Hon gör med all säkerhet det allra bästa för denne. Misstro inte din medmänniska, de allra flesta är empatiska, kärleksfulla individer. Solig Katt
    - Om hemmes specifik vill ha en unge från din katt, vad är då problemet med att i allafall hänvisa till katthem? Om det sedan är så att det är just efter din katt de vill ha (fast de inte har en aning ändå om hur ungarna kommer bli, för de vet ju inte hur hanen är) så är det ju inte mer än så, eller hur?
    -Rent allmänt så brukar folk tycka det är "jobbigt" att hålla en utekatt inomhus oavsett om man har den inne för kattens skull. Det är väldigt vanligt att en katthona släpps ut tills det att hon föder och därefter så fort som hon vill efter att ungarna blivit födda.  
  • aldrigmer
    Guldbarb skrev 2013-04-22 12:33:14 följande:
    - Om hemmes specifik vill ha en unge från din katt, vad är då problemet med att i allafall hänvisa till katthem? Om det sedan är så att det är just efter din katt de vill ha (fast de inte har en aning ändå om hur ungarna kommer bli, för de vet ju inte hur hanen är) så är det ju inte mer än så, eller hur?
    -Rent allmänt så brukar folk tycka det är "jobbigt" att hålla en utekatt inomhus oavsett om man har den inne för kattens skull. Det är väldigt vanligt att en katthona släpps ut tills det att hon föder och därefter så fort som hon vill efter att ungarna blivit födda.  

Ja ja, jag ger upp. Jag är en hemsk människa. TS är med all sannorlikhet en hemsk människa. Mina bondkatter är fruktansvärt vanskötta med mask och kattleukemi......mina fröknar får juvertumörer och egentligen skulle jag sättas under förmyndare.

Fortsätt slå er för bröstet. Jag förstår ert engagemang och det är lovvärt. Vad jag ville var en gnutta förståelse för oss som vill ha kattungar någon enstaka gång, lite vänlig ton, lite mindre hätsk "jag kan och vet bäst" från en del här. Mjau och hej från mej. Solig Kräks
  • Feltryck01
    aldrigmer skrev 2013-04-22 12:08:48 följande:

För min del är det inte min mening att dumförklara TS. Jag vill bara vara säker på att hon tar sitt ansvar nu, men TS har inte på något sätt lugnat oss utan snarare bara slagit bort alla sorts tankar vi har haft med "det är inte mitt problem"-liknande svar.
    Why don't you show me a little bit of spine you've been saving for his mattress?
  • Guldbarb
    aldrigmer skrev 2013-04-22 12:58:56 följande:
    Ja ja, jag ger upp. Jag är en hemsk människa. TS är med all sannorlikhet en hemsk människa. Mina bondkatter är fruktansvärt vanskötta med mask och kattleukemi......mina fröknar får juvertumörer och egentligen skulle jag sättas under förmyndare. Fortsätt slå er för bröstet. Jag förstår ert engagemang och det är lovvärt. Vad jag ville var en gnutta förståelse för oss som vill ha kattungar någon enstaka gång, lite vänlig ton, lite mindre hätsk "jag kan och vet bäst" från en del här. Mjau och hej från mej.

Tänkte du skriva något relevant och glömde eller var huvudsaken att det är synd om dig? Tyvärr tänker inte börja gulla och tycka synd om dig. E
  • Kajsalannestad1
    aldrigmer skrev 2013-04-22 12:58:56 följande:
    Ja ja, jag ger upp. Jag är en hemsk människa. TS är med all sannorlikhet en hemsk människa. Mina bondkatter är fruktansvärt vanskötta med mask och kattleukemi......mina fröknar får juvertumörer och egentligen skulle jag sättas under förmyndare.

Fortsätt slå er för bröstet. Jag förstår ert engagemang och det är lovvärt. Vad jag ville var en gnutta förståelse för oss som vill ha kattungar någon enstaka gång, lite vänlig ton, lite mindre hätsk "jag kan och vet bäst" från en del här. Mjau och hej från mej.  

Vissa människor är det inte värt att diskutera med tyvärr, det är som att springa in i en betongvägg och hoppas på att en dörr ska stå där i nästa stund.

Men tack för att du i alla fall inser att jag inte är en hemsk människa som kommer låta min katt föda sina ungar ute och skita i både ungar och mamma.

För att svara på några frågor:

Jag har inte släppt ut min katt sen jag skrev denna tråd.

Jag har råd att vaccinera mina katter och jag tänker inte slänga ut dom på gatan.

Jag har ansvarsfulla hem som längtar efter ungar från min katt (5 utav dessa hem har katter från katthem redan men vill specifikt ha en från min katt)

Nej jag vet inte vem hanen är men jag väljer att låta naturen ha sin gång, som det bör vara och ligger inte direkt och oroar ihjäl mig över att det ska vara något fel på ungarna.

Djur och natur har klarat sig så bra utan att vi lägger oss i innan så varför skulle detta vara jordens undergång?

Var istället glad över att olika människosläkten parade sig och fick "inavel" så att just homo sapiens blev till.

Om ni som har raskatter nu är så upprörda över detta så föreslår jag att ni slutar avla era katter helt och tar hand om huskatter istället.

Hatiska och bittra människor orkar jag inte med och jag hoppas verkligen ni finner en hobby eller gör någonting vettigt med era liv istället för att nätmobba

Ha en fortsatt trevlig dag.
  • IceJossan

Jag vet inte om detta har skrivits redan, isf ber jag om ursäkt för upprepning: Det är oerhört bra om du har mjölkersättning hemma tills när ungarna ska födas! KMR på Apoteket är dyr men bäst. Royal Canin finns på djuraffärer. Den för valpar har samma innehåll som den för kattungar men den för valpar är billigare. Det är vanligt att en eller flera av ungarna måste stödmatas av olika anledningar och då är det bråttom. Om mamman och pappan har olika blodgrupper så kommer ungarna att dö inom kort om de får dia de första 24 timmarna. Det är inte jättevanligt men händer titt som tätt :( Så var beredd! Lycka till.

• intetnyttpåplusfronten

Vad kul med kattungar! Nu behöver du inte fundera mer på om du ska kastrera henne eller om du ska ha en kull först, ödet bestämde åt dig ;)
    Lägg gärna in en bild eller tala om när ungarna kommit :D

Och skit i alla besserwissrar :) 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • Kajsalannestad1
    IceJossan skrev 2013-04-22 14:37:22 följande:
    Jag vet inte om detta har skrivits redan, isf ber jag om ursäkt för upprepning: Det är oerhört bra om du har mjölkersättning hemma tills när ungarna ska födas! KMR på Apoteket är dyr men bäst. Royal Canin finns på djuraffärer. Den för valpar har samma innehåll som den för kattungar men den för valpar är billigare. Det är vanligt att en eller flera av ungarna måste stödmatas av olika anledningar och då är det bråttom. Om mamman och pappan har olika blodgrupper så kommer ungarna att dö inom kort om de får dia de första 24 timmarna. Det är inte jättevanligt men händer titt som tätt :( Så var beredd! Lycka till.

Tack för tipset :) jag köpte royal Canin igår för kattungar så jag är beredd :)
  • Kajsalannestad1
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-04-22 14:45:22 följande:
    Vad kul med kattungar! Nu behöver du inte fundera mer på om du ska kastrera henne eller om du ska ha en kull först, ödet bestämde åt dig ;)

Lägg gärna in en bild eller tala om när ungarna kommit :D

Och skit i alla besserwissrar :) 

Ja jag tycker det känns jätte roligt nu och jag lägger självklart in bilder när bebisarna är här :)

Tack för stödet :)
Svar på tråden Varför bäddar katten?