• SpanskaFlugan

Ni som jobbar på Systembolaget...

Jag är lite nyfiken på vad ni har för direktiv angående legitimation. När ska ni be att få se id? Är det bara när personen rent allmänt ser "ung" ut eller när ni tror att personen är under 20? Jag måste alltid visa ID och även om jag kan ta det som en komplimang börjar jag vid 36 års ålder bli lite fundersam, var går gränsen liksom? Och jag la det här i känsliga rummet utfall de som jobbat på Systemet vill vara anonyma.

• Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...
  • tilj75

Vi ska fråga alla som ser ut att vara under 25 år. (Fd anställd)

• SpanskaFlugan
    tilj75 skrev 2013-05-11 09:04:34 följande:
    Vi ska fråga alla som ser ut att vara under 25 år. (Fd anställd)

Ok, så alla som ser ut att vara under 25 blir automatiskt tillfrågade? Hur kommer det sig? Varför inte 20 år som ju är gränsen? Måste säga att 25 känns ok, vill inte se ut som 19 men att se ut som under 25 kan jag leva med. :)
  • Schack73

Jag har hört att kassan själv efterfrågar leg ibland, vet inte om det är sant.

• tilj75

Om alla som såg ut att vara under 20 skulle frågas så skulle många missas, finns ju många nittonåringar ser ut att vara över 20. Därför är gränsen 25. Inte många nittonåringar ser ut att vara över 25.

• tilj75

Ps, frågade leg på en kvinna som var 43 en gång. Vääääldigt pinsamt, men hon var van sa hon.

• Anonym (Pia)

Jag säljer fyrverkerier, det är skitsvårt att uppskatta ålder.

• Anonym (glad ni frågar)

Haha Minns sist jag frågades (kanske 2 år sedan( och jag var 36 år. Typiskt nog hade jag faktiskt heller inget leg med mig.. Men jag tror den i kassan förstod av min reaktion att det ändå inte behövdes, för jag fick handla ändå.

• SpanskaFlugan

Jag har hört att om de en gång frågar efter legitimation så måste de se den, annars får de inte sälja till personen ifråga. Även om det är uppenbart att personen är över 20. Vet inte om det är sant dock. 

• Vinterankan

Jag tycker ändå att systemet är rätt bra jämfört med en del icaaffärer som kollar leg på precis alla och nekar att köpa folköl även om man uppenbarligen är över 40. Får visa leg ibland på systemet (snart 35) men inte alltid, kanske var tredje gång eller så (när jag inte har med mig barn har jag noterat). Var på Ica med min sambo när jag var 29 och höggravid. Vi köpte folköl och jag betalade men hade inget leg så vi blev nekade. Min sambo hade leg (5 år äldre än mig) men fick inte heller köpa för de kunde inte garantera att han inte köpte ut åt mig. Att jag var höggravid och inte drack öl minskade inte deras misstankar.

Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...