Feltryck01 skrev 2013-04-19 03:48:40 följande:
Oj vad du gräver ner dig TS.
Sönderavlade katter, ptja, säger du samma sak om alla hundar? Finns inte många sönderavlade katter i Sverige, den kattrasen med just de problemen du nämner är perser. Alla seriösa kattavlare försöker att undvika att para hona OCH hane med de problemen för att få en friskare ras. Och du kastar skit på katterier, när du inte ens vet vem hanen är och vad han har för problem???? Vad gör du om han är en sönderavlad perser och din katts ungar blir sönderavlade, plattnosade, trånga luftvägar och rinnande ögon? Du lär väl avliva dem, eftersom det låter på dig som att de är missfoster. Det är ju också en human tanke..
Varför folk avlar på raskatter istället för huskatter är ju för huskatternas skull, om du nu skulle kunna tänka dig det. Färre huskatter gör att de blir exakt lika exklusiva och speciella och fina i allmänhetens ögon som de vanligare raserna. Med det sagt vill jag även poängtera att jag älskar katter, osvsett ras, men jag blir satans förbannad över okunskapen!
Tycker du verkligen att du tar ansvar för din katt, dina nu blivande kattungar, när du släpper henne lös fertil? Det var det dummaste jag hört. Tänk om någon av dina snuttiga kattungar blir hemlös för att du säljer till ett "kärleksfullt" hem som tröttnar efter sommaren? Tror du att folk seriöst tar kullar på sina katter och medvetet säljer dem som sommarkatter, när de sett dem födas och varit med under deras uppväxt?
Varför de flesta är emot TJUVPARNINGAR: det är en DIREKT orsak till att det finns så många oönskade hemlösingar. Vet du hur många som tänker som du, varje år?! Vet du hur många katter som sitter i burar och undrar när det är deras tur att bli någons älskling? Istället för att gagna DEM, så vill du vara egoistisk, för det är inte för kattens skull eller för kattsamhället som du ska ha ungar på din katt, knappast..
Vad gör du, TS, om din katt får 7 kattungar som ingen vill köpa? Du har kvar dem tills de är 20-25 veckor och ingen nappar eller känns bra? Ska du då ha åtta katter? Ska du kastrera alla samtidigt så det inte blir inavel? Det blir cirkus 8000 kr..
Är du också birmaägare/-uppfödare, eller är det ragdoll?

Fiiin katt på din avatar i vilket fall!
//stolt uppfödare och ägare till 4 fantastiska birmor