KONSULTATION MED PENY PÅ SERUM – fortsättning på inlägg #21 om Serum
I förra veckan bestämde jag mig för att åka ned till Aten för att göra en hysteroskopi. Jag kontaktade Serum och kom överens om att göra en konsultation med Peny, inklusive en aquascan (något man iofs också kan göra i Sverige, men jag har aldrig gjort det) och om hon skulle tycka att det behövdes, dagen efter göra en hysteroskopi på ett privatsjukhus de samarbetar med (de preliminärbokade in det på sjukhuset).
De var flexibla med tid för konsultationen så vi kom överens om att lägga den på en torsdag och då göra hysteroskopin på fredagen. Det passar bra med Norwegians flyg som går, åt båda hållen, på onsdagar och lördagar. Jag fyllde i deras frågeformulär och mailade dem det plus lite extra info (sammanfattning av olika provtagningar jag gjort, mm).
Praktikaliteterna löstes smidigt med hjälp av Penys systerson John som bokade hotellet (Serum har specialpris på 60 eur/natt, de skriver 70 i sin broschyr, men John säger 60, så om man ber honom boka för 60 så gör han det. Hotellet, Stratos Vassilikos, har ibland specialpris på 150 eur för 3 nätter, kolla hemsidan, om de har det så lönar det sig att boka det själv). John hämtade också på flygplatsen, en skön lyx jag unnade mig för att slippa oroa mig för tunnelbanestrejker mm, och eftersom det är en strejkfylld vecka bestämde jag mig för att be honom köra mig till flygplatsen på lördagen också. Hotellet är jättebra, rent, bekvämt och med wifi (även om det fungerade sisådär i rummet). Kliniken ligger inom gångavstånd från hotellet.
Man kontaktar Serum genom att maila dem på info@serum-ivf.com. John, som om man vill hjälper till med det praktiska finns på john-ioannidis@hotmail.com (+30 698 256 52 91).
Kostnader för det praktiska omkring:
Flyg: SEK 4500
Hotell: EUR 60 x3
Transport till och från flygplatsen: EUR 50 x2
Idag hade jag själva konsultationen. Den var inbokad till kl 13 och jag var där i god tid
. När jag kom dit sa de i receptionen att jag fick sätta mig ned och vänta, vilket jag gjorde. Där satt två andra kvinnor (som var i sällskap). De var före mig i kön och 2½ timme senare var det min tur (turligt nog hade jag tagit med mig datorn och hade inga problem att sysselsätta mig under tiden).
Jag fick träffa Peny och hennes kollega (jag tror det var Euthimios Ippikoglou som är embryolog – men jag är totalt ansiktsblind och grekiska namn är väldigt svåra att uppfatta
). Peny konstaterade att jag är något av ett ”projekt” (jag är inte helt säker på vad hon menade med det, men förmodligen en kombination av att jag har försökt väldigt mycket, väldigt länge – och har många ”problem”). Hon tyckte inte att det var värt att göra en aquascan först utan att jag oavsett borde göra hysteroskopin baserat på mina problem med slemhinnan.
Kanske ger den några svar (jag hoppas nästan att den skall hitta något problem, så att jag får en förklaring till varför min slemhinna är så usel – kanske kan man då göra något åt den). Vidare berättade hon att hon i det närmaste slutat med neupogensköljningar eftersom hon konstaterat att trots att slemhinnan nästan alltid blir tjockare så blir det inga graviditeter. Hon tror att den kanske ger en ”falsk” förtjockad slemhinna.
Vidare konstaterade Peny att jag uppenbarligen har immunologiska problem som är ”bad”. Hennes förslag är att behandla i någon eller några månader före IVF-cykeln istället för att dra igång i samband med stimuleringscykeln. Vi skall prata vidare om detta efter hysteroskopin imorgon. Jag har bett henne att ge mig immunologi-support i samband med kommande IVF – men har inte ännu bestämt mig för att göra själva IVF:en i Grekland (istället för i Danmark eller USA). Det är ju krångligare att åka till Grekland och för mig som använder donatorsperma blir det ytterligare frågor att ta ställning till (t.ex. är det inte tillåtet med ”open-id” donatorsäd i Grekland). Vi får se. Konsultationen tog max 15 minuter, men skall följas upp imorgon. Hon bad också att få låna min "dossier" som jag hade med - för att gå igenom inför imorgon. Jag önskar att jag hade printat ut ännu mer info :).
Efter konsultationen åkte jag till sjukhuset där jag imorgon skall göra hysteroskopin för provtagning. Där gjorde de ett EKG och tog lite blod- och urinprover. Det skulle ha varit skönt att ha sällskap på sjukhuset imorgon, det känns allt lite läskigt att bli nedsövd bland människor som jag inte kan kommunicera med (de flesta av dem jag träffade idag kunde inte engelska och kommunikationen var mycket knapphändig). Vad gör man om något går fel?
Annars var det inga större fel på sjukhuset – ok, det kändes lite 60-tal kanske, även vad gäller metoder (blodprovet togs genom att man stack mig med en mycket stor spruta i vilken man drog upp blodet – sedan drogs sprutan ut och man sprutade ned blodet i provrören ett efter ett) – men med tanke på att Karolinska Solna i mitt tycke känns som 40-tal vad gäller inredning, inkl akutsängar –så är det inte så farligt.
Sjukhuset låg 10 km från Serum-kliniken så jag tog taxi dit – men promenerade sedan hem i den varma sommarkvällen (dock inget att rekommendera, ingen vidare vacker promenad, men jag var ju tvungen att testa :).
Jag återkommer med en rapport om hur jag upplever hysteroskopin.