• mammatill3åring

5-åring i barnvagn

hej!

jag undrar hur gör man med en trött 5-åring  när man är inne i stan en hel dag  och inte äger någon bil.

Jag kanske borde förklara lite mer. Situationen är så att  min dotter ska bo hos oss i några veckor under sommaren, hon är överviktig och lider dessutom av plattfot sen är hon van att åka bil nästan överallt.

jag funderar på att skaffa en barnvagn till henne vilket hon inte använder just nu men saken är den att varken jag eller min man är kapabla till att gå runt med henne i famnen när hon väl blir så trött att hon håller på att somna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:30
    tanken är att vagnen ska användas i fall att hon skulle bli väldigt sömnig och att det skulle bli långt att gå till bussen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:33
    jag menar om det skulle bli långt att gå till bussen just då hon är väldigt sömnig,efter att ha sprungit av sig eller gått en bra sträcka

• Svar på tråden 5-åring i barnvagn
  • L i n n

Måste ni gå en hel dag i stan då?
    Kan hon kanske sparkcykla istället?
    Vila ofta?

En hel dag på stan skulle till och med jag bli trött av!!

Men en vagn till femåring skulle inte vara passande.
    Grannens unge är sex år och har fortfarande napp i munnen till och från, lite samma sak kan jag tycka. Opassande.

• Rani

Jag hade inte gått en hel dag i stan med en femåring. Jättetråkigt för ett barn. Om det bara är några veckor det handlar om så gör saker hon tycker om och orkar med.

• flaxa

Min unge har precis fyllt 5 och vi har fortfarande vagnen kvar. Det är en stor räddare i många trötta situationer. Men om din dotter har sämre fysiska förutsättningar än andra 5åringar skulle jag nog korta ner strapatserna eller se till att det finns mycket vila, T ex gå till bussen, vila under bussturen, gör något en stund och vila på bussen hem.

• Nyfiken gul

då tycker jag sommarens veckor är utmärkt tillfälle att få igång lite motion och motivation och ork  och då försöka anpassa aktiviteterna till att hon ska orka hela dagarna. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Duckan

Överviktig och van att åka bil? Hm. Hon kan cykla för att spara på krafterna, men vagn, nej.

• flaxa

Varför är vagn helt uteslutet när man fyllt 5? Om min dotter är grymt aktiv en hel dag på F-skolan och är supertrött när det är dag att gå hem är det jätteskönt att sätta henne vagnen istället för att bråka sig hem till fot. Vi har dessutom riktigt mysigt när hon sitter i vagnen, äter frukt och berättar vad hon gjort under dagen. När menar ni att vagnen har spelat ut sin roll?

• rödnos

Aldrig i livet att jag skulle trycka runt en femåring i vagn! Hallå?!?
    Hon är dessutom tjock så varför göra henne den björntjänsten? Luktar curling. Örk.

• Queenie70

Anpassa dagen så att barnet orkar med istället. En hel dag på stan, ska det vara nödvändigt? Tycker inte att en vagn är ett bra alternativ.

• Iida01

Vagn?? Gud nej! Du gör ju på det viset ditt barn ännu mer överviktig. Är hon redan det är det väl en ännu större anledning till att verkligen INTE använda vagn. 
    Plattfot är det många som har så är inte en direkt ursäkt.  
    En 5åring orkar gå längre än man tror. Kanske får ta någon paus då och då!  

Svar på tråden 5-åring i barnvagn