• mammatill3åring

5-åring i barnvagn

hej!

jag undrar hur gör man med en trött 5-åring  när man är inne i stan en hel dag  och inte äger någon bil.

Jag kanske borde förklara lite mer. Situationen är så att  min dotter ska bo hos oss i några veckor under sommaren, hon är överviktig och lider dessutom av plattfot sen är hon van att åka bil nästan överallt.

jag funderar på att skaffa en barnvagn till henne vilket hon inte använder just nu men saken är den att varken jag eller min man är kapabla till att gå runt med henne i famnen när hon väl blir så trött att hon håller på att somna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:30
    tanken är att vagnen ska användas i fall att hon skulle bli väldigt sömnig och att det skulle bli långt att gå till bussen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:33
    jag menar om det skulle bli långt att gå till bussen just då hon är väldigt sömnig,efter att ha sprungit av sig eller gått en bra sträcka

• Svar på tråden 5-åring i barnvagn
  • flaxa

Ok... Jag hör vad ni säger... Jag ska inte sno tråden så jag droppar frågan om barnvagnar och åldrar.

• ummabdilleh
    Mickan76 skrev 2013-05-03 22:17:00 följande:
    Helt ärligt, när jag ser så stora barn i vagn undrar jag om det är nåt fel på barnet - fysiskt eller mentalt.

Mickan76 skrev 2013-05-03 22:17:00 följande:
    Helt ärligt, när jag ser så stora barn i vagn undrar jag om det är nåt fel på barnet - fysiskt eller mentalt.

Eller att deras förälder är lata eller bekväma och tänker vad som är bäst för dom själva inte barnet
  • jashrinah

skaffa henne ett par ordentliga skor istället , och kanske en hopfällbar sparkcykel

blir hon trött kan ni ju stanna och ta en paus :)  

• Paisley
    jashrinah skrev 2013-05-03 23:43:04 följande:
    skaffa henne ett par ordentliga skor istället , och kanske en hopfällbar sparkcykel ? 

blir hon trött kan ni ju stanna och ta en paus :)  
    Det där med skor är något man får utprovat hos läkare om plattfoten är så pass att det är ett problem. Man får specialsulor. Att vara överviktig gör ju också att man får mer tryck på fötterna. Det kan inte vara kul.

Jag hade inte använt vagn till en femåring som inte redan gör det utav andra orsaker. Långt till bussen är det aldrig inne i stan. Man märker ju på barnet hur mycket det orkar och när det faktiskt är stopp. Då får man ta sig hem helt enkelt, även om dagen inte är slut.  
    Detaljerna är helheten
  • viseversa

Nej hon är 5 år och dessutom överviktig då SKA hon kunna gå en hel dag. Det är bra för henne.

• Maggimou

Nej nej nej. Då måste hon lära sig att gå. Med en vagn stjälper du istället för hjälper!

Se istället det som ett bra tillfälle att få henne att röra på sig!

• LHUF

Ni kan ju ha en vagn med, men låta henne gå så mkt som möjligt?

Vi har vagn kvar till vår 5 åring men den åker hon bara i om vi är borta på middag sent och somnar när vi skall hem.

• gbgumman

Mina två sluta båda med vagn när de var över fyra. De är idag två normalrörliga barn som gärna leker ute och går promenader. De är normal viktiga och på gränsen till lite för smala. Sonen 9 år är 139cm och väger 27 kg dottern 5 år 111cm 17 kg

Förstår inte vad jag gjorde för fel enligt många.

• Pirum

Jag tycker det där med vagn eller inte till större barn har att göra med om man har bil eller inte. 

Om vi cyklar och handlar så låter jag hellre 5-åringen sitta i cykelkärran än att hon cyklar själv eftersom det är så trafikerat.

Vi har en tvåbarnsvagn som man antingen kan dra efter cykel eller använda som en vanlig vagn. Till och från dagis åker 2-åringen vagn medan 5-åringen går, cyklar eller åker sparkcykel men det är en jävla tur att vi har möjlighet att sätta henne i vagnen de morgnar hon sätter sig på tvären. :) Man har inte alltid tid att ta konflikten.  

Svar på tråden 5-åring i barnvagn