• Kajsalannestad1

Varför bäddar katten?

Jag upptäckte för en vecka sen att min garderob stod öppen när jag inte öppnat den och att högar med kläder ramlat ut.

Idag kom jag på min kisse! Hon öppnar dörren med tassen, hoppar in och gräver sig in vilket resulterar i massor med kläder på golvet xD

Nu när jag såg henne göra det så såg jag att hon krafsar med tassen så att det blir ett litet berg under henne och sedan lägger hon sig där.

Efter en stund så början hon krafsa igen och byter plats?

Min första tanke var att hon kanske är gravid? Men gör katter så när dom ska ha kattungar? Jag har för mig att hundar gör så iaf?

Någon som vet?

• Svar på tråden Varför bäddar katten?
  • Kajsalannestad1
    IceJossan skrev 2013-04-19 00:01:25 följande:
    Hoppsan hoppsan! Då kan du vänta dig kattungar. Inte bra, det finns ju så många hemlösa stackare som behöver hem innan nya föds! Det är inte säkert förstås men risken (ja, jag vill kalla det så) är mycket stor. Om hon nu är dräktig och därför har börjat bädda så borde det alldeles snart vara dags. Alldeles snart. Kolla på magen - har hon tappat päls runt varje bröstvårta? Om hon har det är det ett tydligt tecken på långt gången dräktighet. Då är det hög tid att hålla henne inne, endast låta henne gå ut om du är med henne och följer varje steg hon tar, annars är risken väldigt stor att hon föder ungarna ute nånstans och då kan du ha svårt att hitta dem och de kan dö under kalla nätter, bli tagna av rovdjur osv, och kommer vara skygga när de väl visar sig. Så håll henne inomhus då! Om det blir kattungar så tänk på att väga dem varje dag de första veckorna, sen lite mer sällan, typ varannan, sen kanske en gång i veckan, så att du har koll på om någon inte går upp i vikt som den ska och därmed behöver stödmatas. När de är ca 4 veckor gamla kan de få smaka på kattmat, blötmat är riktigt bra mat, bättre än torrfoder, så det är bra att ge. Tänk på att avmaska dem när de är några få veckor gamla och sen varannan vecka 2-3 gånger, med Banminth som är milt för små kattungemagar. När de är 9 veckor gamla är det dags för första vaccinationssprutan mot kattpest (dödligt, kan dras in med skorna) och kattsnuva (är dödligt för kattungar och katter med nedsatt immunförsvar). När de är 12 veckor är det dags för andra vaccinationssprutan (man ger en grundvaccination på 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum) och att chipmärka dem. Det kommer kosta en hel del, men det är mycket värt det! Du kan ta så mycket betalt för ungarna att det täcker veterinärkostnaden för varje kattunge. Då ökar du chanserna till att det är goda och seriösa hem som köper dem, än om man säljer dem för 100 kr som vilken klåpare som helst kan lägga ut på en "leksak" (vilket många gör!). Ungarna får flytta när de är MINST 12 veckor gamla, och vid den tidpunkten bör du ha en tid bokad för kastrering av mammakatt. Hoppas nu att din kisse inte är dräktig, kastrera henne då omedelbart, annars önskar jag dig lycka till med kattfamiljen och hoppas att du följer råden du får!

Tack för alla råd :) men jag sörjer inte direkt om det nu är så att hon ska ha kattungar då jag vet att det skulle bli fantastiska katter :)

Att det finns så mycket hemlösa katter är ju pga att ägaren inte tar sitt ansvar och bara dumpar dom någonstans för att dom inte har råd/lust eller för att dom skaffar en "sommarkatt" fruktansvärt omoget om du frågar mig.

Skulle det bli kattungar nu så kommer jag givetvis hitta bra hem åt dom och kastrera mamman. En kull räcker gott och väl.
  • Kajsalannestad1
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-19 01:53:08 följande:
    Nu kom hon och la dig hos mig så jag tittade

Nu kom hon och la dig hos mig så jag tittade på spenarna och såg att dom är rosa och ganska "svullna" så det verkar bli små kissar framöver. Tack för alla svar :)*
  • Lilia

Det är fruktansvärt oansvarigt av dig att låta henne gå ut om hon inte är kastrerad. Det finns redan 100 000 hemlösa katter bara i Stockholm, Blocket svämmar över av oönskade katter och katthemmen är fulla. Har du hem till hennes eventuella ungar? En jourkatt på katthemmet där jag jobbar födde just NIO (!) ungar. Har du seriösa hem till så många? Har du kollat upp om din katt bär på några genetiska sjukdomar? Vad har hon för blodgrupp? Hur ska du kunna kolla hanens sjukdomshistoria om du inte vet vem han är? Se till att hålla din katt inne. Boka en veterinärtid redan imorgon. Är hon inte för långt gången kan en abort göras i samband med kastreringen.

• Marie-anne

hej ts! hoppas allt går bra med katten och med ev ungar! jag önskar dej all lycka till, det var tur att min hane var kastrerad då jag hade honan för jag märkte knappt hon var könsmogen=)

• Kajsalannestad1
    Lilia skrev 2013-04-19 02:36:40 följande:
    Det är fruktansvärt oansvarigt av dig att låta henne gå ut om hon inte är kastrerad. Det finns redan 100 000 hemlösa katter bara i Stockholm, Blocket svämmar över av oönskade katter och katthemmen är fulla. Har du hem till hennes eventuella ungar? En jourkatt på katthemmet där jag jobbar födde just NIO (!) ungar. Har du seriösa hem till så många? Har du kollat upp om din katt bär på några genetiska sjukdomar? Vad har hon för blodgrupp? Hur ska du kunna kolla hanens sjukdomshistoria om du inte vet vem han är? Se till att hålla din katt inne. Boka en veterinärtid redan imorgon. Är hon inte för långt gången kan en abort göras i samband med kastreringen.

Bara för att andra inte tar ansvar för sina katter så behöver det inte betyda att jag inte gör det. Jag kan upplysa dig om att den katten vi talar om nu hade blivit hemlös om inte jag tagit henne och en annan katt vi har hittade vi ute i kylan som kattunge och jag har tagit hand om dom båda, vaccinerat, behandlat mot öronskabb, var till veterinären pga ett sår och infektion som alltså egentligen inte hade varit mitt problem om jag inte hade brytt mig!

Så om ditt barn skulle ha något genetiskt fel eller missbildning så vore det oansvarigt av dig att behålla barnet?

Är det bara raskatter som ska få ungar tycker du? Alla dessa sönderavlade djur som fortsätter avlas fram trots för trånga luftvägar, rinnande ögon osv.

Jag har som sagt haft med båda mina katter till veterinären och dom är fullständigt friska och glada.

Vad pappan till kattungarna beträffar så vet jag inte men jag har som sagt inte parat min katt.

Jag hoppas du tar dna test och gör släktforskning på din partner som du ska ha barn med, för TÄNK OM
  • Kajsalannestad1

Och tänka sig att jag dessutom skulle ha hem åt samtliga "nio ungar" om det skulle bli så många, jag skulle självfallet behålla en då jag faktiskt vill ha ungar från henne. Tänka sig så tokigt va? ;)

NÄR jag bokar tid till veterinär för min katt är dessutom helt upp till mig och det ska du skita blanka fan i ;)

Skäll på dom som slänger ut sina katter på gatan istället :*

• Feltryck01

Oj vad du gräver ner dig TS.

Sönderavlade katter, ptja, säger du samma sak om alla hundar? Finns inte många sönderavlade katter i Sverige, den kattrasen med just de problemen du nämner är perser. Alla seriösa kattavlare försöker att undvika att para hona OCH hane med de problemen för att få en friskare ras. Och du kastar skit på katterier, när du inte ens vet vem hanen är och vad han har för problem???? Vad gör du om han är en sönderavlad perser och din katts ungar blir sönderavlade, plattnosade, trånga luftvägar och rinnande ögon? Du lär väl avliva dem, eftersom det låter på dig som att de är missfoster. Det är ju också en human tanke..
    Varför folk avlar på raskatter istället för huskatter är ju för huskatternas skull, om du nu skulle kunna tänka dig det. Färre huskatter gör att de blir exakt lika exklusiva och speciella och fina i allmänhetens ögon som de vanligare raserna. Med det sagt vill jag även poängtera att jag älskar katter, osvsett ras, men jag blir satans förbannad över okunskapen!

Tycker du verkligen att du tar ansvar för din katt, dina nu blivande kattungar, när du släpper henne lös fertil? Det var det dummaste jag hört. Tänk om någon av dina snuttiga kattungar blir hemlös för att du säljer till ett "kärleksfullt" hem som tröttnar efter sommaren? Tror du att folk seriöst tar kullar på sina katter och medvetet säljer dem som sommarkatter, när de sett dem födas och varit med under deras uppväxt?

Varför de flesta är emot TJUVPARNINGAR: det är en DIREKT orsak till att det finns så många oönskade hemlösingar. Vet du hur många som tänker som du, varje år?! Vet du hur många katter som sitter i burar och undrar när det är deras tur att bli någons älskling? Istället för att gagna DEM, så vill du vara egoistisk, för det är inte för kattens skull eller för kattsamhället som du ska ha ungar på din katt, knappast..

Vad gör du, TS, om din katt får 7 kattungar som ingen vill köpa? Du har kvar dem tills de är 20-25 veckor och ingen nappar eller känns bra? Ska du då ha åtta katter? Ska du kastrera alla samtidigt så det inte blir inavel? Det blir cirkus 8000 kr..

• Voluptuous Shalimar
    Feltryck01 skrev 2013-04-19 03:48:40 följande:
    Oj vad du gräver ner dig TS.

Sönderavlade katter, ptja, säger du samma sak om alla hundar? Finns inte många sönderavlade katter i Sverige, den kattrasen med just de problemen du nämner är perser. Alla seriösa kattavlare försöker att undvika att para hona OCH hane med de problemen för att få en friskare ras. Och du kastar skit på katterier, när du inte ens vet vem hanen är och vad han har för problem???? Vad gör du om han är en sönderavlad perser och din katts ungar blir sönderavlade, plattnosade, trånga luftvägar och rinnande ögon? Du lär väl avliva dem, eftersom det låter på dig som att de är missfoster. Det är ju också en human tanke..
    Varför folk avlar på raskatter istället för huskatter är ju för huskatternas skull, om du nu skulle kunna tänka dig det. Färre huskatter gör att de blir exakt lika exklusiva och speciella och fina i allmänhetens ögon som de vanligare raserna. Med det sagt vill jag även poängtera att jag älskar katter, osvsett ras, men jag blir satans förbannad över okunskapen!

Tycker du verkligen att du tar ansvar för din katt, dina nu blivande kattungar, när du släpper henne lös fertil? Det var det dummaste jag hört. Tänk om någon av dina snuttiga kattungar blir hemlös för att du säljer till ett "kärleksfullt" hem som tröttnar efter sommaren? Tror du att folk seriöst tar kullar på sina katter och medvetet säljer dem som sommarkatter, när de sett dem födas och varit med under deras uppväxt?

Varför de flesta är emot TJUVPARNINGAR: det är en DIREKT orsak till att det finns så många oönskade hemlösingar. Vet du hur många som tänker som du, varje år?! Vet du hur många katter som sitter i burar och undrar när det är deras tur att bli någons älskling? Istället för att gagna DEM, så vill du vara egoistisk, för det är inte för kattens skull eller för kattsamhället som du ska ha ungar på din katt, knappast..

Vad gör du, TS, om din katt får 7 kattungar som ingen vill köpa? Du har kvar dem tills de är 20-25 veckor och ingen nappar eller känns bra? Ska du då ha åtta katter? Ska du kastrera alla samtidigt så det inte blir inavel? Det blir cirkus 8000 kr..
    Är du också birmaägare/-uppfödare, eller är det ragdoll? Fiiin katt på din avatar i vilket fall!

//stolt uppfödare och ägare till 4 fantastiska birmor
  • Lilia
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-19 03:16:42 följande:
    Bara för att andra inte tar ansvar för sina katter så behöver det inte betyda att jag inte gör det. Jag kan upplysa dig om att den katten vi talar om nu hade blivit hemlös om inte jag tagit henne och en annan katt vi har hittade vi ute i kylan som kattunge och jag har tagit hand om dom båda, vaccinerat, behandlat mot öronskabb, var till veterinären pga ett sår och infektion som alltså egentligen inte hade varit mitt problem om jag inte hade brytt mig!

Så om ditt barn skulle ha något genetiskt fel eller missbildning så vore det oansvarigt av dig att behålla barnet?

Är det bara raskatter som ska få ungar tycker du? Alla dessa sönderavlade djur som fortsätter avlas fram trots för trånga luftvägar, rinnande ögon osv.

Jag har som sagt haft med båda mina katter till veterinären och dom är fullständigt friska och glada.

Vad pappan till kattungarna beträffar så vet jag inte men jag har som sagt inte parat min katt.

Jag hoppas du tar dna test och gör släktforskning på din partner som du ska ha barn med, för TÄNK OM

Nu är inte jag en katt utan en människa. De två sakerna går inte ens att jämföra då det kommer till avel/få barn. Så, vad har din katt för blodgrupp? Du sa att du hade kollat henne. Vad vet du om raskattavel eller raskatter? Hur länge har du hållt på med utställningar eller något annat rasrelaterat? Snygg avatar förresten. Det ser ut som en raskatt!
Svar på tråden Varför bäddar katten?