• SpanskaFlugan

Ni som jobbar på Systembolaget...

Jag är lite nyfiken på vad ni har för direktiv angående legitimation. När ska ni be att få se id? Är det bara när personen rent allmänt ser "ung" ut eller när ni tror att personen är under 20? Jag måste alltid visa ID och även om jag kan ta det som en komplimang börjar jag vid 36 års ålder bli lite fundersam, var går gränsen liksom? Och jag la det här i känsliga rummet utfall de som jobbat på Systemet vill vara anonyma.

• Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...
  • Anonym (ÖoB)

Kan förstå att jag måste visa leg på systemet. Men när jag var tvungen att visa leg på ÖoB när jag köpte energidricka blev jag lite smått irriterad. Är 22 förövrigt, är inte speciellt kul att man troligen ser ut som 15.

• SpanskaFlugan
    Anonym (butik) skrev 2013-05-11 13:53:49 följande:
    Kollar hellre än att bli av med jobbet. 

Det är väl inte så jobbigt att hala upp id-kortet?  
    Det är väl ingen som sagt att det är jobbigt att visa id-kortet?

Och blir man av med jobbet på Systembolaget om man råkar sälja till någon som är under 20? 
  • TaSe

Min 14-årige son tyckte det var fantastiskt roligt att jag fick visa leg när han var med. Allrahelst som han precis innan säger "du, mamma...."

• EllisBell

Jag får alltid visa leg på systemet. Har även fått visa leg vid cigarettköp senaste året. Är 37. Så jag utgår ifrån att det frågas "bara för att" ibland.

• Anonym (Yngling)

Jag är för ung för bolaget, men när jag köper cigaretter eller folköl Ica-butiken behöver jag sällan visa leg. Det är när jag köper snus legitimationen måste fram varje gång. Knasigt. Obestämd

• Anonym (butik)
    SpanskaFlugan skrev 2013-05-11 15:38:54 följande:
    Det är väl ingen som sagt att det är jobbigt att visa id-kortet?

Och blir man av med jobbet på Systembolaget om man råkar sälja till någon som är under 20? 
    Man kan ju hoppas det. Vem vill ha en anställd som säljer alkohol till barn? 
  • Anonym (butik)

Man blir av med tillståndet att sälja tobak/lotter/medicin/alkoholhaltiga drycker om man säljer till underåriga. Så är det i alla fall i butik.Till en början är det väl bara någon vecka (kan det inte klockrent). Det är en ganska stor förlust för butikens ekonomi och jag kan bara tänka mig hur stor förlust det blir för systemet som bara har alkholen att livnära sig på. Det kan även gå till så att den som sålt ut polisanmäls och ja, det kan väl i sin tur leda till förlorat arbete.

Det är helt enkelt enklare att be om legitimation än att riskera alla följder som kan uppstå. Sen får man tyvärr skämmas lite ibland när det visar sig att personen är långt över.

• Anonym (6)

Jag får nästa alltid via leg, jag fyller 33 och tycker absolut inte att jag ser ung ut. Skulle köpa cigaretter åt min moster för ett par veckor sedan och fick visa leg. Kom igen. 

• Sadie

När jag skulle köpa cigg för typ 2-3 år sen (fyller 30 i år) så trodde inte killen i kassan att jag var över 18. Jag hade glömt mitt körkort :( Kändes lite sådär att ha haft körkort i 10 år men inte få köpa cigg. Till slut gick han med på att sälja när jag pekade ut min bil utanför och visade upp min bilnyckel. Riktigt pinsamt var det.

• Anonym (Anställd)

Jag jobbar på Systembolaget och i vår butik har vi satt som mål att ta leg på alla upp till 30, själv har jag som vana att ta leg på alla som jag tänker tanken att man nog borde. Det är galet svårt att uppskatta ålder på människor rent generellt, lägg då till huvudbonader, övervikt, utländsk härkomst m.m.
    Ser man sen till sin egen sits, trött,hungrig,suttit i kassan i över en timme så kanske man tar leg av rutin ibland också just för att inte missa en ev kontroll.

Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...