• mammatill3åring

5-åring i barnvagn

hej!

jag undrar hur gör man med en trött 5-åring  när man är inne i stan en hel dag  och inte äger någon bil.

Jag kanske borde förklara lite mer. Situationen är så att  min dotter ska bo hos oss i några veckor under sommaren, hon är överviktig och lider dessutom av plattfot sen är hon van att åka bil nästan överallt.

jag funderar på att skaffa en barnvagn till henne vilket hon inte använder just nu men saken är den att varken jag eller min man är kapabla till att gå runt med henne i famnen när hon väl blir så trött att hon håller på att somna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:30
    tanken är att vagnen ska användas i fall att hon skulle bli väldigt sömnig och att det skulle bli långt att gå till bussen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 22:33
    jag menar om det skulle bli långt att gå till bussen just då hon är väldigt sömnig,efter att ha sprungit av sig eller gått en bra sträcka

• Svar på tråden 5-åring i barnvagn
  • Zayco
    LadyViolette skrev 2013-05-17 07:59:44 följande:
    Men att köra runt en överviktig unge i barnvagn känns bara dumt. Hon behöver uppenbarligen röra på sig! Dessutom så är en 5 åring fullt kapabel att gå själv.
  • keron
    LadyViolette skrev 2013-05-17 07:59:44 följande:
    Men att köra runt en överviktig unge i barnvagn känns bara dumt. Hon behöver uppenbarligen röra på sig! Dessutom så är en 5 åring fullt kapabel att gå själv.
  • Miffot

Jag anser att barn inte behöver sitta i vagn i tid och otid om de passerat en viss årder. Min son traskade vid 1,5 åt friskt runt i New York. Ville endast sitta i vagn när jag blev trött och ville ta en lur. Och sedan dess så är det där med att åka vagn passé i hans värld. Visst, vi har när vi åkt till Liseberg eller grönlund förra året då han var tre med vagn när det mer eller mindre e dags för honom att sova. När han vill sova för kvällen.

Det där med vagnen alltså, barnen vänjer sig snabbt. Är hon dessutom överviktig, största anledningen till att skippa vagn. Köp fotriktiga sko och en stegräknare så det händer nåt kul när hon går. Det kommer ta några dagar men hon orkar mer o mer.

LYCKA TILL 

• Miffot

Oki lite tokigt. När HAN blev trött hoppade i vagnen för att sova. 

• Isabelle08

Jag har inte heller bil men skulle aldrig köpa vagn till min 5 åring. Hon är van att gå långa sträckor sedan 2 års ålder.

Vid viktiga ärenden på stan så tar jag alltid en paus i en lekpark så det blir lite roligt. På vägen hem/dit kan man alltid hitta på något också, allt från att gå och titta i skyltfönster till att titta på träd och blommor etc för att vägen inte ska kännas lång och tråkig, prata, sjunga sånger och ha kul.

Man får ha lite fantasi och försöka göra tråkiga saker till roliga saker.

• gbgumman

Vi är en familj som inte alltid anpassar vårar aktiviteter till barnens fysik. Ibland gör vi barnsaker och då (barnen är rätt stora nu 9 och 6) hade vi ingen vagn. Ibland gjorde vi vuxen saker vilket kunde innebära en hel dag på stan och restaurangbesök. Då hade vi vagn till de själva ville sluta vid 4,5. Hade vi tvingat dem att gå hade det inte blivit en trevlig dag. Alla andra här har barn som verkar Gå hur långt som helst, men mina gjorde inte det. Förstår faktiskt inte alls vad felet är att leva så. Skulle aldrig kunna leva ett liv där jag skulle behöva röra mig mellan sandlådan och hemmet. Jag vill visa mina barn världen så som mina föräldrar gjorde med mig. Ps skulle dock aldrig tillåta att de rörde sig för lite.

• AkoKola
    gbgumman skrev 2013-05-28 08:00:36 följande:
    Vi är en familj som inte alltid anpassar vårar aktiviteter till barnens fysik. Ibland gör vi barnsaker och då (barnen är rätt stora nu 9 och 6) hade vi ingen vagn. Ibland gjorde vi vuxen saker vilket kunde innebära en hel dag på stan och restaurangbesök. Då hade vi vagn till de själva ville sluta vid 4,5. Hade vi tvingat dem att gå hade det inte blivit en trevlig dag. Alla andra här har barn som verkar Gå hur långt som helst, men mina gjorde inte det. Förstår faktiskt inte alls vad felet är att leva så. Skulle aldrig kunna leva ett liv där jag skulle behöva röra mig mellan sandlådan och hemmet. Jag vill visa mina barn världen så som mina föräldrar gjorde med mig. Ps skulle dock aldrig tillåta att de rörde sig för lite.
    Vi har också ofta med oss vagn till vår 4-åring, mest för att ha saker i, men det är bra när hon ledsnar och inte vill vara med längre, är man tex på Skansen en hel dag så blir hon trött på vägen hem och då är det bra med vagn.
  • toson

Om jag skulle skaffa ett transportmedel åt en femåring så skulle jag skaffa något annat än vagn. Sparkcykel/cykel med stödhjul/riktig cykel/... så att hen inte behövde gå hela långa dagen om familjen ska på "vuxenutflykt" men ändå inte behövde behandlas som ett litet barn. 

• gbgumman

Toson

Då skulle jag fått springa en hel dag. Känns inte det mysiga strosande samtalande utflykt jag talade om. Men en cykel till barn i den ålder är toppen, men kanske inte på utflykt med buss, skärgårdsbåtsresor m.m.

• sabiha

min är 2 år 9 mån och slutat att åka vagn för en månad sen. vi tar cykeln med oss oftast och vi sätter oss vid nån bänk en kort stund om han är trött och ibland bär jag honom en kort stund men han är liten ännu. vi går inte ut då han ska sova middag.... vad jag vill komma fram tiil är att hon kommer så småningom vänja sig vid promenader men ge tillfällen som hon kan sitta och villa fötterna 5-10 min. lycka till

• Dixie

Jag hade inte köpt en vagn, låter som hon behöver röra på sig! Ni behöver ju inte gå i stan en hel dag om hon inte orkar.

Svar på tråden 5-åring i barnvagn