Enter Sandman skrev 2013-05-12 09:21:17 följande:
En sak jag är lite nyfiken på är vilka kriterier ni går på när det gäller att köpa ut åt ungdomar.
Min dotters vän berättade att när han var på systemet med sin mamma och mamman skulle handla så blev hon stoppad och fick lämna tillbaka alla varorna för dom misstänkte att hon skulle ge det vidare till sonen senare.
För att han var med i butiken, så tyckte dom att dom hade grund för att inte låta henne köpa ut.
Vilket inte alls var syftet med inköpen, sonen är förresten 18 om det spelar nån roll, så det är inget litet barn här.
Därför blir jag nyfiken på vilka förhållningsregler och kriterier ni går efter när det gäller sånt.
Törs jag ta med mig dottern som bärhjälp nästa gång jag ska på systemet?
Eller måste jag vänta tills sonen kommer hem och kan följa med, han har nämligen åldern inne.
Det spelar ingen roll om din dotter är 18 eller yngre. Det är 20 års gräns på att få handla alkohol
För att svara på din fråga så ja, det kan hända att vi nekar köp om vi misstänker att du köper ut åt din dotter. Får vi sådana signaler så ber vi om leg. Har denna då inte åldern inne eller inte har leg så nej. Då får du inte handla.
Vi gör vad vi kan för att stoppa langning. Missökter vi vårat jobb och säljer till minderåriga kan vi som tidigare nämt få böter, bli av med jobbet och även fängelse.
Så.. med det i åtanke. Hoppas att dom som känner sig "kränkta" kan lägga ner det och ha förståelse för att vi frågar.
Alla ni 30+, självklart ser vi att ni inte är 19 bast.. men vi frågar för att vara säkra.
Men man får inte glömma att det är svensk lag som gäller. Det är inte systembolaget själva som bestämt alkhollagen.