• svärmor17

Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?

Studenter på högskolorna klarar inte av att ta till sig texter och skriva ordentligt längre. Orsaken tror man vara att barnen tittar på film och använder datorer istället för att läsa och läsas för. Ca 30% av föräldrarna sägs läsa godnattsagor. Vad skall vi göra åt det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 10:46
    Vad menar man med denna mening?

"Hon sover i hennes säng" I vems säng sover hon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-04 17:02
    Ser att de "redan frälsta" svarar. Exakt som på alla föräldrarmöten. De elever, vars föräldrar borde komma, kommer inte.

• Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?
  • svärmor17
    Hannah76 skrev 2013-05-03 10:46:19 följande:
    Inte alls säkert. Det är ju snarare så att man ska uppmuntra barnen att läsa själva. Du har alltså ingen fakta, detta är bara ditt tyckande?

Varför är det just en godnattsaga som är viktig? allt man läser under dagen är alltså bortkastat?

Och du menar alltså att alla barn som blivit lästa för på kvällen  - de läser mycket böcker själva sen?   
    OK glöm ordet godnattsaga. Spelar självklart ingen roll om det är på kvällen!!!!
  • Tonårsmamman1
    Hannah76 skrev 2013-05-03 10:46:19 följande:
    Inte alls säkert. Det är ju snarare så att man ska uppmuntra barnen att läsa själva. Du har alltså ingen fakta, detta är bara ditt tyckande?

Varför är det just en godnattsaga som är viktig? allt man läser under dagen är alltså bortkastat?

Och du menar alltså att alla barn som blivit lästa för på kvällen  - de läser mycket böcker själva sen?   

Hur många två-åringar läser själva?
  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 10:45:49 följande:
    Man kan hjälpa sina barn att bli intresserade av att läsa genom att läsa för dom när de är små.

Det är allmänt känt att svenska barns läsförståelse har minskat, att det lånas mindre på biblioteken och detta syns i skolan också. Inte i trejde klass, men på högstadiet där eleverna inte kan sammanfatta en vanlig text t ex.

Jag är väl insatt i problematiken, men jag tror inte att det handlar om godnattsagor. Det handlar mer om att barn inte läser böcker själva.
  • svärmor17
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 10:45:49 följande:
    Man kan hjälpa sina barn att bli intresserade av att läsa genom att läsa för dom när de är små.

Det är allmänt känt att svenska barns läsförståelse har minskat, att det lånas mindre på biblioteken och detta syns i skolan också. Inte i trejde klass, men på högstadiet där eleverna inte kan sammanfatta en vanlig text t ex.

Ännut tydligare blir det gymnasiet och högskolan. Alldeles rätt tänkt av dig det syns inte i tredje klass.
  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 10:49:17 följande:

Hur många två-åringar läser själva?

Var skrev jag att tvååringar skulle läsa själva?

• Tonårsmamman1
    Hannah76 skrev 2013-05-03 10:51:50 följande:

Var skrev jag att tvååringar skulle läsa själva?

Du sade att det viktigaste var att barnen läste själva, inte att föräldrarna skulle göra det. Och då kommer många inte i kontakt med böcker förrän väldigt sent i livet.
  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 10:57:54 följande:

Du sade att det viktigaste var att barnen läste själva, inte att föräldrarna skulle göra det. Och då kommer många inte i kontakt med böcker förrän väldigt sent i livet.

Det ena utesluter inte det andra. Jag tror inte att just godnattsagan är avgörande. Jag tror snarare ett aktivt läsande på dagarna är viktigare. Men viktigast är att uppmuntra barnen att läsa själva. 5-6år tycker inte jag är så sent i livet?

• svärmor17
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 10:59:32 följande:
    www.dn.se/kultur-noje/datorerna-far-svenska-b...

Här ser du att det du skriver stämmer Glad 
    Tack för länk. Skall kika på den. Behöver det egentligen inte eftersom jag jobbar som svensklärare på gymnasiet sedan 30 år tillbaka. Har därför kunnat se" utförsbacken" på nära håll.
  • Tonårsmamman1
    Hannah76 skrev 2013-05-03 11:00:40 följande:

Det ena utesluter inte det andra. Jag tror inte att just godnattsagan är avgörande. Jag tror snarare ett aktivt läsande på dagarna är viktigare. Men viktigast är att uppmuntra barnen att läsa själva. 5-6år tycker inte jag är så sent i livet?

Med tanke på att barnet språkutveckling börjar direkt, och innefattar även hörförståelse och ordförråd, så är det viktigt med läsning tidigt.

Självklart spelar det ingen roll när man läser, det viktigaste är att man läser.
Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?