• svärmor17

    Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?

    Studenter på högskolorna klarar inte av att ta till sig texter och skriva ordentligt längre. Orsaken tror man vara att barnen tittar på film och använder datorer istället för att läsa och läsas för. Ca 30% av föräldrarna sägs läsa godnattsagor. Vad skall vi göra åt det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 10:46
    Vad menar man med denna mening?

    "Hon sover i hennes säng" I vems säng sover hon?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-04 17:02
    Ser att de "redan frälsta" svarar. Exakt som på alla föräldrarmöten. De elever, vars föräldrar borde komma, kommer inte.

  • Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?
  • svärmor17
    LillGris skrev 2013-05-03 15:05:53 följande:
    Jag läste för sonen första gången samma dag vi kom hem från bb. Sen har det fortsatt :) men nu (han är 16 mån) kan jag sen typ två månader tillbaka inte läsa så mycket med honom eftersom han inte kan somna om jag läser, och när han är vaken o pigg så sliter han bara boken ur händerna på mig och river sönder bladen :/ känner inte att jag vill spänna fast honom i en stol för att jag promt ska läsa för honom. Förhoppningsvis är det en övergående period, så vi kan fortsätta läsningen snart. Så länge berättar jag sagor som jag hittar på medan jag berättar, de brukar inte vara sådär superbra.. Haha. Men jag är själv en bokmal av enorma mått så han omges av böcker och är mer eller mindre uppfödd i bokaffärer så jag är inte så orolig.

    Om du själv är en bokmal begöver du inte alls vara orolig.:)
  • svärmor17
    stickkontakt skrev 2013-05-03 12:35:44 följande:
    Min alldeles egen teori (och som jag inte har något som helst belägg för mer än att jag tycker mig se det på barn i min omgivning) är att små barn som tittar mycket på TV och inte blir lästa för vänjer sig vid ett högre tempo och mer stimulans. Då blir en bok tråkig i jämförelse, för den varken rör sig eller låter. Barn vars föräldrar läst för dem sedan de var väldigt små kan bättre uppskatta detaljerna i böckerna och det långsammare tempot och jag tror att de barnen är mer benägna att börja läsa på egen hand.

    Nu talar jag om barn utan olika diagnoser. Har barnet ADHD som någon nämnde finns det givetvis en större problematik som inte har med detta at göra. 

    Är helt säker på att din teori stämmer!
  • Cailyn

    Jag läser godnattsagor för mina barn, varje kväll. Vi läser också sagor på dagarna, några stycken i rad brukar det bli. Hon sov i hennes säng.. Ja, i någon annans säng...

  • svärmor17
    Cailyn skrev 2013-05-03 17:32:47 följande:
    Jag läser godnattsagor för mina barn, varje kväll. Vi läser också sagor på dagarna, några stycken i rad brukar det bli. Hon sov i hennes säng.. Ja, i någon annans säng...
    Bravo:)! Detta var ett exempel på vad högskolestudenter inte kan.
  • Harmagedon

    Jag tror att väldigt många läser för sina barn. Antagligen lika många som gjorde det förr. Det är nog tyvärr bara så att skolan blivit sämre och de barn som inte får läsningen hemifrån inte längre har samma möjlighet att komma ikapp i skolan.

  • prezl

    Utvecklingen idag är SKRÄMMANDE. Vuxna, även de med högskoleutbilning och kloka värderingar i övrigt, förstår ofta ej hur viktig högläsningen är, vad den lägger grunden för.
    Jag skriver själv böcker och har gjort skolbesök i litteraturens namn i flera år. De senaste åren har en vanlig kommentar bland ungdomar varit "Nej i går inte till biblioteket, allt finns ju på INTERNET" 

  • svärmor17
    Harmagedon skrev 2013-05-03 17:43:49 följande:
    Jag tror att väldigt många läser för sina barn. Antagligen lika många som gjorde det förr. Det är nog tyvärr bara så att skolan blivit sämre och de barn som inte får läsningen hemifrån inte längre har samma möjlighet att komma ikapp i skolan.

    Som jag skrev tidigare har jag arbetat som gymnasielärare i svenska i 30 år. Problemet har alltid funnits. De barn som inte hade läsningen med sig hemifrån klarade sig sämre. Men jag tror inte de var så många som de är nu.

    Skolans utveckling är skrämmande. Där håller jag med dig fullt ut. 
  • svärmor17
    prezl skrev 2013-05-03 17:53:48 följande:
    Utvecklingen idag är SKRÄMMANDE. Vuxna, även de med högskoleutbilning och kloka värderingar i övrigt, förstår ofta ej hur viktig högläsningen är, vad den lägger grunden för.
    Jag skriver själv böcker och har gjort skolbesök i litteraturens namn i flera år. De senaste åren har en vanlig kommentar bland ungdomar varit "Nej i går inte till biblioteket, allt finns ju på INTERNET" 

    Tyvärr har du helt rätt. Tragiskt men sant. Tragiskt  för god läsförmåga påverkar alla ämnen.
  • lovie

    Jag läser några sagor på kvällen och nån bok under dagen. Dottern blir 4 i höst och kan alla bokstäver och "läser böcker på låtsas" med inlevelse till sina dockor. Hon kan hitta på sagor och äventyr och jag tror att det beror på allt läsande som vi har härhemma.

  • mindless

    Precis som en tidigare skribent undrar jag var du hittat det kausala sambandet mellan färre högläsande föräldrar och en försämrad läsförståelse. Hur lyckas du ens koppla ihop de senaste årens minskning vad gäller högläsning för yngre barn med försämrad läsförståelse för högskolestudenter? När dessa studenter var barn var ju högläsningen på en mycket högre nivå.

    Vad gäller övriga spekulationer kring orsaker hade det varit givande att se hänvisning till forskning i ämnet. Det spelar inte så stor roll hur länge man jobbat som lärare; att försöka dra slutsatser om orsakssamband baserat på personliga upplevelser är dömt att misslyckas.

Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?