• Singoallan

Fyra missfall... vad ska jag göra?

Hej,
    Vet egentligen inte vad jag ska skriva.... har haft 4 missfall under cirka två års tid... inget barn ännu. Är 32 år gammal och känner hur hoppet börjar glida ifrån mig. Finns det någon mer där ute i liknande sits? Hur gör ni för att hålla modet uppe? Vill mest bara prata av mig med någon som är i en liknande situation.

Kram på er alla som kämpar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 18:12
    Jo, jag vill även tillägga att jag gärna delar med mig av det jag hittills har fått erfara om det kanska kan vara till hjälp för någon. HAr testat på det mesta inom fertilitetsvärlden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 19:11
    En fråga tiller som kämpar: Hur fixar ni livet i övrigt? Jag tänker på jobb, vänner och familj?
    Själv känner jag att det är väldigt kämpigt ibland på jobbet. Känner mig svag och lite nervös och fixar inte mina sysslor som tidigare. Hjärnan har liksom stängt av och det är jättesvårt att prestera. Det i sin tur skapar stress... vilket jag är livrädd för med tanke på alla missfallen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-12 14:23
    Jag upplever att missfallsutredningen var ganska knapphändig och funderar ofta på vad som kan vara fel på min kropp. Har någon här på familjeliv undersökt era värden noggrannare? Jag tänker på t.ex. b12, folsyra etc. som har en avgörande roll vid celldelningen. Jag har tjatat mig till ett b12-prov en gång. Och det låg i "gråzonen". HAr förstått att det kan innebära både att värdet är för lågt eller tillräckligt. Men man bör utreda det vidare om man tex. har hypotyresos, vilket jag tydligen har... synd att läkare ska vara så svårövertalade. På sophiahemmet vägrade de ta sådana prover.

• Svar på tråden Fyra missfall... vad ska jag göra?
  • Singoallan
    che71 skrev 2013-08-27 21:48:00 följande:
    Grattis Singoallan!{#emotions_dlg.flower}

Här är det väntan på BIM om 6 dagar.

Det är efter första ÄL sen Midsommar eftersom kroppen "hakat upp sig" o mensen kom 5 veckor försenad nu sist. (har aldrig hänt o var väldigt frustrerande eftersom varje månad är så värdefull, har precis fyllt 42 år)
    Men nu är jag igång med mediciner, dropp o sprutor igen.
    Hoppas hoppas!!!Drömmer
    Tack! Skönt att ägglossningen kom igång igen! Jag håller tummarna för dig att det blir ett plus inom några dagar!
  • Singoallan
    Singoallan skrev 2013-08-28 19:17:40 följande:
    Ja du, det är riktigt svårt att ge något bra råd angående hur man inte ska stressa över missfallsrisken. Men jag vill tro att vi faktiskt inte kan påverka utfallet så mycket när vi väl blivit gravida (innan man blir gravid tror jag dock att man kan optimera förutsättningarna för en god graviditet). Som en klok läkare sade en gång: En sjuk graviditet kommer ut förr eller senare, en frisk klarar i stort sett vad som helst.

Men jag förstår precis hur du tänker och jag själv nojar över typ allt! Nya kläder och kemikalierna i dem, hårprodukter, smink etc. Kaffe! Olika sorters mat. Om jag sitter för länge på samma sätt och blodcirkulationen försämras till livmodern, stressiga situationer etc. etc.

Har du fått någon medicinsk hjälp, t.ex. blodförtunnande, progesteron etc?
    Vill bara förtydliga att vissa saker tror jag kan påverka, t.ex. om man har immunproblematik eller t.ex. för lite progesteron så kan medicinering göra skillnad. Men jag vill inte tro att andra saker vi gör i vardagen, t.ex. stressar ska påverka i någon avgörande utsträckning.
  • arasall

Jag får progesteron, Lutinus. Mina blodprov verkar peka på att jag snarare har blod som koagulerar långsammare (mätt som "APT-tid), men jag vet inte hur säkert det är. De tvekar lite att ge mig blodförtunnande dock, när de menar att jag inte borde behöva det.

Är lite rädd för att jag kan ha en immunproblematik. Jag är lite fundersam över det faktum att embryot liksom lever (har hjärtslag) när missfallet sätter igång. Det känns inte så skoj. Och så har jag väldigt bra immunförsvar normalt. Och lite allergier. Men jag hoppas jag har fel och att jag magiskt nog klarar detta FET nu i september. Jag blev ju i alla fall förkyld nu när jobbet började. Kan en förkylningsbasiluska slippa igenom borde ju ett embryo ha en chans det med. :D

• Singoallan
    arasall skrev 2013-08-28 19:40:53 följande:
    Jag får progesteron, Lutinus. Mina blodprov verkar peka på att jag snarare har blod som koagulerar långsammare (mätt som "APT-tid), men jag vet inte hur säkert det är. De tvekar lite att ge mig blodförtunnande dock, när de menar att jag inte borde behöva det.

Är lite rädd för att jag kan ha en immunproblematik. Jag är lite fundersam över det faktum att embryot liksom lever (har hjärtslag) när missfallet sätter igång. Det känns inte så skoj. Och så har jag väldigt bra immunförsvar normalt. Och lite allergier. Men jag hoppas jag har fel och att jag magiskt nog klarar detta FET nu i september. Jag blev ju i alla fall förkyld nu när jobbet började. Kan en förkylningsbasiluska slippa igenom borde ju ett embryo ha en chans det med. :D
    Jag har inte heller blod som koagulerar för snabbt enligt tester. Hade t.ex. 30 på APT-tid (ref 28-40). Men om immunförsvaret blir aggressivt vid graviditet så tror jag att det kan vara bra med blodförtunnande oavsett vad koaguleringsproverna visar vid icke-graviditet. Om man misstänker immunologiska orsaker kan det även vara värt att testa kortison i en låg dos, t.ex. prednisolon (inte alla läkare som är så pigga på att skriva ut det dock).

Lycka till med FET i september!
  • arasall

Jag tänkte faktiskt be om blodförtunnande, tror jag kanske kan tjata mig till det. För jag tror som du skriver, det kan ju vara en helt annan situation när man är gravid.

• che71

gravid igen
    7:e gången gillt?!
    Hoppas o drömmer om en MajbebisDrömmer

• Singoallan
    che71 skrev 2013-09-02 20:49:41 följande:
    gravid igen
    7:e gången gillt?!
    Hoppas o drömmer om en MajbebisDrömmer
    Fantastiskt! Grattis! Du verkar ju ha väldigt lätt för att bli gravid!? Nu jäklar ska det gå vägen för oss alla!{#emotions_dlg.djavulsk}
  • Inelg

Hur har det gått för alla?
    Själv påbörjar jag IVF och tar mina sprutor. Äggplock på tisdag :)

En fråga?
    Har ni upplevt att det är lite "hysch hysch" med att prata om fertilitetsproblemen?

• che71
    Inelg skrev 2013-10-13 01:36:25 följande:
    Hur har det gått för alla?
    Själv påbörjar jag IVF och tar mina sprutor. Äggplock på tisdag :)

En fråga?
    Har ni upplevt att det är lite "hysch hysch" med att prata om fertilitetsproblemen?
    Åh lycka till på tisdag!!Glad

Jag är i v 9+6 så går in i v 11 imorgon...så glad...VUL för snart 2 veckor sen var bra o nytt VUL bokat på fredag.
    Är illamående o trött o hungrig...tråkigt men så underbart med symptom på graviditet!!
    Immunförsvaret är lugnt o jag har bara behövt 2 dropp sen plus, förutom alla medicinerna..ska ta nytt dropp nästa vecka också.
    Hoppas hoppas att detta är 7:e gången gillt!!Drömmer

Jag pratar öppet om våra missfall o allt med de som vill lyssna....inga problem...svårt bara för andra att sätta sig in i det om de aldrig själva haft problem...
Svar på tråden Fyra missfall... vad ska jag göra?