• Tjejen9001

bästa bärselen?

Ska köpa en bärsele till min kommande bebis. Vilken tycker ni är bäst?

• Svar på tråden bästa bärselen?
  • Flickan och kråkan
    Sweet life skrev 2013-05-17 07:36:52 följande:
    Bra att du vet det? För jag antar att dina barn är vuxna? Eftersom rygg och höftskador inte är något som behöver märkas av direkt efter användning utan kan dyka upp flera år efter användandet.

Vem som helst som läst lite anatomi vet att en babybjörnsele inte är bra för en bebis, eller bäraren heller för den delen.
    Men det handlar ju huvudsakligen om hur mycket man bär. Ett riktigt litet barn sitter inte så oergonomisk i babybjörn heller eftersom de har så pyttiga ben att de mer eller mindre hamnar i ok benposition ändå - det är ju därför de ergonomiska bärselarna har smalare sittyta i form av inlägg etc. för nyfödda. De är så obekväma för bäraren så man brukar inte kunna använda dem så långa stunder eller högt upp i ålder ändå.

Stokke har ju egentligen åtminstone delvis samma problem eftersom möjligheten att bära framåtvänt finns. Dessutom är sittytan i jämförelse med andra ergonomiska bärselar smal och ett äldre barn (som den säger kunna ta) sittter inte med stöd ordentligt ut i knäna. 15 minuters bärtid rekommenderar de för riktigt små barn.

TS bör satsa på en sjal eller en ordentlig ergonomisk bärsele tycker jag, så slipper man alla om och men .
  • rödnos

Nu hittar inte jag länken till artikeln jag tänkte visat er men det var iaf en artikel i GP för inte så länge sen (läste den då noga eftersom vi väntade tvåan) där de testat bärselar. Baby Björn fick faktiskt sämst och en ortopediläkare sa att vad forskningen kommit fram till var just att den inte är bra för barnens rygg och speciellt inte då man vänder barnet framåt.
    Jag har själv en babybjörn eftersom vi fick den när dottern föddes. Hon gillade aldrig att sitta i bärsele men sonen som nu är tvåan får ju liksom ofta bara "hänga med" och då är den perfekt tycker jag.
    Ska nog köpa en Ergo Baby snart dock för han blir ju inte lättare precis.  

• liten giraff

Gäller det negativa som skrivits om babybjörn deras senaste också? One eller vad den heter?

• Flickan och kråkan
    liten giraff skrev 2013-05-18 08:16:32 följande:
    Gäller det negativa som skrivits om babybjörn deras senaste också? One eller vad den heter?
    Inte mycket till grodposition med den när man tittar på deras instruktionsvideo exempelvis, även om den ser bättre ut än de traditionella. 
  • liten giraff

Okej för den har blivit lovordad av en släkting som jobbar i babybutik. Hmm nu blev det självklara alternativet för oss inte så självklart längre :I

• elinp88

Även jag skulle nog hellre tipsa dig om en sjal. Lite bökigt i början att knyta, men man lär sig snabbt!!

• rödnos

Pratade med en ortopedi läkare idag som sa att om babyn är stark så behöver man inte oroa sig för att använda Baby Björns selar.

• MissBe

Jag är också också på jakt efter en bra bärsele. Jag har fått ärva en babybjörn active till min pluttelilla bebisflicka. Den är obekväm då den fördelar tyngden på axlarna och ojämt över ryggplattan. Dessutom fick min bebis skavsår/blåsor i stjärten av den när hennes hud var känslig efter diarré. Så inte bekväm för någon av oss. Jag har hört att nya Babybjörn One skulle vara varm för bebisen. Ingen hit nu på sommaren alltså. 
    En skön sele där man bär på ryggen och gärna fram också, och sval för bebisen - finns sådana? 

• Flickan och kråkan
    MissBe skrev 2013-06-04 00:22:48 följande:
    Jag är också också på jakt efter en bra bärsele. Jag har fått ärva en babybjörn active till min pluttelilla bebisflicka. Den är obekväm då den fördelar tyngden på axlarna och ojämt över ryggplattan. Dessutom fick min bebis skavsår/blåsor i stjärten av den när hennes hud var känslig efter diarré. Så inte bekväm för någon av oss. Jag har hört att nya Babybjörn One skulle vara varm för bebisen. Ingen hit nu på sommaren alltså. 
    En skön sele där man bär på ryggen och gärna fram också, och sval för bebisen - finns sådana? 
    Det finns som sagt många ergonomiska bärselar:

Manduca
    Ergo
    Pognae
    Beco (butterfly II, gemini, soleil)
    Boba
    Pikkolo
    Action baby carrier
    Angelpack
    Tula
    m.fl.

Så jättesvalt är det inte att bära. Det har inte så mycket med selen att göra utan för att man är så kroppsnära. Alla ovanstående fungerar inte till nyfödd - beror alltså på hur gammalt ditt barn är. Pratar vi nyfödd så skulle jag välja någon av de selar som inte har något bylsigt (och därmed varmt) spädbarnsinlägg som t.ex. boba, beco, pikkolo.
Svar på tråden bästa bärselen?