• mammatill3åring

5-åring i barnvagn

hej!

jag undrar hur gör man med en trött 5-åring  när man är inne i stan en hel dag  och inte äger någon bil.

Jag kanske borde förklara lite mer. Situationen är så att  min dotter ska bo hos oss i några veckor under sommaren, hon är överviktig och lider dessutom av plattfot sen är hon van att åka bil nästan överallt.

jag funderar på att skaffa en barnvagn till henne vilket hon inte använder just nu men saken är den att varken jag eller min man är kapabla till att gå runt med henne i famnen när hon väl blir så trött att hon håller på att somna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:30
    tanken är att vagnen ska användas i fall att hon skulle bli väldigt sömnig och att det skulle bli långt att gå till bussen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:33
    jag menar om det skulle bli långt att gå till bussen just då hon är väldigt sömnig,efter att ha sprungit av sig eller gått en bra sträcka

• Svar på tråden 5-åring i barnvagn
  • Iida01

Förra året var vi på besök i Stockholm, första dagen tog vi oss till Pridefestivalen för att kolla på Prideparaden. Vi gick hela vägen förutom det vi verkligen var tvungna att åka tunnelbana på. Sedan gick vi runt på stan till fots i ett antal timmar, sedan åkte vi hem med tunnelbana, gick till affären och lekte på en lekplats. Efter det tog vi tunnelbanan in till stan igen för att gå och se på bilcrusing, sprang och lekte ännu mer i en större lekpark, sedan tog vi bussen tillbaka en liten bit för att sedan gå till en restaurang för att sedan gå en bra bit hem. 

Andra dagen åkte vi till Segels torg för att sedan gå till slottet, vi stod en bra stund och väntade på högvaktsavlösning och när det vart klart gick vi en bra stund i gamla stan för att fortsätta till färjan över till Djurgården. Väl där gick vi på Gröna Lund i ett antal timmar. 

Allt detta gjorde vi med en 4åring och en 6åring UTAN vagn och INGET gnäll.

Tycker nästintill att det är barnmisshandel att sätta en överviktig 5åring i barnvagn. 
    Du gör inte direkt barnet en tjänst. 
    Plattfot är tyävrr ingen ursäkt, min sambo är plattfotad och har använt otaliga inlägg men har ändå kunnat röra på sig hela sitt liv! 
    Är det så att det är ni som är lite bekväma och inte vill göra något på barnets villkor egentligen? 

• Pirum
    Iida01 skrev 2013-05-04 15:41:32 följande:
    Förra året var vi på besök i Stockholm, första dagen tog vi oss till Pridefestivalen för att kolla på Prideparaden. Vi gick hela vägen förutom det vi verkligen var tvungna att åka tunnelbana på. Sedan gick vi runt på stan till fots i ett antal timmar, sedan åkte vi hem med tunnelbana, gick till affären och lekte på en lekplats. Efter det tog vi tunnelbanan in till stan igen för att gå och se på bilcrusing, sprang och lekte ännu mer i en större lekpark, sedan tog vi bussen tillbaka en liten bit för att sedan gå till en restaurang för att sedan gå en bra bit hem. 

Andra dagen åkte vi till Segels torg för att sedan gå till slottet, vi stod en bra stund och väntade på högvaktsavlösning och när det vart klart gick vi en bra stund i gamla stan för att fortsätta till färjan över till Djurgården. Väl där gick vi på Gröna Lund i ett antal timmar. 

Allt detta gjorde vi med en 4åring och en 6åring UTAN vagn och INGET gnäll.

Tycker nästintill att det är barnmisshandel att sätta en överviktig 5åring i barnvagn. 
    Du gör inte direkt barnet en tjänst. 
    Plattfot är tyävrr ingen ursäkt, min sambo är plattfotad och har använt otaliga inlägg men har ändå kunnat röra på sig hela sitt liv! 
    Är det så att det är ni som är lite bekväma och inte vill göra något på barnets villkor egentligen? 
    Jag tänker att det är enklare att få med sig ett trött barn på roligheter än på ärenden som måste göras. Och att man inte kan anpassa allt efter barnets villkor. Sedan får man göra avvägningen om det är värt att köpa en barnvagn för de få tillfällen den kan behövas vid. 
  • gbgumman

lida01

Ni är inte vi.

Det hade inte gått utan vagn vid 4 år. Vid 5 hade det gått toppen. Tycker inte det är misshandel att sätta någon som inte orkar gå i vagn. Däremot är det barnmisshandel att se till att det barn rör sig för lite och äter för mycket. Mina barn har alltid rört på sig massa även om vi har haft vagn till efter 4 år.

• Havsluft

Jag har en 5-åring. Hon klarar att gå själv ganska långa sträckor, och har inte använt vagn sedan hon var 3,5 år. Men vi anpassar aktiviteterna efter henne och skulle nog aldrig vara i stan en hel dag. Sömnig blir hon först på kvällen, och då har vi redan åkt hem. Så nej, jag anser inte att man behöver vagn till en normal 5-åring. Jag tycker att ni skall anpassa er efter henne den tiden hon är hos er och inte gå längre än hon orkar.

• glassen

Måste ni gå hela dagen på stan om din dotter tycker det är jobbigt och inte orkar? Låter inte som någon bra idé att skaffa vagn till en 5-åring som normalt sett inte behöver det. Bättre om ni kan anpassa aktiviteterna efter henne. Dessutom finns en risk att hon blir bekväm och säger att hon är trött och vill åka vagn bara för ni har med er en.

• Fenna
    Hannah76 skrev 2013-05-03 22:40:54 följande:
    Finns inget behov av vagn från när barnen är 3 år. Inte i vardagen (om man nu inte har extrema avstånd). För mig 'r det helt sjukt hur man kan skjuts att så stort barn i en barnvagn.

Min äldsta slutade åka vagn när hon precis fyllt två, hon vägrade. den yngre hade nog kunnat åka vagn än i dag om hon fått, hon är 6 år. Men slutade när hon fyllt tre, tills dess så använde vi vagnen om vi gick väldigt långa sträckor, eller var ute till sent och skulle g
  • Fenna
    Hannah76 skrev 2013-05-03 22:40:54 följande:
    Finns inget behov av vagn från när barnen är 3 år. Inte i vardagen (om man nu inte har extrema avstånd). För mig 'r det helt sjukt hur man kan skjuts att så stort barn i en barnvagn.

Min äldsta slutade åka vagn när hon precis fyllt två, hon vägrade. den yngre hade nog kunnat åka vagn än i dag om hon fått, hon är 6 år. Men slutade när hon fyllt tre, tills dess så använde vi vagnen om vi gick väldigt långa sträckor, eller var ute till sent och skulle gå hem. 
    Oj, texten kom inte med i mitt förra inlägg.

Min 5-arige son akte vagn till dagis nagra ganger i vintras, Jag har ingen bil och da det var snö kunde jag inte cykla. Eftersom det tar mig över 30 min att ga skulle det antagligen ta honom runt 50 min och den tiden har jag inte pa morgonen. Varför skulle det vara "sjukt" att sätta honom i vagn, men inte att skjutsa honom pa cykel (som jag gör i normalfallet) eller aka bil (som han gör med sin pappa)?  
  • underverket 06

Vi har fortfarande vagn kvar till vår 4,5 åring när vi går till skogen eller stranden, men då mest för att förvara grejor i. Vår son går hela vägen oftast, men blir han jättetrött kan han få sitta lite i vagnen. Till stan åke vi sällan men i vintras var jag o sonen på teater o då var de bra att vagnen var med, för han somnade i vagnen på em, trots att han slutat sova middag för typ 1,5 år sedan.

• LadyViolette

Men att köra runt en överviktig unge i barnvagn känns bara dumt. Hon behöver uppenbarligen röra på sig! Dessutom så är en 5 åring fullt kapabel att gå själv.

Svar på tråden 5-åring i barnvagn