• svärmor17

Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?

Studenter på högskolorna klarar inte av att ta till sig texter och skriva ordentligt längre. Orsaken tror man vara att barnen tittar på film och använder datorer istället för att läsa och läsas för. Ca 30% av föräldrarna sägs läsa godnattsagor. Vad skall vi göra åt det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 10:46
    Vad menar man med denna mening?

"Hon sover i hennes säng" I vems säng sover hon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-04 17:02
    Ser att de "redan frälsta" svarar. Exakt som på alla föräldrarmöten. De elever, vars föräldrar borde komma, kommer inte.

• Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?
  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 11:10:01 följande:
    Med tanke på att barnet språkutveckling börjar direkt, och innefattar även hörförståelse och ordförråd, så är det viktigt med läsning tidigt.

Självklart spelar det ingen roll när man läser, det viktigaste är att man läser.

Fast språk kan man öva utan att läsa.

Jag är absolut inte emot att läsa (jag läser själv för mina barn) men alla kan inte läsa för sina barn.

och det avgörande är ju att barenn sen när de kan läsa själva väljer bort böcker. Det är det egna läsande som utvecklar, breddar och förfinar språket.   
  • Tonårsmamman1
    svärmor17 skrev 2013-05-03 11:04:43 följande:
    Tack för länk. Skall kika på den. Behöver det egentligen inte eftersom jag jobbar som svensklärare på gymnasiet sedan 30 år tillbaka. Har därför kunnat se" utförsbacken" på nära håll.

OK, ja denna bekräftar bara det du säger, att svenska barn läser och förstår text allt sämre.
  • trollunge13

Här hemma kombinerar vi , dem stora syskonen som kan läsa läser för dem små minst 30 min. Sen läser även vi vuxna för barnen med men ofta blir de stora syskonen då vi är många i familjen

• trollunge13

Hmm hela mitt inlägg kom inte med!!

Mina barn har ökat i läsförståelse å läshastighet med de dubbla genom att vi gör så här hemma! Även sonen med svår adhd har fått upp intresset för att läsa å läser mer å mer varje dag

• Emelie 1987

Jag har då aldrig slutat läsa godnattsagor för mina barn. 

En man, två barn, tre älsklingar
  • Tonårsmamman1
    trollunge13 skrev 2013-05-03 11:20:01 följande:
    Hmm hela mitt inlägg kom inte med!!

Mina barn har ökat i läsförståelse å läshastighet med de dubbla genom att vi gör så här hemma! Även sonen med svår adhd har fått upp intresset för att läsa å läser mer å mer varje dag

Ja, det är dit jag vill komma. Att man som förälder (eller som hos er, äldre syskon) läser och stimulerar intresset för läsning tidigt, så underlättar man för dom mycket. Det är inte alldeles självklart att man börjar läsa mycket om det inte finns intresse för det hemma.
  • SockerStinn

Så få?? Det vill jag ocks veta varför inte fler läser. 

Vi läser för våra barn. Dock inte varje natt, blir ofta på helgen vi skippar eftersom det blir sent i säng och då vill vi bara att de ska SOVA (fredagsmys med film, kväll hos kompisar eller annat som gör att klockan är mycket)
    Kan också händ att jag skippar när jag själv ska lägga barnen, men det var mer nr de var mindre. Nu kan jag läsa samma bok för båda (4&6 år) fast än jag ibland undrar vad 4-åringen fattar. 

Båda barnen blir jättebesvikna när vi inte läser för dem. 4-åringen går inte alls med på det, men i de fallen blir det en MAX-bok, och det är ungefär samma som att inte läsa Ju mer vi läser desto mer vill de bli lästa för, och ju större intresse kommer de sen få för att läsa själva. 

Låna på biblioteken är först nu som vi börjat med. Haft svårt att få tid att gå dit (utan barn) och hinner man låna är det inte alltid man hinner lämna tillbaka. Vårt bibliotek har nämligen inte bokinkast mer än 1 timme före och efter stängning av biblioteket så det är helt värdelöst. Tur att böcker är så billiga som de är i affärerna! 

• Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 11:25:00 följande:

Ja, det är dit jag vill komma. Att man som förälder (eller som hos er, äldre syskon) läser och stimulerar intresset för läsning tidigt, så underlättar man för dom mycket. Det är inte alldeles självklart att man börjar läsa mycket om det inte finns intresse för det hemma.

Fast barn man läser för börjar inte automatiskt att läsa egna böcker sen. Det jag vill belysa är att det är det man absolut inte får missa. 
  • Tonårsmamman1
    SockerStinn skrev 2013-05-03 11:32:33 följande:
    Så få?? Det vill jag ocks veta varför inte fler läser. 

Vi läser för våra barn. Dock inte varje natt, blir ofta på helgen vi skippar eftersom det blir sent i säng och då vill vi bara att de ska SOVA (fredagsmys med film, kväll hos kompisar eller annat som gör att klockan är mycket)
    Kan också händ att jag skippar när jag själv ska lägga barnen, men det var mer nr de var mindre. Nu kan jag läsa samma bok för båda (4&6 år) fast än jag ibland undrar vad 4-åringen fattar. 

Båda barnen blir jättebesvikna när vi inte läser för dem. 4-åringen går inte alls med på det, men i de fallen blir det en MAX-bok, och det är ungefär samma som att inte läsa Ju mer vi läser desto mer vill de bli lästa för, och ju större intresse kommer de sen få för att läsa själva. 

Låna på biblioteken är först nu som vi börjat med. Haft svårt att få tid att gå dit (utan barn) och hinner man låna är det inte alltid man hinner lämna tillbaka. Vårt bibliotek har nämligen inte bokinkast mer än 1 timme före och efter stängning av biblioteket så det är helt värdelöst. Tur att böcker är så billiga som de är i affärerna! 
    Barnen förstår mer än vad man tror. Jag har tre år mellan mina och har nästan alltid läst samma böcker, vilket betyder att den lilla tidigt fick ett väldigt bra ordförråd och idag både läser och skriver mycket. Ja, det gäller båda, men hon är snäppet bättre.
  • liji77

Ja, min snart 5 åring är hyperaktiv och har fått diagnosen ADHD. Han har inte ro med godnatt saga. Han kan sträcka sig till att titta i en leksakstidning, men där går gränsen . Lillebror på 2 år gillar godnatt saga. Det finns mkt vi skulle vilja kunna göra med 5 åringen, men vi har fått lära oss att anpassa oss efter honom och att han gör så gått han kan. Det hindrar ju inte att vi försöker med en saga i bland, men han är inte intresserad. På dagis sitter han i bland o vilar till en saga, men det är där.

Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?