Inlägg från: Dag och natt |Visa alla inlägg
  • Dag och natt

    Fortsättningstråd för oss med sept/okt 2012 bebisar

    Grattis till den fina viktnedgången LittleMy! Och det ska bli kul att ses när det har lugnat ned sig! :)

    Saftis, men det där var ju konstig kommentar om krypningen, eller frånvaron av den. Det är ju väldigt olika när de börjar krypa.

    Isak blir åtta månader om fyra dagar och han har precis börjat ta några krypsteg, och han kan ta sig upp från mage till sittande själv. Vill gärna ta sig upp mot vårt hårda bord och är på god väg. Om jag håller i hans händer så tar han sig upp själv utan min hjälp. Han går gärna när jag håller i hans händer, åh det är ju så sockersött så man dör! 

    Han är dessutom inne i separationsfasen och klamrar sig fast vid en i tid och otid. Nu får man inte mycket gjort!

    Vi var också ute på picknick idag i finvädret och både bröst och armar har visst fått sig en omgång röd sol! Imorgon blir det solskydd PÅ - att man alltid glömmer bort att solen är så stark redan nu! 


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Vi är ju också förkylda tyvärr, tror inte att vi smittar längre men vi kan lika gärna vänta till nästa träff isf.  


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Oj vad jobbigt Jennny!! Lilla stackaren. Hoppas att han blir bättre snart. Ha så trevligt idag tjejer!


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Saftis, det går fort till nästa fredag ska du se! Men förstår att det är jobbigt att vara still. Men oj hon blir redan ett år!! Har för mycket i huvudet just nu för att komma på något bra. Ska ni bjuda folk? Annars kanske det räcker med tex en muffins/cupcake och ett ljus i och några roliga presenter. 

    Glimra, åh vattkoppor, läste nånstans att man inte behöver utsätta spädbarnet för vattkoppor i onödan så det kanske var bra att Tigo inte fick det? Jag vet inte om de mår sämre av det när de fortfarande är under året eller varför man ska undvika det. Är man syskon så är det ju inte så mycket att göra åt när den ena åker på det. Sen stod det att amning ger skydd åtminstone de första sex månaderna mot vattkoppor så det kanske är därför han inte drabbades. Jag skulle ha träffat en kompis i förra veckan som har en på bara några månader och en som är dryga 2 år nu och han hade fått vattkoppor så vi avstod från att åka dit.

    Isak är det full fart i. Han har fått två tänder nu, och han nästan springer fram med sin gåbil (han går på sidan om den alltså) och det ser ut som om han sladdar med bilen ibland haha. Han står utan stöd flera gånger nu ibland upp till halva minuten och ja jag tror inte att det är långt bort att han börjar gå själv. Vi har fått besked från allergidoktorn att han är allergisk mot äggvita efter att han fick en kraftig reaktion (dock inga andningsproblem tack och lov) här för snart tre veckor sen. Men det känns inte så svårt att undvika äggprodukter faktiskt. Mjölk och vete känns värre så jag är glad att han tål det.
    Ja och så säger han hej, mamma och pappa. Tror han försöker säga lampa också fast det blir pappa. Och han förstår vad lampa är, var bilen är, var bussarna åker, men han verkar inte fatta att VI är mamma och pappa haha. Och ibland tror han att jag menar bussen när jag säger att jag vill ha en puss.

    Nu måste jag fortsätta packa här, vi åker till Norrland ikväll! Vill bara önska er en trevlig midsommar allihopa!! Kramar!


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Men åh GRATTIS LittleMY!! Så roligt!! Vi tänkte vänta ett år innan vi ger oss på nästa syskon (vi gifter oss i juni nästa år) men vi har inte direkt skyddat oss nu heller så det kanske redan är på gång! Hoppas att det går vägen för er nu och vad skönt att det tog sig direkt :) 

    Ja angående äggallergin så försvinner den för många av barnen sa läkaren, jag har läst en siffra om ca 70 % som blir av med den inom ett par år eller så, men för en del finns den kvar. Jag hoppas, och tror kanske lite naivt, att han kommer bli av med den men vem vet. Han tål ju äggula för det började jag med och han fick många gånger innan vi gav oss på äggvita. Sen sa läkaren att han hade en låg nivå av antikroppar - och då tänker jag att om det redan är en låg nivå så kanske den försvinner inom ett par år. 

    Haft en fin midsommar här uppe iaf i S-vall, men jäkla mygg till att bitas! Har fått fyra eller fem myggbett och just nu klias ett kopiöst mycket. Man kan ju bli galen på sånt!

    Qilana, oj ja du ser, du har också en snabb kille där hemma! Men de är ju för söta när de gör saker för första gången! Isak var nästan på väg att ta sitt första steg idag och min syrra tror att det kommer inom en vecka. Vi får väl se.


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Oj vad det händer saker med alla små!! Vad roligt att han är så duktig på att äta Jennny! Vi har ju mest kört burkmat men det går bra med bitarna där (förutom Sempers stenhårda bitar, blä) och har börjat göra mer egen mat senaste tiden, mixar det men det blir lagom bitar av det så det funkar bäst. Sen kan han ju äta banan, macka, nektariner, rån, jordgubbar, ärtor, majs och lite pasta själv men vi ska försöka mer. Nu har precis den tredje tanden, en övertand, brutit igenom så det kanske går bättre för honom då att tugga ner bitarna. 
    Gjorde egen köttfärssås för ett tag sen men det gick inte, jag kanske var för överambitiös i smakerna så kanske bara ska testa med krossade tomater, morötter och lök :)

    Isak började ta sina första steg vid nio månader och nu precis vid tio månader har han börjat gå riktigt långt, ja idag gick han runt hela lägenheten! Så sött :) 

    Jag har Instagram Glimra, där heter jag aurorasvall så lägg gärna till mig! 

    Vi har varit ute på resande fot i stort sett sen midsommar så nu har vi äntligen kommit hem igen och kan börja ta det lite lugnt. Var bla på Utö en vecka och hade det så underbart väder så det kan man verkligen inte klaga på.  


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Glimra, jag har inte själv boken men det ska finnas nån trotsbok - och där står det att kring 9 månader så börjar bebisen testa hur mycket han kan göra och fortfarande vara älskad typ - bitas, dra i håret, slå... Isak bet mig lite lätt i läppen idag och har gjort det nån gång tidigare men han har inte så många tänder än, den tredje har precis brutit igenom, så det har inte varit så intressant förrän nu då kanske. Men annars misshandlar han våra ansikten dagligen, tar tag i näsan och drar i den, samma med munnen, och sen slår han ibland glatt. Försöker säga till honom när det går för långt för man vill ju inte att han ska göra så och tro att det är ok på varken oss eller andra. Men han kommer undan med mycket bara för att han är så söt. :)

    Saftis, åh vad skönt att slippa gördeln, speciellt nu när det börjar bli så varmt ute. Ja de är inte så lätta våra bebisar längre! Vi var tvungna att skjuta upp 10-månaders kollen så vi ska dit först på tors (10,5 mån då istället) men nu borde han väga 10 pannor eller strax under kanske.

    Ja han går den lilla parveln! Nu är den här videon en vecka gammal och jag har inte filmat något mer men det var strax innan den är tagen som han började gå mer än ett steg. Nu går han hela tiden, ja han går mer än han "kryper" (fast han har aldrig krupit, han går på händerna och fötterna). 
    " target="_blank">



    Jennny: Åh fy för gnissla tänder, Isak gnisslade dem för första gången idag för att han upptäckte att det plötsligt lät om dem. Usch hur ska man få honom att sluta? Det låter hemskt


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Saftis, haha nej och filmen var dessutom innan läggdags så då är han mer vinglig, men det är stor skillnad på bara en vecka så det går snabbt för dem att hitta balansen när de väl kommit på det! Nu går han hela tiden men om han har bråttom så tar han sig snabbt fram på alla fyra :) 


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Jag börjar jobba den 16 sept igen, och Isak ska börja på dagis i aug 2014 är det tänkt. Mannen är hemma till början av nästa sommar ungefär, sen får jag ta lite ledighet till och även sköta inskolningen tror jag att det blir. 

    Isak använder 74/80 fast 74 börjar bli för korta i ärmarna så jag får ta och lägga undan dem snart. Vi var på bvc idag, 10,5 månad och han var 76.6 cm lång och vägde 9680 gram så han går inte upp så mycket i vikt längre. Men med den energin som han har så är jag inte förvånad...! Tänk att det kan skilja så mycket på våra bebisar ändå! Ja bebisar och bebisar som sagt... De är inte så små längre

     


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Men åh vad tråkigt att höra LittleMy *stor kram* Hoppas att ni blir gravida snart igen. Har också själv gått igenom flera mf och det är verkligen grymt tråkigt när det händer. Tur att ni har en sötnos hos er iaf att glädjas över. 

    En picknick vore ju kul, tror det funkar eg närsom för mig. Isak springer nästan fram nu så jag lär inte få en lugn stund på filten om man säger så men det är ok :)


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Halloj på er!

    Ja Isak är väl en av de första som är på g med sitt kalas i tråden, han är ju född den 10:e men vi har kalaset nu på lördag. Tänkte göra regnbågstårtor och cake pops, sen har jag redan bakat moccarutor och chokladmuffins som jag tänkte lägga nån frosting på. Vi blir ca 25 pers, trodde inte så många skulle komma!

    På sönd åker min sambo till Canada och blir borta över en vecka på jobb, så min mamma kommer ner från S-vall och ska hjälpa mig med Isak och hemmet under tiden! Skönt, han är ju så otroligt aktiv och springer fram i stort sett. Som LittleMy skriver, så går det inte att sitta still med honom någon längre stund förrän han vill göra något annat än att mamma ska fika. Jag tror därför inte att blir aktuellt att vi hakar på träffen om mamma fortfarande är här, men om hon redan åkt hem så kan vi ses! Jag kan tänka mig att ses på nån öppen förskola isf! Det finns ju ett lekland på Kungsholmen, ganska litet och under mark så inte världens mysigaste direkt. 

     


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Jennny: Tack, det blev ett lyckat kalas!! Jätteskönt att ha det överstökat också, jag stod och bakade hela veckan innan för jag höll på att testa mig fram utan ägg i tårtan först (Isak är äggallergiker) men tyckte inte att det blev bra så han fick en egen chokladmuffins med grädde istället. Här är regnbågsreceptet jag fick hjälp av iaf! http://bliminjast.se/2011/april/somewhere-over-the-rainbow.html

    Nej jättesvårt med vinteroveraller, jag köpte en Kaxs i stl 86 till honom för han har precis börjat använda 86 som är alldeles för stort ännu men 80 är lite korta i ärmarna på bodysarna. Han är ju typ 80 cm lång snart (ska på BVC på mån och mäta). Stl 92 känns som du säger alldeles för stort, han ska ju kunna röra sig i den i början på vintern också och jag tror att han kommer kunna använda 86 länge ändå. De brukar ju alltid vara lite större än så!

    Min mor är fortfarande kvar här på ons så jag kommer inte på träffen. Vet inte om fler erfar det nu men Isak vill bara äta mat han kan plocka med själv nu, dvs burkmat är i stort sett uteslutet, och det är inte så lätt att äta lunch med honom ute just nu för han är inte direkt rumsren. Försöker därför träffa folk efter lunch/innan middag/efter middag nuförtiden haha!

     


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    LittleMy, jag brukar ta med kokvatten i termos och en lång skål (som man tex kan mixa i) och värma burkmaten som i ett vattenbad när jag varit ute på vift på ställen där det inte funnits mikro, funkar jättebra!


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Hur mår alla supermammor? 
    Vilka duktiga killar och tjejer vi har, är det någon som inte hunnit fylla ett ännu?
    Isak började ju gå vid 9.5 månad så nuförtiden springer han när man jagar honom haha. I går hade han klättrat upp för en rutschkana och åkt ned helt själv också - då kände jag igen vad har hänt med vår lilla bebis?! Han pratar massor också. Han har inte varit intresserad av att använda bestick när han äter utan har använt sig av sina händer, men nu tycker han äntligen att det är jättekul med bestick!

    Själv jobbar jag heltid nu sen början av okt. Väntar ju dessutom syskon och är nu i v 14! Var på ul i fredags och fick sen en söt liten krabat på tv. Men jag har varit helt ofantligt trött de här första veckorna och börjar äntligen känna att det är på väg att vända. Tack och lov har jag inte alls varit särskilt illamående och kan räkna dom gångerna på en hand i stort sett.  


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    God jul till er alla! 

    Ja visst var tomten lite konstig! Och inte särskilt intressant. Trappan var roligast ju och det var dit han ville springa hela tiden i stället för att öppna julklappar!


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Isak börjar inte förskolan förrän till hösten är det tänkt, vi har iofs sökt from juni. Hoppas det går bra för alla bebisar att börja  

    Han äter samma mat som oss och slutade med burkmat när han var 12-13 mån. Han var duktig ett tag med att verkligen försöka med sked och gaffel, men nu känns det som att han återigen har kommit på att det går snabbare att ta med händerna för nu tar han inte ens skeden när man lägger fram den. Det har gått bra med maten ändå, men ibland så testar man nåt nytt, tex igår testade vi kyckling med färdig korma-sås. Den var liiiite stark (stod mild på burken) så jag försökte ta bort det mesta av såsen när jag gav honom men han gillade det ändå inte. Tittade om vi hade någon burkmat kvar alls och hittade en påse med nån biffgryta som han diggade förut iaf. Men igår var det tvärnej, han bara spottade ut det. Lite jobbigt blir det när man är ute och han är äggallergiker. Har man otur så består alla erbjudna barnrätter av ägg i någon form (pannkaka vanligt) så då får han äta av vår mat istället. 


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Men stackars liten som dras med så många lunginflammationer! Hoppas att ni kan få svar snart på om det är något annat som ligger bakom alla sjukdomar han dras med. 

    Vet ni vad som hänt! Förra onsdag föddes iaf Isaks lillebror Axel i v 37+2 efter att man satte igång mig. Han var en stor pojke, 4330 g och 50 cm lång. Skönt att ha honom på utsidan med andra ord! Eftersom jag har varit sjukskriven hela detta år på både halv- och heltid så har jag inte kunnat ta hand om Isak så mycket. Bära och sånt har ju varit att glömma. Han har därför varit ganska pappig sen innan och nu när lillebror kom så har Isak inga problem med att jag tar hand om lillebror - däremot om pappa håller honom så blir han jätteledsen! Så jag tycker det är jätteskönt att det är pappa som "drabbas" av detta för jag har ju själv fullt upp med att bara komma igång med kroppen och få amningen att funka bra (vilket det gör, men det är fortfarande ömma bröstvårtor). 

    Evigheter sen jag var in och skrev ju och det har ju hänt massor. Vi gifte oss i slutet av februari och två dar innan förlossningen köpte vi hus! Så i sommar blir det flytt till Viksjö (Jakobsbergs P-station närmast) och det ska bli så kul!

    Sköt om er tjejer tills vi hörs näst!


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt
    Jennny skrev 2014-04-25 22:50:00 följande:
    Åh grattis här händer det grejer!! Va kul att höra om hur ni har det! Jag är uppväxt i Viksjö, idylliskt område ;) vill du berätta var?
    Jag är fortfarande tränare i järfällagymnasterna också så jag är i Viksjö 2ggr/v. Såå fina 8-åringar jag har nöjet att träna.

    Svett-test, man stimulerar typ fram svett och mäter på armen å ryggen och kan med det läsa av nånting med lungorna. Jag har nog inte full koll på hur det funkar.
    Vad roligt att höra Jennny! Kornvägen heter vägen om du vet var det är? Det är nära till simhall/tennisbanor/Friskis och svettis. Det känns bra, då kanske man får lite träning gjort! Bor du fortfarande norr om stan? 
    Vi har fått förskoleplats iaf så det är skönt, men inte förstavalet så vi står kvar i kön till den. 
    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt
    Glimra2 skrev 2014-04-25 21:41:04 följande:
    Stort grattis till axel :)
    Varför blev du igångsatt? Var det pga blodtrycket?
    Skönt att Isak har sin pappa nu när du har fullt upp med bebis. Så var det för oss också, men Tigo är en riktig mammagris , han är aldrig långt borta från mig :)

    Och grattis till hus och bröllop också :)

    Tack förresten för alla grattis!


    Jo jag blev igångsatt pga stor bebis! Hade han gått till bf hade han vägt över 5 kilo så det var aldrig aktuellt för läkarna att utsätta mig för det. Sen var det väl bra för blodtrycket också ifall det hade skenat iväg. 


    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt

    Men oj Little My! Grattis så klart!! Men vad jobbigt med kolik! Hoppas verkligen att det är över vid 3 månader, min kompis son hade det tyvärr tills han var 5 månader! Helt sjukt! Vore kul att ses nåt om det lugnar ned sig för er framöver! 

    Om två veckor flyttar vi till vårt hus i Viksjö! Har visningar av lägenheten nu, fick den inte såld när vi försökte här för en månad sen, så vi tog bort den från Hemnet i ca en månad och nu är den tillbaka igen. Hade visning igår men fick ett bud idag på under acceptpriset så det gick bort. Hoppas på fler bud i nästa vecka! 

    Axel frodas och mår bra iaf! Och alldeles underbar är han! Man glömmer så fort hur underbara de första leendena är, när man ligger och ammar och han släpper bröstet bara för att le åt en - ååååh då smälter man! Hjärta

    Tänkte visa en bild på lillen men letar efter den där vattenstämpeln som man kunde ha på bilderna förut, har FL tagit bort den? 

    TREVLIG SOMMAR TJEJER! Solig


    Ängeln Wilma 101227, Isak 120910, Axel 140416
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med sept/okt 2012 bebisar