• Singoallan

Fyra missfall... vad ska jag göra?

Hej,
    Vet egentligen inte vad jag ska skriva.... har haft 4 missfall under cirka två års tid... inget barn ännu. Är 32 år gammal och känner hur hoppet börjar glida ifrån mig. Finns det någon mer där ute i liknande sits? Hur gör ni för att hålla modet uppe? Vill mest bara prata av mig med någon som är i en liknande situation.

Kram på er alla som kämpar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 18:12
    Jo, jag vill även tillägga att jag gärna delar med mig av det jag hittills har fått erfara om det kanska kan vara till hjälp för någon. HAr testat på det mesta inom fertilitetsvärlden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 19:11
    En fråga tiller som kämpar: Hur fixar ni livet i övrigt? Jag tänker på jobb, vänner och familj?
    Själv känner jag att det är väldigt kämpigt ibland på jobbet. Känner mig svag och lite nervös och fixar inte mina sysslor som tidigare. Hjärnan har liksom stängt av och det är jättesvårt att prestera. Det i sin tur skapar stress... vilket jag är livrädd för med tanke på alla missfallen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-12 14:23
    Jag upplever att missfallsutredningen var ganska knapphändig och funderar ofta på vad som kan vara fel på min kropp. Har någon här på familjeliv undersökt era värden noggrannare? Jag tänker på t.ex. b12, folsyra etc. som har en avgörande roll vid celldelningen. Jag har tjatat mig till ett b12-prov en gång. Och det låg i "gråzonen". HAr förstått att det kan innebära både att värdet är för lågt eller tillräckligt. Men man bör utreda det vidare om man tex. har hypotyresos, vilket jag tydligen har... synd att läkare ska vara så svårövertalade. På sophiahemmet vägrade de ta sådana prover.

• Svar på tråden Fyra missfall... vad ska jag göra?
  • Singoallan
    halvbonden skrev 2013-06-29 10:21:51 följande:
    Jag är gravid nu kan man säga, men de har konstaterat att det antagligen är dött foster. Jag ska bara på sista kontroll i nästa vecka innan det blir skrapning eller tabletter. För fostret var tre veckor för litet så varken jag eller läkarna tror att det kommer visa något annat än att det är dött nästa vecka.

Men jag har tänkt på paus nu efter det, för vi har bokat in träff med ivf-klinik 27 augusti tror jag det var, och då tänker jag inte försöka något innan det. Kanske ska gå och få p-piller utskrivet, så att man testar det samtidigt, när man ändå ska vänta lite med att försöka.
    Nu sist gick det bara en mens mellan att jag skrapades och när jag blev gravid igen, och samma innan det, så det har blivit lite väl många missfall på kort tid känner jag. Man ska nog lyssna på sin kropp när man känner att det börjar bli jobbigt..
    Näääääää, fy fan vad jobbigt! Mina foster har också varit för små, men ändå kan man inte sluta hoppas mellan ultraljudskontrollerna. Ren tortyr är vad det är. Usch. Önskar att man kunde säga något till tröst.

• sommarblomman81

Singoallan:
    Jo jag är beredd att testa det mesta nu. Men jag vill nog försöka ett tag till med att få ett biologiskt barn. Tycker att vi fortfarande har några år på oss för det. Och jag har otroligt bra äggreserver så det ska inte vara något problem för oss.
    Nu efter sommaren ska jag träffa läkaren och då har hon förhoppningsvis några nya idéer. Hon pratade om att jag ev kanske kan få ingå i Boråsstudien. Samtidigt får jag ju några månader till med akupunktur nu. Jag hoppas att det ska hjälpa oss. Och gör det inte det får vi börja fundera på vilka andra alternativ vi har.

• Singoallan

Så, nu är jag gravid igen. Vecka 5+3. Prednisolon, trombyl och progesteronvagitorier är receptet denna gång. Började med det så snart jag fick reda på att jag var gravid i vecka 3+5.

Är givetvis orolig, men försöker ta det lugnt. Har mitt första vul nu på tisdag. Förmodligen för tidigt för att kunna se eventuella hjärtslag. Känner väldigt lite symtom. Mindre än tidigare gånger. Känns lite annorlunda. Hoppas det är positivt. :)

• Singoallan

Levande foster och rätt storlek i vecka 6. Ett svagt litet hopp har tänts i mitt hjärta. Vill så gärna att det ska fungera denna gång.

• Singoallan

Har haft ljusbruna flytningar i omgångar. Har inga för tillfället. Mår riktigt illa. Vet inte om de beror på stress, typ magkatarr, eller om det är vanligt graviditetsillamående. Är hemma idag  på grund av detta. Nytt VUL imorgon. Är då i vecka 7+6.

• arasall

Håller alla tummar för att graviditeten går bra!!

Jag har läst lite i tråden. Jag är 35, har fyra MF i bagaget, senaste för några veckor sedan. Har även svårt att bli gravid. Vi kör IVF nu, så ska sätta in ett ägg från frysen om sådär tre veckor. Mitt största bekymmer är mina funderingar kring hur jag ska överleva psykiskt och inte vara stressad över missfallsrisken. Vill ju inte att det ska påverka! Hur gör och tänker ni andra? Ska man lära sig meditera? Promenera, eller är det bättre att röra sig så lite det går? Törs man dricka te, äta socker etc. Ju mer jag läser desto mer inser jag att allt kan vara farligt. Måste nog hitta en balans som fungerar.

• che71

Grattis Singoallan!{#emotions_dlg.flower}

Här är det väntan på BIM om 6 dagar.

Det är efter första ÄL sen Midsommar eftersom kroppen "hakat upp sig" o mensen kom 5 veckor försenad nu sist. (har aldrig hänt o var väldigt frustrerande eftersom varje månad är så värdefull, har precis fyllt 42 år)
    Men nu är jag igång med mediciner, dropp o sprutor igen.
    Hoppas hoppas!!!Drömmer

• Singoallan

Tack för lyckönskningarna! Mitt foster lever och har vuxit rätt antal millimetrar sedan förra gången. Nästa VUL blir i vecka 10. Ska försöka hålla nerverna i styr. Gynekologen såg en gammal blödning i livmoderhalsen. Han trodde dock inte att det var något att bry sig om.

• Singoallan
    arasall skrev 2013-08-27 17:28:50 följande:
    Håller alla tummar för att graviditeten går bra!!
    Jag har läst lite i tråden. Jag är 35, har fyra MF i bagaget, senaste för några veckor sedan. Har även svårt att bli gravid. Vi kör IVF nu, så ska sätta in ett ägg från frysen om sådär tre veckor. Mitt största bekymmer är mina funderingar kring hur jag ska överleva psykiskt och inte vara stressad över missfallsrisken. Vill ju inte att det ska påverka! Hur gör och tänker ni andra? Ska man lära sig meditera? Promenera, eller är det bättre att röra sig så lite det går? Törs man dricka te, äta socker etc. Ju mer jag läser desto mer inser jag att allt kan vara farligt. Måste nog hitta en balans som fungerar.
    Ja du, det är riktigt svårt att ge något bra råd angående hur man inte ska stressa över missfallsrisken. Men jag vill tro att vi faktiskt inte kan påverka utfallet så mycket när vi väl blivit gravida (innan man blir gravid tror jag dock att man kan optimera förutsättningarna för en god graviditet). Som en klok läkare sade en gång: En sjuk graviditet kommer ut förr eller senare, en frisk klarar i stort sett vad som helst.

Men jag förstår precis hur du tänker och jag själv nojar över typ allt! Nya kläder och kemikalierna i dem, hårprodukter, smink etc. Kaffe! Olika sorters mat. Om jag sitter för länge på samma sätt och blodcirkulationen försämras till livmodern, stressiga situationer etc. etc.

Har du fått någon medicinsk hjälp, t.ex. blodförtunnande, progesteron etc?
Svar på tråden Fyra missfall... vad ska jag göra?