• debbie85

BF januari 2014

Nu är äntligen KUB-testet gjort (i söndags) och vi fick en låg risk 1:15900. SKÖNT!

Vi fick se Mini som tog sats där inne och hoppade på livmodern som om det vore en studsmatta! Glad Dock så ville Mini ligga och sova och helst inte bli störd så det tog ett tag innan barnmorskan kunde mäta dom värden som hon ville ha. Busig bebis! Glad Bilder finns strax i bildtråden.

Förutom risken för DS så såg allt övrigt bra ut också!

Nu ska vi äntligen gå ut med nyheten! Ska berätta på jobbet imorgon, nervöst! Först för chefen på morgonen och sen på två olika möten under dagen. Tungan ute
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140103. <3
  • debbie85

Vi har också RUL på onsdag! Kl 11. Tror vi ska ta reda på kön. Det blir nog svårt att undvika då jag från mitt jobb är rätt så van att kolla på ultraljud. Plus att min sambo gärna vill veta. Han är helt övertygad om att det är en tjej och har lyckats övertyga mig om det också. Bara för det så är det säkert en kille. Jag tycker också dagarna går alldeles för långsamt fram tills dess samtidigt som jag vill att min semester ska gå långsamt. Spännande att läsa om allas RUL här på onsdag kväll.

28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140105. <3
  • debbie85
    sommar79 skrev 2013-08-12 10:12:21 följande:
    Jag har plötsligt börjat må illa på nätterna. Gjorde det under illamåendeperioden i början men nu har jag inte mått illa på flera veckor. Är i vecka 18. Sjukt jobbigt att vakna av kraftiga illamåendevågor flera ggr på natt. Just nu har jag semester så det funkar men snart börjar jag jobba igen och då är det än mindre kul. Känner någon igen sig? 

Det är sannolikt magsyra som gör att du mår illa (åker upp i matstrupen när du ligger ner). Testa att ta 2 st Novalucol (läkemedel som är helt ok att ta under graviditet) varje gång du känner av illamåendet. Hoppas det hjälper!
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140105. <3
  • debbie85
    V 19 + 4 idag.
    Var på RUL i onsdags och fick se en normalbyggd liten tjej! 
    Glad Det är självklart inte 100 % säkert att det är en tjej men BM letade länge efter en snopp och hittade ingen. Tungan ute Hon var helt underbart söt! Låg och grejade med sina händer framför ansiktet hela tiden och ville knappt visa sin profil utan att t.ex. hålla i sin näsa och liknande. Åh, vad jag längtar tills jag får träffa henne!!! BF ändrades från 140105 till 140106.

Har fortfarande inte känt några riktiga sparkar men känner av bebisen ungefär som små svaga puffar som känns lite halvt obehagliga emellanåt, som små elstötar typ. Moderkakan ligger dock i framvägg. På RUL fick jag veta att hon låg med huvudet nedåt ganska högt upp i livmodern med armar och ben åt höger. Strax efter RUL kunde jag lokalisera en massa små "stötar" åt högra sidan. Kan även känna av att det strålar ner mot livmodertappen emellanåt och det känns som att det är bebisen som ligger och krafsar med händerna. Skrattande

Vi har redan bestämt vad våra förhoppningsvis framtida fyra barn ska heta. Det gjorde vi i början av vårt förhållande. Hehe... Men nu när det börjar bli verkligt så börjar jag tveka på flera av namnen. Dock så är det ett tjejnamn som jag gillar väldigt mycket. Så blir det en tjej och hon ser ut att passa i det namnet så blir det nog det. 
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • debbie85
    moto skrev 2013-08-19 20:34:54 följande:
    tyvärr en myt! Att jämföra... Järn per 100 g: Jordgubbar                    Järn 0,3 mg Torkade aprikoser         Järn 6,0 mg Pumpafrön                      Järn 15,0 mg Wasa sport (hårt bröd) Järn 3,4 mg Blodpudding stekt         Järn 18,5 mg Har dåligt järnvärde (depåer) så har försökt leta livsmedel med högt järnvärde eftersom jag knappt kan äta järntabletterna! Äter (tyvärr) inte blodpudding men gillar man det är det ju toppen!

Mörk choklad verkar bra också , kolla här: www.dinbmi.se/naringsvarde/&v=top100
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • debbie85

Fan, idag har jag en dålig dag. Känner för att supa ner mig eller liknande. Synd att man inte kan det när man är gravid. Är trött på att vara "präktigt skenheligt gravid och en duktig blivande moder"... Hur gör gravida när dom vill vara lite destruktiva, galna och revolterande? Har redan provat att dricka alkoholfri öl och vara allmänt irriterad på folk men det hjälper inte... :-P Jag kanske ska starta en lustgas-bar eller nåt annat skoj för gravida? Anledningen till mitt kassa humör är antagligen sexuell frustration (min sambo bygger garage hela dagarna och är helt slut på kvällarna) plus att jag aldrig får vara ifred på min semester (är hela tiden folk här och hälsar på som bl.a. ska hjälpa till att bygga garage)... Så, nu har jag fått klaga lite på mina löjliga problem.

• debbie85
    popcornplaya skrev 2013-08-24 23:01:13 följande:
    Tyvärr så får du nog fortsätta att va "präktig" även efter bebisen kommer.
    Det beror nog på vad man menar med präktig. Vet egentligen inte vad jag ville säga med mitt inlägg, kanske att det kan få vara tillåtet att ha kvar en längtan efter att hitta på sånt som egentligen inte passar sig för gravida.
  • debbie85
    LinaThulin skrev 2013-08-25 13:38:15 följande:
    Kan inte leta fram gamla BF listan, men vi km väl göra en ny ? Med nya datum och skriva om man väntar en pojke eller flicka!

LinaThulin - BF 4/1, okänd
    Finns i trådstarten: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html Men kan kanske vara kul att lägga till om det är en pojke/flicka?
  • debbie85
    vilja89 skrev 2013-08-25 15:05:54 följande:
    Någon mer som går emot strömmen och kommer använda tygblöjor? ;) Känner mig rätt ensam, haha! Vi har i alla fall satsat på ImseVimse. :)  Nervös över reaktionerna i vår närhet sedan när vi kommer göra det. Alla tror att det är utdött och typ stenåldersfasoner. Vi har ju köpt allt-i-ett-blöjor som är precis som engångsblöjorna, fast i tyg liksom. Handlar nog mest om okunskap och jag får väl förklara, men känns lite jobbigt :b Fast det är ju fler som börjar bli medvetna om all skit som finns i engångsblöjor både för barnet och miljön. Har en vän som inte använder våtservetter på grund av alla kemikalier där i och använder tygservetter som tvättas sedan, då bidrar man ju också med något liksom. :)  

Vi har också funderingar på att använda tygblöjor. Håller på att läsa en del om det och försöker bl.a. komma fram till vilken typ av tygblöja som är bäst och vilket märke. Imse-vimse har jag läst en hel del bra om. Oavsett vilken typ av tygblöja man väljer så verkar det vara en inkörsperiod innan man lär sig grejen och tycker att det funkar bra. Jag hoppas fler tänker som du och jag och vill göra sitt bästa för att inte bidra till miljöförstöring.
Svar på tråden BF januari 2014