• mammatill3åring

5-åring i barnvagn

hej!

jag undrar hur gör man med en trött 5-åring  när man är inne i stan en hel dag  och inte äger någon bil.

Jag kanske borde förklara lite mer. Situationen är så att  min dotter ska bo hos oss i några veckor under sommaren, hon är överviktig och lider dessutom av plattfot sen är hon van att åka bil nästan överallt.

jag funderar på att skaffa en barnvagn till henne vilket hon inte använder just nu men saken är den att varken jag eller min man är kapabla till att gå runt med henne i famnen när hon väl blir så trött att hon håller på att somna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:30
    tanken är att vagnen ska användas i fall att hon skulle bli väldigt sömnig och att det skulle bli långt att gå till bussen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:33
    jag menar om det skulle bli långt att gå till bussen just då hon är väldigt sömnig,efter att ha sprungit av sig eller gått en bra sträcka

• Svar på tråden 5-åring i barnvagn
  • Mickan76

Helt ärligt, när jag ser så stora barn i vagn undrar jag om det är nåt fel på barnet - fysiskt eller mentalt.

• Hannah76

Nej en frisk 5 åring har inte behov av någon vagn.

Är barnet dessutom överviktigt så är det ju mer skäl till att de behöver röra på sig? 

Hur tänker man när man har vagn till ett så stort barn (som är friskt)? 

• Zayco

Om dottern är överviktig är det väl mycket bättre om hon får gå lite? Kanske därför hon är överviktig? Du säger ju att hon är van vid bil och inte att gå, barn ska gå och leka och röra på sig.. 5 år tycker jag är alldeles för gammalt för att börja med vagn, speciellt med tanke på att hon är överviktig. Men det är jag det!

• webby

Nej, nej, nej. Ni får helt enkelt anpassa er efter henne, låta henne röra sig och försöka få bukt med övervikten utan att hon tar illa vid sig. Måste ni nu ta en hel dag på stan, får ni väl plannera in pauser så ni kan sitta ner en liten stund åt gången. Men inte barnvagn till ett så stort barn.

• Hannah76
    flaxa skrev 2013-05-03 22:06:23 följande:
    Varför är vagn helt uteslutet när man fyllt 5? Om min dotter är grymt aktiv en hel dag på F-skolan och är supertrött när det är dag att gå hem är det jätteskönt att sätta henne vagnen istället för att bråka sig hem till fot. Vi har dessutom riktigt mysigt när hon sitter i vagnen, äter frukt och berättar vad hon gjort under dagen. När menar ni att vagnen har spelat ut sin roll?

Ja absolut så har vagnen spelat ut sin roll.
  • flaxa

Men NÄR menar ni att vagnen har spelat ut sin roll och VARFÖR just då? Jag har 2äldre barn o h har aldrig ens funderat på att det finns ett bäst före datum.. De stora är aktiva, sportande, normalviktiga barn som inte verkar ha tagit skada av att ha blivit erbjudna att åka från F-skolan.

• Hannah76
    flaxa skrev 2013-05-03 22:34:41 följande:
    Men NÄR menar ni att vagnen har spelat ut sin roll och VARFÖR just då? Jag har 2äldre barn o h har aldrig ens funderat på att det finns ett bäst före datum.. De stora är aktiva, sportande, normalviktiga barn som inte verkar ha tagit skada av att ha blivit erbjudna att åka från F-skolan.
    Finns inget behov av vagn från när barnen är 3 år. Inte i vardagen (om man nu inte har extrema avstånd). För mig 'r det helt sjukt hur man kan skjuts att så stort barn i en barnvagn.

Min äldsta slutade åka vagn när hon precis fyllt två, hon vägrade. den yngre hade nog kunnat åka vagn än i dag om hon fått, hon är 6 år. Men slutade när hon fyllt tre, tills dess så använde vi vagnen om vi gick väldigt långa sträckor, eller var ute till sent och skulle gå hem. 
  • Hannah76

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:30
    tanken är att vagnen ska användas i fall att hon skulle bli väldigt sömnig och att det skulle bli långt att gå till bussen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:33
    jag menar om det skulle bli långt att gå till bussen just då hon är väldigt sömnig,efter att ha sprungit av sig eller gått en bra sträcka
    Men hur långt går ni? Det handlar ju om en femåring, de ska klara av att gå långt.
  • Zayco
    Hannah76 skrev 2013-05-03 22:40:54 följande:
    Finns inget behov av vagn från när barnen är 3 år. Inte i vardagen (om man nu inte har extrema avstånd). För mig 'r det helt sjukt hur man kan skjuts att så stort barn i en barnvagn.

Min äldsta slutade åka vagn när hon precis fyllt två, hon vägrade. den yngre hade nog kunnat åka vagn än i dag om hon fått, hon är 6 år. Men slutade när hon fyllt tre, tills dess så använde vi vagnen om vi gick väldigt långa sträckor, eller var ute till sent och skulle gå hem. 
    Instämmer
  • Lena

Skaffa ett par bra uppbyggda skor istället för en vagn. De har hon mycket bättre nytta av.

Svar på tråden 5-åring i barnvagn