• svärmor17

Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?

Studenter på högskolorna klarar inte av att ta till sig texter och skriva ordentligt längre. Orsaken tror man vara att barnen tittar på film och använder datorer istället för att läsa och läsas för. Ca 30% av föräldrarna sägs läsa godnattsagor. Vad skall vi göra åt det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 10:46
    Vad menar man med denna mening?

"Hon sover i hennes säng" I vems säng sover hon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-04 17:02
    Ser att de "redan frälsta" svarar. Exakt som på alla föräldrarmöten. De elever, vars föräldrar borde komma, kommer inte.

• Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?
  • stickkontakt

Min alldeles egen teori (och som jag inte har något som helst belägg för mer än att jag tycker mig se det på barn i min omgivning) är att små barn som tittar mycket på TV och inte blir lästa för vänjer sig vid ett högre tempo och mer stimulans. Då blir en bok tråkig i jämförelse, för den varken rör sig eller låter. Barn vars föräldrar läst för dem sedan de var väldigt små kan bättre uppskatta detaljerna i böckerna och det långsammare tempot och jag tror att de barnen är mer benägna att börja läsa på egen hand.

Nu talar jag om barn utan olika diagnoser. Har barnet ADHD som någon nämnde finns det givetvis en större problematik som inte har med detta at göra. 

• Tonårsmamman1
    Hannah76 skrev 2013-05-03 11:35:15 följande:

Fast barn man läser för börjar inte automatiskt att läsa egna böcker sen. Det jag vill belysa är att det är det man absolut inte får missa. 

Naturligtvis inte, men jag tror chansen är större att barn som fått mycket högläsning hemma själv läser mycket, än tvärtom.
  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 12:42:10 följande:

Naturligtvis inte, men jag tror chansen är större att barn som fått mycket högläsning hemma själv läser mycket, än tvärtom.

Ja så kan det vara.

Men det är aldrig försent att väcka läslusten. 
  • Tonårsmamman1
    stickkontakt skrev 2013-05-03 12:35:44 följande:
    Min alldeles egen teori (och som jag inte har något som helst belägg för mer än att jag tycker mig se det på barn i min omgivning) är att små barn som tittar mycket på TV och inte blir lästa för vänjer sig vid ett högre tempo och mer stimulans. Då blir en bok tråkig i jämförelse, för den varken rör sig eller låter. Barn vars föräldrar läst för dem sedan de var väldigt små kan bättre uppskatta detaljerna i böckerna och det långsammare tempot och jag tror att de barnen är mer benägna att börja läsa på egen hand.

Nu talar jag om barn utan olika diagnoser. Har barnet ADHD som någon nämnde finns det givetvis en större problematik som inte har med detta at göra. 

Tror det ligger mycket i det du skriver.
  • The Doctor
    svärmor17 skrev 2013-05-03 10:42:03 följande:

Nyfikenheten och viljan att själv läsa väcks av högläsning. Det är en mycket gammal sanning.
    Faktum är att jag läste något om det för inte så länge sedan, att högläsning vid nattning och språkutveckling hörde ihop. Kommer dock inte ihåg var.

Hur ofta vi har högläsning för barnen går lite i perioder, minstingen vill läsa femhundra böcker varje dag men skolpojken väljer ibland att leka lite extra mot att ha godnattsaga. Jag tror precis som du att det gynnar barnet väldigt mycket att man läser med dem.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • LillGris

Jag läste för sonen första gången samma dag vi kom hem från bb. Sen har det fortsatt :) men nu (han är 16 mån) kan jag sen typ två månader tillbaka inte läsa så mycket med honom eftersom han inte kan somna om jag läser, och när han är vaken o pigg så sliter han bara boken ur händerna på mig och river sönder bladen :/ känner inte att jag vill spänna fast honom i en stol för att jag promt ska läsa för honom. Förhoppningsvis är det en övergående period, så vi kan fortsätta läsningen snart. Så länge berättar jag sagor som jag hittar på medan jag berättar, de brukar inte vara sådär superbra.. Haha. Men jag är själv en bokmal av enorma mått så han omges av böcker och är mer eller mindre uppfödd i bokaffärer så jag är inte så orolig.

• SockerStinn
    LillGris skrev 2013-05-03 15:05:53 följande:
    Jag läste för sonen första gången samma dag vi kom hem från bb. Sen har det fortsatt :) men nu (han är 16 mån) kan jag sen typ två månader tillbaka inte läsa så mycket med honom eftersom han inte kan somna om jag läser, och när han är vaken o pigg så sliter han bara boken ur händerna på mig och river sönder bladen :/ känner inte att jag vill spänna fast honom i en stol för att jag promt ska läsa för honom. Förhoppningsvis är det en övergående period, så vi kan fortsätta läsningen snart. Så länge berättar jag sagor som jag hittar på medan jag berättar, de brukar inte vara sådär superbra.. Haha. Men jag är själv en bokmal av enorma mått så han omges av böcker och är mer eller mindre uppfödd i bokaffärer så jag är inte så orolig.
    Det är en övergående fas. Jag började läsa gonattsaga senare än så har jag för mig, för som bäbisar och runt året drar och sliter de ju mest i boken. 
  • LillGris
    SockerStinn skrev 2013-05-03 15:11:25 följande:
    Det är en övergående fas. Jag började läsa gonattsaga senare än så har jag för mig, för som bäbisar och runt året drar och sliter de ju mest i boken. 

Jo precis, sitta still och lyssna fromt är inte så aktuellt just nu.. Haha
  • LillGris
    SockerStinn skrev 2013-05-03 15:11:25 följande:

Jo precis, sitta still och lyssna fromt är inte så aktuellt just nu.. Haha
  • svärmor17
    trollunge13 skrev 2013-05-03 11:20:01 följande:
    Hmm hela mitt inlägg kom inte med!!

Mina barn har ökat i läsförståelse å läshastighet med de dubbla genom att vi gör så här hemma! Även sonen med svår adhd har fått upp intresset för att läsa å läser mer å mer varje dag
Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?