• Anonym (Fnulan)

Arg, ledsen - överkörd!

Vet inte vad jag ska ta vägen just nu. Jag och min man har haft ett hemskt bråk. Jag har aldrig sett honom så arg! Allt började med att bonus berättade att hans flickvän och han ska bo hos oss i sommar. Jag blev väldigt förvånad då vi har delat upp sommaren redan i vintras. Grejen är att tjejen ska bo här fyra veckor! Hon pratar inte svenska OCH bonussonen ska jobba! Hur farao tänker man då? Hur som helst jag blev riktigt arg, och jag sa att han får styra upp detta. 1. Vi har inte fått någon fråga om det går bra att hon kommer till oss. Så det kom som en blixt från klar himmel. Är det bara jag som tycker att sånt pratar man om? 2. Fyra veckor är väldigt lång tid. 3. Killen ska jobba under tiden. 4. På sin semester vill åtminstonde jag ta det lugnt inte känna att man behöver anpassa sig till någon man inte känner i fyra veckor! Är det konstigt att jag blir upprörd? Hur som, min man började skämta om att då tar vi hit en snygg rysk barnflicka. Det var liksom droppen för mig. Jag blev så jävla förbannad. Jag var upprörd tidigare och så tror han att jag ska tycka det var roligt? Då börjar mannen gorma å skrika om att han minsann har fler barn och att jag inte alltid kan få bestämma osv. Att de alltid ska anpassa sig efter mig. När jag frågade vad han menade kunde han inte ge ngt exempel. Jag bara undrar överreagerar jag? Ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra! Jag är arg och ledsen!

• Svar på tråden Arg, ledsen - överkörd!
  • Anonym (mitt hem)
    soffliggaren skrev 2013-05-21 17:19:53 följande:
    Jag tror nog att ts fattar att jag skojar. Om du har läst ts ang maten så skojar hon själv om detta. Vad är det för fel på museum ? Inget men jag tror nog att ts har andra planer på sin semester än att valla bonus tjej runt. Det borde man göra som en god husvärd eftersom pojkvännen jobbar den tiden det mesta är öppet. Ingen storstad säger ts själv. Vem vill ha en främmande gäst i sitt hem själv ? Du känner inte människan alls ändå så ska hon va i hemmet när du inte är där. Ingen av er tänker er in i hennes situation. Hon är knappast här som au pair i fyra veckor eller ?

Någon dag eller tre är ju inga problem, MEN en hel månad jag hade blivit tokig. Frukosten ska serveras, maten likaså, lunchen och kvällsmaten, man måste ju välkomna gästen och göra gästen hemmastad, vara trevlig och gästvänlig. Puh fyra veckor av detta och annat man inte kan göra hemma fritt och ledigt som man kanske annars gör i sitt hem som att efter dusch gå naken till sovrummet, sova på soffan går inte då hon också ska få plats där, TVn vad vill gästen se, skita ostört och inte oroa sig över varken ljud eller lukt, fisa ostört osv, osv, osv, osv.
  • Anonym (??)

Är alla gäster lika ovälkomna hos er?

• soffliggaren
    Anonym (??) skrev 2013-05-21 17:28:19 följande:

Är alla gäster lika ovälkomna hos er?

Gäster är välkomna hos mig men inte i en månad.
  • fläta
    Anonym (Fnulan) skrev 2013-05-21 17:23:58 följande:
    Nej, jag klankar inte ner. Men fyra veckor är  länge + att fakta är att hon skulle vara ensam väldigt mycket. 
    Ja jag vet inte!!! Detta tycker min man också är konstigt. 

Nej att sitta och vänta på någon som jobbar kanske inte är så märkligt, men skillnaden här är ju att hon kommer från ett annat land, känner ingen här osv. Det väl ändå inte så vanligt.

Mycket möjligt att dialogen låter tråkig, men det är ju så jag känner. Sen får man ju ge och ta och i slutänden hade vi kunnat kompromissa! 
     Pappan skulle aldrig begära underhåll. Och pengarna som han tjänar på sitt sommarjobb får han behålla själv. 
    Ja om det händer något är ju intressant. Har faktiskt inte tänk på det. 
    Jaja, det har ju inte vi med att göra. Vill de sova  varsitt rum så ska de förstås göra det.

Det är inte ovanligt heller. Och verkligen inget konstigt, dessutom vet ni ju inget om hur hon planerar sina dagar.
    Man måste ju rimligen träffas folk man förväntas lära känna innan man lär känna dem. Det finns liksom en första gång för allt. 

Ja, den låter väldigt tråkig och ensidigt negativt.    

• Christi38

Ursäkta men har inte kommit igenom hela tråden än, men hur länge har ungdomarna träffats, har de setts tidigare eller är det första gången? (planerna kanske går om intet)

Och vilket land kommer flickvännen, pratar hon engelska iaf? (extra tufft med kroppsspråk i 4 veckor)

Okej så mannen ville stå på sonens sida, det förstår jag MEN vad tycker han egentligen? Fyra veckor är lång tid att ha en person inneboende. Halva tiden betydligt bättre! Varför vågar ingen (läs mannen sätta ner foten och gå även TS till mötes halvvägs)

.

• Lilje

Men TS, du vill ju kompromissa, säger du. Vad går ditt kompromiss ut på?

• soffliggaren
    fläta skrev 2013-05-21 17:26:55 följande:
    Ja, det var ju inte roligt när ts skrev det där heller. Hon funderade själv på om det var elakt och det var det i mitt tycke. Varför skulle inte ungdomar som haft kontakt under ett och halvt, två års tid ha genuina känslor för varandra. 

Du har ju helt fixerat dig vid en sorts idé om att ts förväntas "valla runt" bonusgrabbens tjej. 
    Jag är helt övertygad om att det inte alls är behövligt (däremot är det väl kanske roligt för alla inblandade att göra någon liten sak tillsammans).       

"Vem vill ha en främmande gäst i sitt hem själv?" Hehe. Det är väl inget konstigt alls att ha det. Hur länge menar du att man måste ha känt sina ungdomars partners och vänner för att kunna lämna dem ensamma i hemmet?    

Vad då tänka sig in i hennes situation? Jag utgår från att hon vill komma och hälsa på sin kille. 

Jag säger inget om besöket men det jag inte är med på är en månad. Det är lång tid ännu längre tid för ts kanske. Dessutom så har ts inget att säga till om. Jag tror nog att dom hade löst detta besöket med en kompromiss ang tiden.
    Det vanliga är väl att partners ses lite oftare än vad dom har gjort och även träffat föräldrarna ? Personligen så vill jag känna bonusens kille innan han övernattar i mitt,vårt hem (den dagen kommer)

Fixerat skulle jag inte påstå men det tillhör hyfs att guida runt.

Gäster har jag haft i mitt hem, okända som hyrt min lägenhet.
  • fläta
    soffliggaren skrev 2013-05-21 17:52:35 följande:
    Jag säger inget om besöket men det jag inte är med på är en månad. Det är lång tid ännu längre tid för ts kanske. Dessutom så har ts inget att säga till om. Jag tror nog att dom hade löst detta besöket med en kompromiss ang tiden.
    Det vanliga är väl att partners ses lite oftare än vad dom har gjort och även träffat föräldrarna ? Personligen så vill jag känna bonusens kille innan han övernattar i mitt,vårt hem (den dagen kommer)

Men de bor ju i olika länder och det är först nu som ts bonusgrabb är arton bast. Ts skrev att han och flickvännen haft kontakt, känt varandra, i ett och ett halvt eller två år. För två år sedan var han sexton (kanske hon också) - hur menar du att han då skulle ha haft möjlighet att presentera flickvännen för ts och pappan när han nu den här sommaren som myndig och arbetande ung vuxen fortfarande har svårt att få förståelse för sin önskan att tillbringa fyra veckor tillsammans (på fritiden vid sidan av arbetet).

Ja, det är väl både trevligt och artigt att visa runt - kul också (i alla fall för mig), men det är väl ändå inget som man använder hela dagarna i flera veckor för. Ju längre någon stannar desto mer får den personen ingå i familjen på liknande villkor och/eller sköta sig själv med bara vanligt socialt umgänge med resten av familjen när tillfälle till det finns.    

Jaha.  
  • Anonym (??)
    soffliggaren skrev 2013-05-21 17:52:35 följande:

Fast ingen har ju kompromissat med sonen innan om somrar. Detta är ju vad de har lärt honom, att man kör över andra och bara kör. att man inte pratar med varann.
  • soffliggaren

Skype finns som presentation. Enkelt. Säg hej till pappa och Sara. Det är dom du kommer se när jag är på jobbet.

Svar på tråden Arg, ledsen - överkörd!