• SpanskaFlugan

Ni som jobbar på Systembolaget...

Jag är lite nyfiken på vad ni har för direktiv angående legitimation. När ska ni be att få se id? Är det bara när personen rent allmänt ser "ung" ut eller när ni tror att personen är under 20? Jag måste alltid visa ID och även om jag kan ta det som en komplimang börjar jag vid 36 års ålder bli lite fundersam, var går gränsen liksom? Och jag la det här i känsliga rummet utfall de som jobbat på Systemet vill vara anonyma.

• Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...
  • Anonym (ICA)
    Anonym (sofia) skrev 2013-05-12 09:04:19 följande:
    Jag har jobbat i kassan i en liten butik där man känner (nästan) alla kunder. Eftersom vi vet om att swedish match (tobak) och svenska spel ibland skickar ut kontrollanter för att kolla oss så blir man lite skeptisk när det kommer okända och vill handla tobak eller spela, då kollar jag leg.

Tror svenska spel hade som policy att vi skulle fråga de som såg ut att vara under 30, men jag kan minnas fel...
    Japp, i ICA-butiken jag jobbade i var cheferna tokrädda för att dessa kontrollanter inte skulle kollas leg på. Då skulle butiken bli prickad eller nåt, samt få tätare kontroller.
  • Anonym (ICA)
    Anonym (ICA) skrev 2013-05-12 09:52:39 följande:
    Japp, i ICA-butiken jag jobbade i var cheferna tokrädda för att dessa kontrollanter inte skulle kollas leg på. Då skulle butiken bli prickad eller nåt, samt få tätare kontroller.
    Ahh nu minns jag, det var faktiskt på mitt ansvar som kassörska inte butikens. Minns dock inte vad följden skulle blivit om jag missat leget. Jag kollade ju alltid om jag tvekade om personen var över 30 sååå behövde inte oroa mig ....Flört
  • Grande Rock
    Anonym (hasselströssel) skrev 2013-05-12 03:14:17 följande:
    ...det kommer ingen ursäkt när de inte sköter sitt jobb heller så det går på ett ut
    ?
  • Anonym (jobbar på systembolaget)
    Enter Sandman skrev 2013-05-12 09:21:17 följande:
    En sak jag är lite nyfiken på är vilka kriterier ni går på när det gäller att köpa ut åt ungdomar. 

Min dotters vän berättade att när han var på systemet med sin mamma och mamman skulle handla så blev hon stoppad och fick lämna tillbaka alla varorna för dom misstänkte att hon skulle ge det vidare till sonen senare.

För att han var med i butiken, så tyckte dom att dom hade grund för att inte låta henne köpa ut. 

Vilket inte alls var syftet med inköpen, sonen är förresten 18 om det spelar nån roll, så det är inget litet barn här.

Därför blir jag nyfiken på vilka förhållningsregler och kriterier ni går efter när det gäller sånt.

Törs jag ta med mig dottern som bärhjälp nästa gång jag ska på systemet? 

Eller måste jag vänta tills sonen kommer hem och kan följa med, han har nämligen åldern inne. 

Det spelar ingen roll om din dotter är 18 eller yngre. Det är 20 års gräns på att få handla alkohol

För att svara på din fråga så ja, det kan hända att vi nekar köp om vi misstänker att du köper ut åt din dotter. Får vi sådana signaler så ber vi om leg. Har denna då inte åldern inne eller inte har leg så nej. Då får du inte handla.

Vi gör vad vi kan för att stoppa langning. Missökter vi vårat jobb och säljer till minderåriga kan vi som tidigare nämt få böter, bli av med jobbet och även fängelse.

Så.. med det i åtanke. Hoppas att dom som känner sig "kränkta" kan lägga ner det och ha förståelse för att vi frågar.

Alla ni 30+, självklart ser vi att ni inte är 19 bast.. men vi frågar för att vara säkra.

Men man får inte glömma att det är svensk lag som gäller. Det är inte systembolaget själva som bestämt alkhollagen.
  • Enter Sandman
    Anonym (jobbar på systembolaget) skrev 2013-05-12 20:55:31 följande:

Det spelar ingen roll om din dotter är 18 eller yngre. Det är 20 års gräns på att få handla alkohol

För att svara på din fråga så ja, det kan hända att vi nekar köp om vi misstänker att du köper ut åt din dotter. Får vi sådana signaler så ber vi om leg. Har denna då inte åldern inne eller inte har leg så nej. Då får du inte handla.

Vi gör vad vi kan för att stoppa langning. Missökter vi vårat jobb och säljer till minderåriga kan vi som tidigare nämt få böter, bli av med jobbet och även fängelse.

Så.. med det i åtanke. Hoppas att dom som känner sig "kränkta" kan lägga ner det och ha förståelse för att vi frågar.
    Alla ni 30+, självklart ser vi att ni inte är 19 bast.. men vi frågar för att vara säkra.

Men man får inte glömma att det är svensk lag som gäller. Det är inte systembolaget själva som bestämt alkhollagen.

Tack för svar och det förstår jag att det inte spelar nån roll, eller att ni måste kolla, om ni misstänker langning.
    Men vad jag undrar är vilka kriterier ni går efter när det gäller just misstanke eller för att uttrycka det på ett annat sätt, vad skulle jag behöva göra för att ni skulle bli misstänksamma?
    Det måste ju finnas några riktlinjer som ni följer, för det är väl inte helt subjektivt eller, hur funkar det?   
  • Anonym (jobbar på systembolaget)
    Enter Sandman skrev 2013-05-12 21:25:39 följande:
    Tack för svar och det förstår jag att det inte spelar nån roll, eller att ni måste kolla, om ni misstänker langning.

Men vad jag undrar är vilka kriterier ni går efter när det gäller just misstanke eller för att uttrycka det på ett annat sätt, vad skulle jag behöva göra för att ni skulle bli misstänksamma?

Det måste ju finnas några riktlinjer som ni följer, för det är väl inte helt subjektivt eller, hur funkar det?   

Jag (eller en kollega) ser eller hör något som kan betyda att det langas. Det är lite upp till var och en att bedöma. Det kan va att det tisslas och tasslas, man ser dom plocka varor, byta pengar, försägningar...vi hör ganska mycket som ni inte tror vi hör när ni köar ;) Vi måste vara uppmärksamma på allt. Och sen så pratar vi kollegor med varandra om vi ser eller hör något.

Vi ställer gärna en enkel fråga om vi vill få mer information tex "vem är det som ska dricka det här?" Eller " du köper väl inte det här åt din dotter?" Ibland får man ett svar man som är okej och ibland förstår man att allt är en lögn.
  • Aileen Allannah
    Anonym (jobbar på systembolaget) skrev 2013-05-12 22:05:38 följande:

Jag (eller en kollega) ser eller hör något som kan betyda att det langas. Det är lite upp till var och en att bedöma. Det kan va att det tisslas och tasslas, man ser dom plocka varor, byta pengar, försägningar...vi hör ganska mycket som ni inte tror vi hör när ni köar ;) Vi måste vara uppmärksamma på allt. Och sen så pratar vi kollegor med varandra om vi ser eller hör något.

Vi ställer gärna en enkel fråga om vi vill få mer information tex "vem är det som ska dricka det här?" Eller " du köper väl inte det här åt din dotter?" Ibland får man ett svar man som är okej och ibland förstår man att allt är en lögn.
    Oj, det där råkade jag ut för en gång, jag skulle handa åt min storasyster som inte hann, jag ringde henne när jag var i butiken och frågade vad hon skulle ha, och blev sen nekad att köpa. Förvisso helt rätt, personalen misstänkte att jag skulle köpa ut, då fick jag inte handla. Bra, även om syrran blev lite sur.
  • SpanskaFlugan
    Aileen Allannah skrev 2013-05-12 22:14:41 följande:
    Oj, det där råkade jag ut för en gång, jag skulle handa åt min storasyster som inte hann, jag ringde henne när jag var i butiken och frågade vad hon skulle ha, och blev sen nekad att köpa. Förvisso helt rätt, personalen misstänkte att jag skulle köpa ut, då fick jag inte handla. Bra, även om syrran blev lite sur.

Men det där tycker jag är överdrivet. Personalen antar att din syster är under 20 men har inget bevis. Jag ringer ofta min vän och rådfrågar om bra viner, ska jag då nekas köpa bara för att de hör mig diskutera vinet i telefon med någon? Man blir ju paranoid snart på Systemet...
  • Anonym (Svensknorsk)

Nu är jag förvisso 18 och boendes i Norge som har andra regler, där det mesta utom starksprit går att köpa på vinemonopolet från 18 års ålder.
    Det är bara på Vinemonopolet som jag har blivit leggad över huvud taget, barer, matbutiker, resturanger i Sverige och Norge och England har ännu inte leggat mig.

• Anonym (coop anställd)
    Schack73 skrev 2013-05-11 09:12:08 följande:
    Jag har hört att kassan själv efterfrågar leg ibland, vet inte om det är sant.
    tilj75 skrev 2013-05-11 09:14:08 följande:
    Nej, inga kassa-apparater frågar efter leg
    Vet inte om nån har svarat på det här redan men; Jo i mataffärer frågar kassan efter leg vid försäljning av cig och alkohol Glad På systembolaget torde det dock vara onödigt att ha en sådan spärr eftersom alla varor är åldersreglerade.

Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...