• Kajsalannestad1

Varför bäddar katten?

Jag upptäckte för en vecka sen att min garderob stod öppen när jag inte öppnat den och att högar med kläder ramlat ut.

Idag kom jag på min kisse! Hon öppnar dörren med tassen, hoppar in och gräver sig in vilket resulterar i massor med kläder på golvet xD

Nu när jag såg henne göra det så såg jag att hon krafsar med tassen så att det blir ett litet berg under henne och sedan lägger hon sig där.

Efter en stund så början hon krafsa igen och byter plats?

Min första tanke var att hon kanske är gravid? Men gör katter så när dom ska ha kattungar? Jag har för mig att hundar gör så iaf?

Någon som vet?

• Svar på tråden Varför bäddar katten?
  • Lilia
    Feltryck01 skrev 2013-04-20 18:23:10 följande:
    Men ärligt talat, vem här är inte glad åt sin katt, oavsett hur de föddes och kom till världen? Men alla de stackarna som måste dö för att det inte finns nog med hem/katthem/jourhem, usch, jag blir helt gråtfärdig av att tänka på det. Bra sagt Lilia.

Tack!
  • IceJossan

Enda sättet för att huskatter ska bli lika exklusiva som raskatter är att det föds mycket färre huskattungar, att man inte avlar på djur som bär på en sjukdom (t.ex. dold sjukdom som hjärtfel, njurfel, katt-HIV, m.fl.) och att man tar ordentligt betalt så att man sållar bort de som ska köpa katt som slit-och-släng-leksak till sig själv eller barnen.

Att man vaccinerar, ID-märker (och registrerar i ID-registret) och försäkrar katterna höjer deras värde ännu mer eftersom de då har skydd mot åtminstone två faktiskt dödliga och mycket plågsamma sjukdomar samt att ägaren kan spåras om katten kommer bort och hittas av någon annan.

• Feltryck01
    http://akutgruppen.blogg.se/2012/july/till-minne-av-nisse.html#comment

Nisse är en av de katterna vars berättelse fastnat i mitt hjärta, och det är i hans minne som jag alltid kommer argumentera för kastrering. Jag ber alla läsa den.

http://akutgruppen.com/index.php?menuitem=5555558

Här är akutgruppens minneslund över alla hemlösingar som inte klarade det. Och Akutgruppen är en av många katthem i Stockholm, skillnaden är att Akutgruppen jobbar endast med akuthem/jourhem, och är därför inte riktigt katthem på samma sätt. Då kan man istället fundera över hur t ex Åkeshovs katthems minneslund ser ut, som kommer i kontakt med fler katter varje år..  
    Why don't you show me a little bit of spine you've been saving for his mattress?
  • PumpkinQueen
    mama no1 skrev 2013-04-20 19:15:43 följande:
    Bitterfitttråden.

Så att bry sig om djur är lika med att vara en bitterfitta? Tack, då är jag gärna en sån.
    Ja, det är jag på bilden
  • Lilia
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-20 14:05:42 följande:
    Men suck!

Se till att du kollar dna och släktforskar kring din partner som du ska ha barn med!

Vad gäller blodgrupp så frågade jag veterinären idag och det var verkligen inte hela världen om man inte ville avla.

Jag tycker att människor har gått för långt med avel och bestämmer allt över djuren, sluta leka Gud! Om du nu ska fortsätta greja med just din ras så gör det, men lämna andra katt ägare ifred! Jag är inte ett dugg intresserad av att veta vad du tycker är bäst för världen och dess djurarter.

För mig är min huskatt värd minst lika mycket som dina katter!

Jag har tre huskatter hos mig just nu. LILLIS En söt hona på tre år som höll på att dö då hon prioriterade att mata sina utefödda ungar. ZINGO Uppvuxen hos en knarkare i ett skjul tillsammans med sju andra katter. Knarkaren blev vräkt och Zingo hemlös. RASMUS Som bodde under ett bageri tillsammans med en hel flock med katter. Hela flocken fångades in, en katt var så sjuk att han fick avlivas direkt. Jag har bara plats för tre katter, jag bor i en etta. Vilken av dem vill du avliva så att jag får plats för en söt tjuvparad kattunge? För det är det som händer. Katthemmen är redan överfulla och kan inte rädda alla. Får din katt tre ungar så är det tre katter som inte får komma in i värmen, ofta går de en plågsam död till mötes. Så vilken av mina katter ville du skulle dö så en av dina söta kattungar kan få överleva?
  • Kajsalannestad1

Men herregud! Vart tog lika värde vägen i den här världen? Jag blir mörkrädd när jag läsar allt detta hat pga att jag vill ta en kull på min katt.

Jag skulle ju inte göra det om jag inte visste att jag hade fina och mogna människor som väntar på hennes ungar! På vilket sätt är det oansvarigt? Ni som avlar gör ju så.

Men bara för att det är en huskatt så är det fult av mig att inte hämta en på ett katthem istället. Jag har 8 personer som uttryckligen sagt att dom vill ha en unge från min katt och det är inga oseriösa människor vi pratar om nu.

Va inte så snabba på att döma innan ni tittat er själva i spegeln, om ni nu vill "göra huskatten mer exklusiv" genom att minska antalet, hämta då en katt själva på katthem istället för att avla raskatter?

Att det kan hinnas så mycket hat och mobbare över en jävla skärm hade jag ingen aning om!

• Lilia
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-21 00:11:52 följande:
    Men herregud! Vart tog lika värde vägen i den här världen? Jag blir mörkrädd när jag läsar allt detta hat pga att jag vill ta en kull på min katt.

Jag skulle ju inte göra det om jag inte visste att jag hade fina och mogna människor som väntar på hennes ungar! På vilket sätt är det oansvarigt? Ni som avlar gör ju så.

Men bara för att det är en huskatt så är det fult av mig att inte hämta en på ett katthem istället. Jag har 8 personer som uttryckligen sagt att dom vill ha en unge från min katt och det är inga oseriösa människor vi pratar om nu.

Va inte så snabba på att döma innan ni tittat er själva i spegeln, om ni nu vill "göra huskatten mer exklusiv" genom att minska antalet, hämta då en katt själva på katthem istället för att avla raskatter?

Att det kan hinnas så mycket hat och mobbare över en jävla skärm hade jag ingen aning om!

Det är INGEN i den här tråden som har sagt att huskatter är mindre värda. Det är en annan marknad för huskatter och raskatter. Skulle raskatter föröka sig i samma takt som huskatter vore det inte heller bra. På vilket sätt du är oansvarig är det många som har förklarat gång på gång för dig. Dessa människor som du har pratat med hade kunnat ta en katt från ett katthem istället! Du svarade inte på frågan jag ställde förut, vilken av mina katter ska dö för att göra rum för en söt och speciel tjuvparad huskattunge?
  • Kajsalannestad1

Dessutom så är som sagt mina två nuvarande katter "hittekatter" den ena hittade jag utslängd i en snöstorm.

Vi har alltid haft hittekatter och jag har själv hjälpt till att hitta bra hem åt många hemlösa katter.

Men nu ville jag ta en kull på min underbara katt och behålla en unge och då är jag en fruktansvärt oansvarig människa.

Men innan ni skaffar barn så se fan till att adoptera för tänk på dom stackars barnen som inte har något hem, svälter ihjäl, fryser ihjäl eller säljs som sexslavar. Dom är det ingen som tänker på när man skaffar barn!

Va som sagt inte så snabba med att döma andra.

Nu tänker jag inte lägga ner mer tid på detta hatet, det spelar fan ingen roll vad man än gör för i slutändan är det alltid någon som står med pekpinnen och är bättre.

Svar på tråden Varför bäddar katten?