• Jennies

    Hur reagerar du om en feminist klipper av ditt hår?

    Hur reagerar du, kvinna med långt hår, om en feminist tar sig friheten att klippa av ditt hår? Alltså att hon kommer upp bakom dig, te x när du står och väntar på bussen och börjar klippa i håret ditt.


  • Svar på tråden Hur reagerar du om en feminist klipper av ditt hår?
  • Simon 681
    lammlägg skrev 2013-05-03 12:49:11 följande:
    Jag är feminist och jag lyssnar och läser gärna (så länge du skriver kortfattat och inte i punktform...). Men vi kanske tar det i en annan tråd.

    Jag hade faktiskt tänkt ta upp en del exempel i egna trådar, men tänkte sedan att det tar lite tid att få till bra, med research, länkar, bra språk osv och har en känsla av att det skulle vara en smal publik av antifeminister som gillar det oavsett, feminister som kommer avfärda det utan att ens läsa, följa länkar etc, samt möjligtvis grind som pekar ut att jag är en oärlig, obildad floskelmaskin.

    För när det gäller saker som har tagits upp, som kända feminister ur historien, representanter för stora feministoganisationer, eller tongivande feminister om man räknar i pagerank, hits på youtube, antal sålda böcker, position i samhället (exempelvis rektor/doktor på en högskola, riksdagsledarmot), uppröster, vad det nu vara må, så blir svaret alltid ungefär:

    "...har jag aldrig hört talas om, ingen feminist jag känner uttrycker sig så/ gör så, och det är inte alls relevant när man diskuterar feminism"

    Vilket jag kan förstå, man vill inte personligen hållas ansvarig för vad tokarna på ytterfalangen till ens rörelse håller på med.

    Hursomhelst, om det inte genererar ett visst intresse och kanske en givande diskussion och två känner jag att jag kan spendera tiden bättre. 

    Men jag skulle nog kunna prova att skriva en sådan tråd och se hur det går.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Queenie70

    Hur vet jag att det är en feminist? Ska kvinnan på bilden representera feministen eller offret? Så många frågor så lite tid,....

  • lammlägg
    Simon 681 skrev 2013-05-03 14:00:24 följande:

    För när det gäller saker som har tagits upp, som kända feminister ur historien, representanter för stora feministoganisationer, eller tongivande feminister om man räknar i pagerank, hits på youtube, antal sålda böcker, position i samhället (exempelvis rektor/doktor på en högskola, riksdagsledarmot), uppröster, vad det nu vara må, så blir svaret alltid ungefär:
    Nu är vi väldigt OT, men jag kände att jag ville svara lite på detta. Det finns ju några särskilda - klassiska - exempel som gärna tas upp om och om igen, trots att kanske mycket vatten flutit under broarna sedan de var aktuella, eller trots att feminister dementerar att de är vad de påstås vara, eller trots att de är rätt och slätt missförstådda, och trots att människorna faktiskt har tvingats avgå från sina uppdrag pga kontroverserna omkring dem, eller fängslats (pga sina brott givetvis, inte sina åsikter), spärrats in på mentalsjukhus etc. Så det kan kännas lite tjatigt och orättvist ibland - det är kanske därför feminister reagerar defensivt eller slår ifrån sig, då man gång på gång får försvara sig mot samma angrepp.

    När - eller om - du tar upp dina exempel kan du således hoppa över följande: ROKS-ordföranden "män är djur, tycker du inte det?", Valeri Solanas, Youtube-klippet med den s.k. "Fi:s kampsång" (som inte alls är Fi:s kampsång), Schymans talibantal eller förslag om mansskatt, Eva Lungrens forskning, Moira von Wright och den påstådda vetenskapsfientligheten... När jag började skriva inlägget hade jag fler exempel i huvudet, men nu kommer jag inte ihåg vilka.

    Men när du skriver ditt inlägg, kan du väl hoppa över de mest uttjatade exemplen? Ser dock fram emot att läsa om fler brandlarm o dyl! Någon tvångsklippning har jag heller aldrig hört talas om, det vore uppfriskande.
  • Simon 681
    lammlägg skrev 2013-05-03 14:40:14 följande:
    Nu är vi väldigt OT, men jag kände att jag ville svara lite på detta. Det finns ju några särskilda - klassiska - exempel som gärna tas upp om och om igen, trots att kanske mycket vatten flutit under broarna sedan de var aktuella, eller trots att feminister dementerar att de är vad de påstås vara, eller trots att de är rätt och slätt missförstådda, och trots att människorna faktiskt har tvingats avgå från sina uppdrag pga kontroverserna omkring dem, eller fängslats (pga sina brott givetvis, inte sina åsikter), spärrats in på mentalsjukhus etc. Så det kan kännas lite tjatigt och orättvist ibland - det är kanske därför feminister reagerar defensivt eller slår ifrån sig, då man gång på gång får försvara sig mot samma angrepp.

    När - eller om - du tar upp dina exempel kan du således hoppa över följande: ROKS-ordföranden "män är djur, tycker du inte det?", Valeri Solanas, Youtube-klippet med den s.k. "Fi:s kampsång" (som inte alls är Fi:s kampsång), Schymans talibantal eller förslag om mansskatt, Eva Lungrens forskning, Moira von Wright och den påstådda vetenskapsfientligheten... När jag började skriva inlägget hade jag fler exempel i huvudet, men nu kommer jag inte ihåg vilka.

    Men när du skriver ditt inlägg, kan du väl hoppa över de mest uttjatade exemplen? Ser dock fram emot att läsa om fler brandlarm o dyl! Någon tvångsklippning har jag heller aldrig hört talas om, det vore uppfriskande.
    Jag tänkte fokusera på sådant som kanske inte är jättekänt i Sverige och relativt modernt. Anita Sarkeesian, Adria Richards/Donglegate, Rebecca Watson/Elevatorgate, brandlarm, fejkat näthat och liknande.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Pentagram
    Simon 681 skrev 2013-05-03 14:47:09 följande:
    Jag tänkte fokusera på sådant som kanske inte är jättekänt i Sverige och relativt modernt. Anita Sarkeesian, Adria Richards/Donglegate, Rebecca Watson/Elevatorgate, brandlarm, fejkat näthat och liknande.

    Hur är "elevatorgate" ett exempel på tokfeminism eller hur det skall betecknas?
  • Simon 681
    Pentagram skrev 2013-05-03 14:55:02 följande:

    Hur är "elevatorgate" ett exempel på tokfeminism eller hur det skall betecknas?

    Det är kanske ett av de mer underhållande exemplen för att själva händelsen i hissen är rätt oanmärkningsvärd i sig själv, men det blev en fokuspunkt för onyanserat folk på båda sidor på grund av hanteringen. Det är ett skolexempel på att "göra en höna av en fjäder".
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Herdis
    Flaminia skrev 2013-05-03 10:22:12 följande:

    Men snälla nån, du kan väl inte på allvar jämföra ökade möjligheter för kvinnor att försörja sig själva och satsa på jobbet med tvångsklippning av hår? Förvånad

    Inte om det är frivilliga möjligheter, nej - och jag säger inget om att kvinnor frivilligt klipper håret kort, heller. Men nu talade vi om tvång - för pappamånaderna i föräldraförsäkringen ÄR ett tvång, och utökar man dem på bekostnad av mammans månader (eller rättare sagt de månader som idag går att skriva över till den andra föräldern), så blir tvånget ännu värre. Eftersom många familjer inte har råd att ha mamman hemma utan någon ersättning.

    Jag tror att de flesta kvinnor skulle välja att få håret avklippt, faktiskt, om de måste välja mellan det och att lämna bort sin baby när den är sex-sju månader... 
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Pentagram
    Simon 681 skrev 2013-05-03 15:03:19 följande:

    Det är kanske ett av de mer underhållande exemplen för att själva händelsen i hissen är rätt oanmärkningsvärd i sig själv, men det blev en fokuspunkt för onyanserat folk på båda sidor på grund av hanteringen. Det är ett skolexempel på att "göra en höna av en fjäder".

    I den mån är det inte mer exempel på tokfeminism än på rabiat misogyni i skeptikerkretsar, i mitt tycke.
  • Parcae
    Simon 681 skrev 2013-05-03 15:03:19 följande:

    Det är kanske ett av de mer underhållande exemplen för att själva händelsen i hissen är rätt oanmärkningsvärd i sig själv, men det blev en fokuspunkt för onyanserat folk på båda sidor på grund av hanteringen. Det är ett skolexempel på att "göra en höna av en fjäder".
    Jag är endast lite bekant med det som kallas elevatorgate men jag förstår inte riktigt hur det har med tokfeminism att göra. På vilket sätt är det att göra en höna av en fjäder?
    Sometimes I just want someone to talk to. And sometimes I want someone to kick in the crotch
  • Simon 681
    Pentagram skrev 2013-05-03 15:10:29 följande:

    I den mån är det inte mer exempel på tokfeminism än på rabiat misogyni i skeptikerkretsar, i mitt tycke.
    Parcae skrev 2013-05-03 15:15:53 följande:
    Jag är endast lite bekant med det som kallas elevatorgate men jag förstår inte riktigt hur det har med tokfeminism att göra. På vilket sätt är det att göra en höna av en fjäder?

    Ok, då kanske det förtjänar en egen tråd. Tänker inte kapa denna mer än vad jag gjort.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
Svar på tråden Hur reagerar du om en feminist klipper av ditt hår?