• debbie85

BF januari 2014

Hej!

Jag hoppar in här också. Har startat en tråd för oss som är gravida med första barnet och som har BF i januari (www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69694519.html) men det kan vara trevligt att få lite inputs från er omföderskor också! 

Jag har enligt beräkning med sista mens BF 140104.

Innan jag blev gravid så längtade jag så extremt mycket och trodde att jag skulle sväva på små moln bara jag blev gravid.

Nu när jag äntligen är gravid så har jag fått en massa jobbiga symtom. Först fick jag kraftiga humörsvängningar. Hade även molvärk som kom och gick men den är inte så farlig.

Nu har jag fått fler jobbiga symtom som extrem trötthet och ömma bröst. Rynkar på näsan

Jag ska jobba natt nästa vecka och är orolig för hur jag ska klara det.

Mitt humör går upp och ner. Min stackars fästman har fått många utskällningar för ingenting. Obestämd

Känner mig sätt så ensam om att vara så gnällig i början av graviditeten. Om jag är på såhär dåligt humör nu, hur ska det bli under resten av graviditeten då??? Rynkar på näsan 

28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140104. <3
  • debbie85
    BF-lista 
    2/1 - heartems, andra barnet
    3/1 - Smurfsyster88, första barnet
    4/1- fluu,20 år,andra barnet
    4/1 - debbie85, 28 år, första barnet
    5/1 - Jennsan85, 28 år ,första barnet

6/1 - Mymemlan, 22 (23 maj, 2013) och väntar andra barnet.
    6/1 - Trollbarnet, 23, första barnet.
    6/1- annadenise, 30 år, första barnet
    7/1- popcornplaya, 28, tredje barnet.
    12/1 - sagalo, 25 år, andra barnet. 
    12/1-Mariafii, 1985, 27 år första barnet
    14/1 - Susanne 1975, 38 år, andra barnet
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140104. <3
  • debbie85

Tycker också att det är dåligt att det är olika i olika landsting gällande KUB. I Skåne erbjuds man KUB om man är 33 år eller äldre alternativt har någon särskild riskfaktor. Vi har valt att göra det privat, kostar 2500 kr.

28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140103. <3
  • debbie85
    SaraKarla skrev 2013-06-16 15:24:45 följande:
    Jag är i v12 nu men tycker jag blivit mycket tröttare nu. Hur ska jag stå ut på jobbet??
    Jag är också JÄTTEtrött. Låg i soffan typ hela dagen igår (och kollade på Arga snickaren) och somnade ändå som en stock när det var läggdags. Tungan ute Det känns inge roligt alls! Man känner sig helt värdelös bara för att man inte orkar hjälpa till med nåt hemma. Fattar inte heller hur jag ska orka jobba den här veckan.
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140103. <3
  • debbie85

Glömde skriva att jag är i vecka 11+1.

• debbie85
    SaraKarla skrev 2013-06-16 15:34:13 följande:
    Eller hur. Har lagt mig 20.00 flera kvällar så hur tusan ska jag orka jobba kväll? Finns det något man kan göra för att bli lite piggare tro? Har några mil att köra också, livrädd att somna när jag kör
    Jag vet inte vad man kan göra för att bli piggare? Jag dricker inte drycker som innehåller koffein p g a missfallsrisken.
    c4trin skrev 2013-06-16 18:28:33 följande:
    debbie85: Kan du inte göra ett "tidigt ultraljud" istället? Då kostar det "bara" 1000 kr på de ställen jag sett i Skåne. Där får du ju se bebisen o de ser om allt ser bra ut osv. Eller du behöver ha just ett KUB? Bara en fundering!
    Jag vill göra just KUB-testet. Tack ändå!
  • debbie85

Jag är så glad idag för vi har fått se bebisen för första gången idag! Solig Den rörde väldigt mycket på sig och man såg hjärtat slå tydligt. Hjärta Vi blev helt överlyckliga båda två. Jag började gråta när jag låg där i ultraljudsstolen. Min sambo stod bredvid och log stort. Efteråt var vi helt lyriska! Det var helt fantastiskt att att få se! Helt overkligt! Att jag har en liten bebis i magen som rör på sig massor?! Nu börjar jag förstå det på riktigt! Jag är helt förälskad i denna lilla varelse. Nu är det som att allt illamående, trötthet m.m. knappt finns längre. Hehe...

Fick göra ett vanligt ultraljud och allting syntes jättelätt och tydligt. Läkaren daterade bebisen till 11+5 och inte 11+3 som vi tidigare räknat med. Om det stämmer så är BF 140101! Cool Men ändrar inte BF förrän vi får en säkare datering på t.ex. KUB eller RUL.

Förresten så kräktes Kräks jag för första gången igår morse. Det kom utan att jag kunde hindra det. Som tur var var jag hemma. Skumt att inte kräkas förrän nu i v 11+3-5 när jag har mått illa sen typ v 7. 

Lägger upp en ultraljudsbild i Bild-tråden.

• debbie85
    sunnydays skrev 2013-06-18 18:31:38 följande:
    Va härligt, såg bilden också. Kul att man redan ser ett litet huve å ben :)
    Vet vad du menar me att man glömmer. Jag var in på gynakuten i v 7 för att få piller, gick in med kräkpåse och mådde asdåligt, glömde helt bort när jag såg de lilla pickande hjärtat :)
    Ja, det var så coolt! Man såg ju ännu tydligare i verkligheten än på bilden. Den låg där med sitt pickande hjärta och sprattlade till med armar och ben då och då. Jag tyckte att den var så fin trots att den var i svartvitt. Jag sa till min sambo att den var söt och han skrattade och tyckte nog att jag var lite knäpp. Kan man tycka att en bebis är söt på ultraljud? Tungan ute
  • debbie85
    mariafii skrev 2013-06-18 18:48:51 följande:

Jo jag förstår precis, dom är jätte söta och våra :)
    sunnydays skrev 2013-06-18 18:54:07 följande:
    jaa, klart man kan.  Supersött me sin egen sprattlade lilla bebis ju Skrattande
    Solig
    Flikkan skrev 2013-06-18 21:55:00 följande:
    Nu är jag hemma efter ett besök på akuten!
    Fick komma in på 5 minuter, dom tog blod, temp, blodtryck, m.m

Klämde mig på magen.

Vart flyttad till ett gynrum, där han klämde på magen och frågade om mina symptom och såg verkligen rädd ut när jag sa att dom försvunnit drastiskt.

Fick börja med ett UL och jag försökte se på skärmen, då säger han vänta lite.. Jag ska visa och berätta strax! Hjärtat slog nog flera volter att nä nu är ert kört.
    Då säger han att jag var orolig att behöva säga att din graviditet stannat av men här har du din lilla bebis med tickande hjärta!

Nu blir set ett VUL och jag får se min bebis lilla och sparka och vinka och rulla runt! :)

Jag är så lycklig! Herregud!

i1308.photobucket.com/albums/s614/Waankel/69C...

Små händer och fötter :)
    25.3 mm
    Vad skönt! Glad
  • debbie85
    Chaplin89 skrev 2013-06-24 20:40:36 följande:
    KUB imorgon kl 08 :)

Nervös så önska mig lycka till ;)
    Lycka till! Hjärta
Svar på tråden BF januari 2014