• SpanskaFlugan

Ni som jobbar på Systembolaget...

Jag är lite nyfiken på vad ni har för direktiv angående legitimation. När ska ni be att få se id? Är det bara när personen rent allmänt ser "ung" ut eller när ni tror att personen är under 20? Jag måste alltid visa ID och även om jag kan ta det som en komplimang börjar jag vid 36 års ålder bli lite fundersam, var går gränsen liksom? Och jag la det här i känsliga rummet utfall de som jobbat på Systemet vill vara anonyma.

• Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...
  • Coxia

Är 33 och får alltid visa leg på systemet. 

Det som var komiskt var att ja och min man (som är 35)  skulle handla vin förra sommaren i Mörby centrum. 1 flaska rödvin i 400 kronorsklassen. Jag hade inte leg med mig för jag hade inte plånboken. Då blev min man nekad att köpa trots leg. Say what? 

- Ja men då går jag väl ut och han går in igen och handlar.
    - Nej ni får inte handla här idag
    - Då åker vi väl till en annan butik
    - Ja gör det.
    - Skämtar du eller?
    -Nej, ni får inte handla här idag. 

Så vi fick snällt sätta oss i bilen och åkte till nästa systembolag där mannen fick gå in själv. 

• jessie01

jag är 39, och fick visa legg för en månad sen! hahaha! snacka om att jag jublande hoppade ut därifrån!
    för jag vet ju att jag faktiskt inte ser så ung ut,,,,,  

• Anonym (17?)
    Anonym (butik) skrev 2013-05-11 16:47:10 följande:
    Standardrepliken brukar annars vara " aah mitt körkort ligger i bilen" (ja, men gå och hämta det då?)-... De brukar inte komma tillbaka.

Tror ni skulle förstå hur svårt det är om ni fick sitta där en vecka :)
    Det utför kontroller med jämna mellanrum för att kontrollera att legkotrollerna fungerar. 
    Jag fick vackert traska ut till bilen en gång, trots att jag stod med nycklarna i handen... Mindre roligt eftersom det var trisslotter jag skulle handla, och för att jag är närmare 30. :P (Var på en mack, och bilen stod precis utanför. Jaja.)
  • Anonym (coop anställd)
    Anonym (ICA) skrev 2013-05-18 09:19:27 följande:
    Fast man behöver ju inte fråga om leg bara för att rutan kommer upp på varje "åldersgräns-vara", bara att klick i att personen har åldern inne. Men vad jag minns så om man klickar i att man frågar om leg så måste leget dras, alternativt personnumret skrivas i, annars kommer man inte vidare.
    Nä det är klart. Men jag som kassör måste godkänna den som ska handla, dvs om jag vet att personen är över 18 klickar jag på "känd id" och om jag är osäker kollar jag leg (och klickar på känd igen för att slippa proceduren med att scanna körkortet Drömmer)
  • Enter Sandman
    Coxia skrev 2013-05-18 13:03:35 följande:

Det som var komiskt var att ja och min man (som är 35)  skulle handla vin förra sommaren i Mörby centrum. 1 flaska rödvin i 400 kronorsklassen. Jag hade inte leg med mig för jag hade inte plånboken. Då blev min man nekad att köpa trots leg. Say what? 

- Ja gör det.
    - Skämtar du eller?

Så vi fick snällt sätta oss i bilen och åkte till nästa systembolag där mannen fick gå in själv. 

Precis, det är det jag menar, det blir så godtyckligt.
    Visst förstår och kan sympatisera med att man vill förhindra langning, men det här öppnar ju för maktmissbruk, sen tror jag att dom allra flesta biträdena kan hantera det på en lagom nivå. 
    Men jag tänker nån som t ex anser att män är mindre vårdande om barn och därför mer benägna att langa, som därför stoppar pappor från att handla, eller nån som har rasistanlag som tänker att man vet minsann hur såna där blattar/svartskallar/araber/muslimer/romer är, dom ska inte få handla här.
    Eller den där är för gammal, han ska inte handla så mycket, eller hon verkar konstig om nån som haft en hjärnblödning och rör sig spastiskt, hon ska inte få handla här. 
    Sånt öppnar det här för och det gillar inte jag.      
  • Anonym (jobbar på systembolaget)
    Coxia skrev 2013-05-18 13:03:35 följande:

- Ja gör det.

- Skämtar du eller?

Du skrev svaret i din fråga. Ni båda skulle dricka vinet. Du vet att du alltid blir ombedd att visa leg. Och tar ändå inte med det?

Självklart kan dom inte sälja till din man då om dom vet/misstänker att han köper åt dig. Hade du hämtat ditt leg hade ni fått handla.
  • Millavanilla

Jag är 36. Får alltid visa leg på bolaget. Har fått visa leg på redbull för inte så längesen. Och ofta när jag köper trisslotter. Blir nästan förolämpad. ;)

• Anonym (ICA)
    Anonym (coop anställd) skrev 2013-05-18 21:28:14 följande:
    Nä det är klart. Men jag som kassör måste godkänna den som ska handla, dvs om jag vet att personen är över 18 klickar jag på "känd id" och om jag är osäker kollar jag leg (och klickar på känd igen för att slippa proceduren med att scanna körkortet Drömmer)
    Så fick inte vi göra. Vi var tvungna att få upp statistiken på att vi kollade leg, dvs vi var tvungna att scanna leget.
  • Coxia
    Anonym (jobbar på systembolaget) skrev 2013-05-19 10:39:40 följande:

Du skrev svaret i din fråga. Ni båda skulle dricka vinet. Du vet att du alltid blir ombedd att visa leg. Och tar ändå inte med det?

Självklart kan dom inte sälja till din man då om dom vet/misstänker att han köper åt dig. Hade du hämtat ditt leg hade ni fått handla.
    Men jag är fortfarande över 30. Ser absolut inte ut som 20. Och jag tycker det måste finnas någon typ av verklighetsförankring. Vem fan misstänker att man langar ett 400 kroners vin till någon under 20?
  • Anonym (jobbar på systembolaget)
    Coxia skrev 2013-05-19 17:40:05 följande:
    Men jag är fortfarande över 30. Ser absolut inte ut som 20. Och jag tycker det måste finnas någon typ av verklighetsförankring. Vem fan misstänker att man langar ett 400 kroners vin till någon under 20?

Vi vill vara på säkra sidan. Vi ska avgöra ålder på er på bara några sekunder. Det är svårare än vad du verkar tro.

Som jag tidigare skrivit i tråden så kan vi få en fängelsedom och eller böter om vi skulle sälja till någon mindreårig. Därför kollar vi ibland även om man kan ana att personen är äldre.

Och NEJ du ser förmodligen inte ut att vara under 20 men det är inte där gränsen för leg kontroll går. 25 år är riktlinjen. Så det kan va att du misstas för att vara 25 och inte 19..

Och vad du handlar spelar ingen roll. Alkohol är alkohol. Vi dömmer inte dig för vad du handlar.
Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...