Anonym (undrar) skrev 2013-05-11 19:42:14 följande:
Tack för alla svar, det är skönt att veta att man inte är helt ensam om sådana här problem. Ni är alla fantastiska med era erfarenheter råd och tips. Vi reste bort en vecka till sol och bad och bara kopplade av. Kul vecka med massor av ny energi i en ny miljö. Jag känner mig fräschare, solbränd och lite smalare efter massor av promenader och simmande. :) Håret är snyggt blont igen av solen, och nu trivs jag med mig själv. Han är förstås väldigt ångerfull, det har han varit i 2 år - men om själva otroheten är egentligen det vi tjafsar om.
Han tycker inte att han varit otrogen,
han säger att de inte haft sex. Men jag tror inte på det. Det är en kvinna på jobbet som är frånskild sedan många år som uppvaktade honom på en konferens. Han sa inte "nej" utan lät henne hålla på. Det blev tydligen
mycket chattande på arbetstid, och de
kysstes i konferensrum. Hon var dessutom i ett nytt dating-förhållande med en 10 år yngre man. Eftersom min man och jag träffades i passionerad kärlek för 12 år sedan så tycker man ju naturligtvis synd om kvinnan som inte är passionerad i sitt nya dating förhållande utan måste flirta runt bland gifta män på jobbet. Men
jag vet att mina man älskar mig, men som sagt det är ju den
mentala otroheten som är värst, även om han säger de inte haft sex. Det fattar han inte. I hans värld
tycker han att allt är bra eftersom han valde mig igen. I själva verket
tror jag att han blev dumpad av henne. Men som någon här sa, han har ingen talan, det är jag som är sårad - och lider av att det initma livet fått sig en törn. Jag funderar på att gå i terapi för att försöka ändra min värdering av ett förhållande. Jag är mer familjetjejen som trivs när barnen och familjen mår bra. Jag måste kanske ta steget att bli lite tuffare och skaffa mig sportaktiviteter och annat för att fokusera bara på mig ett tag. Obs jag vill inte skiljas, det vill inte han heller.
Hej Undran!
Skönt att du känner dig bättre. Sol och värme kan göra underverk för humöret.
Roligt att se att du skriver att du är säker på att din man älskar dig men mindre roligt att du inte alls kommit över otroheten (affären han hade) och inte alls känner tillit till din man eller det han säger.
Jag tror att du/ni skulle må bra av att gå i terapi. Både tillsammans och enskilt för dig. Din man verkar vara säker på att det är dig han vill ha men när jag läser mellan raderna så verkar det som om du tror att du är hans andrahandsval. Och det är inte bra för självkänslan.
Din man säger:
- jag har inte varit otrogen, eftersom jag inte låg med henne
- jag har valt dig, jag vill inte ha henne
Du tycker
- du har varit otrogen. Oavsett om du låg med henne eller ej så har du varit otrogen på andra sätt. Du har varit fysiskt otrogen mot mig eftersom du har hånglat med henne, du harv arit mentalt otrogen mot mig eftersom du har umgåtts med henne, utbytt tankar och fantasier med henne, kanske pratat om att lämna mig och vara med henne
- jag tror du ljuger för mig, jag tror att du låg med henne
- jag tror du ljuger för mig, jag tror att hon dumpade dig och det betyder att du inte alls har valt mig
Undran! Jag vet inte hur du fick reda på detta. Om din man självmant berättade eller om du avslöjade honom. Jag tror att det kan ha inverkan på hur du känner. Du verkar helt ha tappat tilliten till honom - vilket är fullt förståeligt och hur han hanterar detta är avgörande för hur du mår.
Tycker du ska ställa krav! Personligen skulle jag vilja veta ALLT. Jag skulle kräva svar på alla mina frågor oavsett hur obekvämt han tycker att det är. Jobbar kvinnan kvar? Hur påverkas du av det om hon är kvar? Tycker du ska säga till din man att antingen berättar han allt eller så kontaktar du kvinnan för att få alla detaljer. Tror du behöver det för att kunna gå vidare. För som det är nu så tror du att han ljuger - antingen får du det bekräftat eller så blir du lugnad på den punkten.
Det andra är att din man naturligtvis måste förstå att han varit otrogen. Hur kan han tycka att han inte varit det när han faktiskt umgåtts intimt med en annan kvinna och säkerligen delat en hel del tankar och fantasier med henne. Det här är för mig oerhört viktigt. Kan han inte inse detta så är frågan hur mycket han värdesätter ert förhållande. Tycker han det är okej att bete sig så här? Förstår inte din man att det är pga hur han betett sig och hur han hanterat situationen sedan avslöjandet som du mår så dåligt (förutom själva otrohetsaffären förstås)?