Inlägg från: Diabetikern Jojo |Visa alla inlägg
  • Diabetikern Jojo

    Varför saknar de flesta tjejer egna intressen?

    Oj.. har du en "bästis"!? Hahaha... har själv inte använt det ordet sen jag var 10år - börjar fundera på om du är tjej egentligen? (Mina fördomar kanske...)

    Men iaf så tänkte jag att det kanske handlar om prioriteringar!? Jag tycker till exempel om att bygga och sy... skapa saker... men om man inte har fallenhet för sånt men är väldigt social så är väl de intressen du radar upp alldeles i linje med det! Man går och shoppar med sina vänner, äter en bit mat och tar ett glas vin med sina vänner osv. Jag har iaf upplevt att tjejer prioriterar det sociala mer än vad killar gör - men det kan ju ha med mina umgängeskretsar att göra!? 


    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Insatt skrev 2013-05-13 22:43:25 följande:
    Ja men eller hur! Ett av mina stora intressen är att umgås med folk, sitta och prata i timmar om allt mellan himmel och jord. Vi kan kalla det produktion av ett rikare liv.
    Skulle jag bli singel nu och skriva ut mina intressen på en dejtingsite skulle nog killar tro att jag var någon form av hippie/skogsmulle... men iofs inte mig emot. Då hade jag kanske träffat någon som kan dela mitt intresse av organisk odling av mat till smarriga middagar på tumanhand. 

    Jag undrar vad killar har för intressen som är så himla annorlunda egentligen för när jag tänker på dem jag känner inklusive min sambo så är det mest träning - och det ingick ju i TS lista! Dator och dataspel/TV-spel måste också tillhöra kategorin "inte egna riktiga intressen" om man nu ska producera något! Min sambo odlar iofs och vi har precis byggt ett växthus för detta!

    Vi tittar mycket på fotboll - men då producerar vi ju inget heller! Så att hålla på ett lag är inget riktigt eget intresse då eller? Vad är kriterierna egentligen? Tungan ute 
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Anonym (robotar) skrev 2013-05-13 22:23:51 följande:
    Många tjejer blir som sina pojkvänner. Sett hur flera tjejer bara blir exakt som sina pojkvänner och aldrig tvärtom. Det som är pojkvännens intressen blir hennes intressen.
    Ett exempel.. Hade en bästa vän som blev ihop med en kristen muslimhatare. Helt plötsligt började hon snacka skit om muslimer o hata invandring (trots att hon sj e invandrare) o var tydlig med att hon vr kristen osv. Sen gjorde de slut o hon blev efter ett tag ihop med en muslim? Och nu studerar hon islam och vill kanske bli muslim (hon har dock sagt att hon bara ska bli det om hon verkligen känner att det e rätt).

    Alltså man vet aldrig med vissa tjejer om dem verkligen e intresserade av en sak eller inte.

    Ja det finns nog mycket sånt! Dessutom tror jag att många tjejer kan bli kompisar med sina pojkvänners kompisar och deras tjejer men det är sällan tvärtom... kanske för att tjejerna prioriterar det sociala och är mer hemma i det? Flört
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Insatt skrev 2013-05-13 22:53:22 följande:
    Min snubbe är ju helt kör då... han producerar ju inget, i alla fall inget som ger klirr i kassan, med sina intressen. Att skriva musik som ingen kommer höra... ack ack ack. Mest musik och tv-spel för hela slanten när han inte jobbar. Det är ju i stil med mina teckningar (jag har att teckna som intresse) som visserligen brukar få ett par tusen på nätet att garva men som jag bara tjänar glädje över att folk blir glada av att se dem på.

    Vad som är ens intressen måste ju vara upp till en själv att bestämma! Jag tjänar absolut ingenting på mina intressen - de bara kostar! Hahaha...
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    lykantrophona skrev 2013-05-13 22:57:48 följande:
    Jag vet inte om just målet är att det är "produktivt", men aktivt på något sätt. Titta på tv är passivt. Att skriva fan fiction om figurerna på tv är aktivt. Att titta på fotboll är passivt, att spela fotboll är aktivt. Att dricka vin är passivt, att hålla sig med en vinsamling och kanske göra eget vin är aktivt.

    Överhuvudtaget är jag trött på folk som inte bryr sig om något. Som aldrig blivit upprörda över en orättvisa (eller, möjligtvis bara delat en länk på facebook och sen glömt det), som aldrig läst något svårare än en deckare, som tycker att vetenskap är tråkigt, som inte vet något om andra kulturer, som är rädda för att göra bort sig eller att sticka ut.

    Fast jag tycker att det motsäger sig lite! Många följer ett fotbollslag som sitt stora intresse men då räknas inte det eftersom "att titta på fotboll är passivt" och då inget "riktigt" intresse! Och TS radar upp "att träna" som ett sådant intresse som inte räknas och då måste det ju inkludera att träna i ett lag!?
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Insatt skrev 2013-05-13 23:01:11 följande:
    Mina med. Kameraobjektiv är t.ex. inte en kostnad att skämta om och det kommer jag aldrig tjäna nått på förutom i rent nöje då. Men ""fotografi" kan säkert också låta som ett mesigt, ytligt, skitintresse på en dejtingsite. Beroende på vem som läser annonsen och vilken kontext vederbörande sätter detta fotograferande i. Läsaren kanske tror att man menar sugfisksbilder i badrumsspegeln eller "dagens outfit" vilket kanske inte ses som produktivt nog såvida man inte är Kissie.

    Hahaha...
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    lykantrophona skrev 2013-05-13 23:10:39 följande:
    Det beror väl på. Är träningen något man gör bara som ett måste, för att behålla hälsan, eller är träningen något man älskar och lägger ner mycket tid på? "Träning" i sig säger ju inte heller så mycket, såvida man inte säger vad man tränar.

    När jag ska prata med folk på internet vill jag ha något gemensamt med dem att prata om. "Träning" är så vagt och luddigt att det inte blir någon bra start på samtalet. Samma sak med "mat" eller "tv". De flesta människor tränar någon gång ibland, lagar mat och tittar på tv. Eller går och handlar, för den delen. Så varför ska en sådan beskrivning locka mig till att prata med personen?

    Hade det stått något som miljöaktivism, dans, cosplay eller lingvistik... ja, då hade jag velat prata mer. För att då hade vi haft något mer gemensamt än mat, sömn, kläder och massmedia.

    Jag är glad över att jag och min kille har så mycket gemensamt, och att han har en personlighet.

    Jag upprepar bara vad TS skrivit i listan! "Träning" står i den!

    Jag är väldigt händig och kan bygga, jag har tidigare gjort egna smycken och nu syr jag en massa, jag följer ett lag i Allsvenskan! Jag träffade min sambo genom nätdejting faktiskt och jag hade inte rabblat upp något av detta och ändå hittade vi varandra och hade en hel massa gemensamt! Man kanske inte tänker på vissa av sina intressen som intressen! Jag vet inte vart du vill komma med din sista mening men om det är att man saknar personlighet för att man inte har det som du tycker är "riktiga intressen" så är det väl en taskig bild av människor (läs; tjejer)!
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Orcha skrev 2013-05-13 22:38:44 följande:
    Tjejer är astråkiga. Vi väntar mest på att en man ska roa oss...*filar naglarna eller nåt*

    Hahaha... eller hur! Flört *Suck*
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Anonym (hmm) skrev 2013-05-13 23:17:42 följande:
    Jag ska vara ärlig jag har tråkiga intressen nu mera som 26 åring. 
    Vara med min son, vara ute i naturen, fotografera allmänt eventuellt naturfoto, vänner och familj.
    Djur är ett intresse men bara typ så att jag är jourhem och hjälper sjuka djur samt donerar pengar.
    Jag älskar att resa och det gör jag ofta inom sverige men senast 2 månader i Thailand med sonen. Innan dess Spanien osv. Att resa tycker inte jag är ett konsumtionsbaserat intresse som man bara gör, resa är ju allt från planeringen, utförandet till alla människor man träffar och minnen man skapar. 
    När jag reser så hjälper jag gärna lokalbefolkningen eller vinner något spirituellt genom exempelvis besöka olika religioners kyrkor/tempel och lära mitt barn om dessa religionerna. Jag tycker jag är produktiv. 
    Att hitta någon som kan vara tråkig men ändå ha kul och vara spontan är svår kan jag säga  

    Men jag tycker att även om man inte är så engagerad som du verkar vara så kan resor vara ett intresse! Man kan uppleva olika delar av landet eller världen! Vi vill åka till flera länder just för att se hur det är där eller uppleva olika saker, se "världens sju underverk" osv!
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Orcha skrev 2013-05-13 23:29:04 följande:

    Andra intressen än män?
    Förvånad

    Sku,,,sku..skulle de inte bli alldeles tokiga av ensamhet och tomma matlådor då???

    Haha... klockren!
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    nozpa skrev 2013-05-13 23:32:05 följande:

    Nu har jag ju iofs ingen sådan profil på någon dejtingsida och har ingen koll på vad folk skriver, eller hur dom utmålar sig.
    Men OM jag hade haft det och tränat för Marathon eller något sådant. Ja, då hade jag nog inte skrivit det ändå. Känns som att det låter väldigt skrytsamt att skriva ut sin tid osv. Hade nog bara nämnt "träning" som intresse. Det är ju enkelt att fråga personen vad för typ av träning. För har man valt det som intresse så anser jag inte att det är en måstegrej bara.  

    Håller med! När jag gjorde min profil så var det viktigare med personligheten än med intressena! Tex så ville jag inte ha en kille som var en pushover eftersom jag lätt kan bli en bulldozer då och köra över personen - så det skrev jag rakt ut! Vi hade ju intressen gemensamt ändå - men det upptäckte vi ju när vi dejtade och intresserat frågade varandra om en massa saker i målet att lära känna varandra! Flört

    Sen spelar min sambo i ett lag och jag brukar vara och titta på matcherna - betyder det då att jag bara tagit över hans intresse för att rätta mig i ledet? Tungan ute
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    ruuu skrev 2013-05-14 11:07:42 följande:
    Jag har också funderat på det. Jag är tjej och jag gillar djur, jakt och fiske, vapen, måla, läsa, hifi, matlagning, musik(både spela och lyssna), friluftsliv, tvspel, simning, träning, goda viner och ostar och whiskey mm, droger, psykologi, debatter, historia, osv osv.. Jag har så många intressen att jag inte har tid att utöva alla. 

    Hur kan man liksom bara vara intresserad av "fika, shoppa, festa"? Jag förstår inte.  
     

    Fast den som shoppar är ju inte intresserad av att bara spendera pengar - den är ju intresserad av mode! Att fika och festa är sociala aktiviteter och som jag sagt tidigare så är det många tjejer som prioriterar sånt och varför skulle det vara mindre viktigt bara för att det inte är samma som just dina intressen?

    Jag har också en massa olika intressen men ser inte ner på den som endast har sociala intressen!

    Om man nu ska testa nätdejting så får man gå på många dejter innan man hittar rätt - och så är det ju även om man inte träffas genom nätdejting! Alla kan ju inte hitta rätt direkt (så som jag gjorde ;)) utan man får ju träffas och faktiskt prata med varandra och då kanske man hittar saker man har gemensamt eller saker som den andra personen är intresserad av men som denne inte radat upp i sin presentation! Jag tänkte absolut inte på att rada upp alla mina intressen i min presentation utan fokuserade på min personlighet och drag hos den andres personlighet som jag ansåg skulle passa mig!
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    ruuu skrev 2013-05-14 11:48:25 följande:
    Det är kombinerat av mina erfarenheter också. Tjejer som gillar att "fika och shoppa" brukar vara trista individer överlag. Jag har många vänner som shoppar mycket men det är ju något de mest gör. Ja man kanske kan kalla det ett intresse, men inte en hobby(om de inte syr själva mm då, då har du gjort något konstruktivt och bestående). 
    De vännerna har många andra intressen också liksom. Men själv tycker jag det verkar väldigt trist att bara "fika och shoppa", att bara gå igenom livet utan nåt att glöda för.

    Man behöver inte fjällvandra, man kan göra massa andra saker också som inte kostar pengar. Och ang pengar, vad tror du shopping handlar om? Det är ju själva poängen med shopping, att konsumera..
     
    Som sagt; modeintresse!

    Sen om vi nu ska dra det till den spetsen så kostar i princip alla hobbys pengar! Ska man fotografera kostar kameran, lins och framkallning, ska man spela fotboll kostar det (oftast) medlemsavgift, skor, skydd, kläder och annan utrustning osv. Vilken slags hobby man väljer att lägga pengar på måste ju vara upp till var och en!  
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    ruuu skrev 2013-05-14 11:51:24 följande:
    Ptja pga att det verkar väldigt trist. De nördvänner jag känner har samtliga varit mycket mer intressanta personer, med intressantare åsikter, än en "sex and the city"tjej. 
    Mina fördomar säger också att en person med starka intressen och en som gillar att debattera mm är intelligentare än nån som bara vill fika hela dagarna..
     

    Fast det är ju inte upp till dig att bestämma! Dessa tjejer och deras kompisar har ju roligt tillsammans och trivs med det dem gör - bara för att det inte intresserar dig så behöver du ju inte förringa det! Dem tycker antagligen att du och dina nördvänner (som du så snällt kallar dem) är skittråkiga!
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    EJL skrev 2013-05-14 11:53:33 följande:
    Jag känner ingen kille som har något extraordinärt fritidsintresse. Ärligt talat så tenderar fritidsintresset att vara gym och tv-spel (män runt 30). Då tycker jag att vin, mat och resor är mer "fritidsintressigt".
    Inte jag heller! Det skulle vara min sambo som tycker om att odla - men det höll han ju inte på med när vi träffades utan det har ju kommit de senaste åren! Så vad säger att man inte kan hitta nya intressen? Jag har börjat sy till mina tvillingar - det gjorde jag ju inte innan de föddes!
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Anonym (hej hopp) skrev 2013-05-14 12:18:41 följande:
    Tycker rubriken är felskriven... istället borde det stå: "Varför har de flesta tjejer intressen som lille jag inte förstår?"
    Och konsumtionsbaserade? Ja, det hör väl till shoppingens natur, men i övrigt så är väl dessa intressen inte mer konsumtionsbaserade än nästan vad som helst.

    Haha... klockrent!
    Anonym (Fru) skrev 2013-05-14 12:10:32 följande:

    Min intressen är nog också tråkiga enligt dig. Träna var ju tråkigt. Men om det är det som tar upp min fritid då? Innebandy och längdskidåkning (tjejvasan framöver). För att tjejvasan ska funka blir det så klart gym och löpning. Sen vi köpte hus för några år sedan har renovering blivit ett intresse. Tapetsera och måla. Jag ritar gärna möbler men är kass på att snickra så någon annan får bygga.

    Däremot tycker jag att "heminredning" som många tjejer säger att deras intresse är, är skittråkigt. Att måla allt vitt och att det ska se lika ut hos alla är det ett intressse?



    Nä dina intressen håller säkert inte måttet i den här tråden! Flört *suck*
    AnooYoo skrev 2013-05-14 12:24:00 följande:
    Jag känner inte till vilken sorts tjejer det är ts pratar om. Jag har faktiskt aldrig träffat någon som inte är intresserad av själva kaffet när de fikar. Man pratar om någonting, kanske relationer, kläder, tv-program, aktuella händelser eller vadsomhelst.

    Att du inte tycker att människor är intressanta säger mer om dig och hur du uppfattar dem och det de pratar om än det säger om dem.

    Jag är inte intresserad av tennis, men om någon som är det pratar om det kan jag börja se det som intressant.

    Hehe... tummen upp!!!
      
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    ruuu skrev 2013-05-14 12:24:48 följande:
    Det var du som antog att jag inte ser det roliga i att bara ha socialt umgänge som enda intresse.. Jag har socialt umgänge och går på stan en hel del, så det går ju inte att säga "bara för att du inte tycker det är kul så betyder det inte att det inte är ett intresse" 
     

    Fast bara för att det inte är ett intresse för dig så betyder det ju inte att det inte är det för någon annan! Du kanske är mån om ditt utseende medan nästa faktiskt har ett genuint intresse för mode! Alla kan inte sy eller rita mönster och kan då inte skapa egna kläder och då är det väl fantastiskt att det finns andra som gör det så att man kan gå ut och shoppa och kanske ta en fika eller en matbit medan man ändå är ute! Flört
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
Svar på tråden Varför saknar de flesta tjejer egna intressen?