• Anonym (Fnulan)

Arg, ledsen - överkörd!

Vet inte vad jag ska ta vägen just nu. Jag och min man har haft ett hemskt bråk. Jag har aldrig sett honom så arg! Allt började med att bonus berättade att hans flickvän och han ska bo hos oss i sommar. Jag blev väldigt förvånad då vi har delat upp sommaren redan i vintras. Grejen är att tjejen ska bo här fyra veckor! Hon pratar inte svenska OCH bonussonen ska jobba! Hur farao tänker man då? Hur som helst jag blev riktigt arg, och jag sa att han får styra upp detta. 1. Vi har inte fått någon fråga om det går bra att hon kommer till oss. Så det kom som en blixt från klar himmel. Är det bara jag som tycker att sånt pratar man om? 2. Fyra veckor är väldigt lång tid. 3. Killen ska jobba under tiden. 4. På sin semester vill åtminstonde jag ta det lugnt inte känna att man behöver anpassa sig till någon man inte känner i fyra veckor! Är det konstigt att jag blir upprörd? Hur som, min man började skämta om att då tar vi hit en snygg rysk barnflicka. Det var liksom droppen för mig. Jag blev så jävla förbannad. Jag var upprörd tidigare och så tror han att jag ska tycka det var roligt? Då börjar mannen gorma å skrika om att han minsann har fler barn och att jag inte alltid kan få bestämma osv. Att de alltid ska anpassa sig efter mig. När jag frågade vad han menade kunde han inte ge ngt exempel. Jag bara undrar överreagerar jag? Ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra! Jag är arg och ledsen!

• Svar på tråden Arg, ledsen - överkörd!
  • Anonym (Fnulan)
    Anonym (??) skrev 2013-05-21 15:17:51 följande:

Men oj... Ni har verkligen fått det ni sått.. De flesta låter ju barnen ha ett ord med om boendet från tex 12 år..
    Ni förväntar er att han ska vara vuxen och agera vuxet på grund av ålder? Vilken besvikelse ni kommer få.. Det är något som kommer med uppfostran och att man har fått ta ansvar..

Du har inget att säga till om? Hur länge har du varit i familjen?
    Har det varit mycket bråk mellan dig och grabben?    
    Nope, inga bråk mellan oss.

Ja jag är förvånad att han inte tidigare har uttryckt önskan om att få bo antingen hos oss eller hos sin mamma på heltid istället för detta vv. Men han kanske är lojal mot båda sina föräldrar? 

Nej jag har inget att säga till om när det gäller uppfostran. Jag kan ju säga vad jag tycker, men det är ändå föräldrarna som har bestämt hur det ska vara.  
    soffliggaren skrev 2013-05-21 15:23:27 följande:
    Vet flickvännen om att hon kommer sitta själv i fyra veckor ? Tror din bonus på allvar att hon kommer tycka det är skitkul ?
    Visst ja , ge tjejen en karta så hon hittar.. Om det nu regnar hur ska hon kunna hitta på något ? Då blir det ts som får sitta där och underhålla.

Tycker det är skitdålig stil av bonus. Han är myndig och borde då kolla av innan. Det är inte en övernattning i trädgården med kompisar.

Eftersom det är vv så blir det två veckor hos mamma då eller har ni fyra veckor nu i sommar ?

Alla ni som tycker att det är väl härligt med främmande i fyra veckor då kanske ts kan komma till er ? Ge ts en karta så hon hittar runt i er stad. Jätteroligt !
    Det har jag ju förutsatt att hon vet, men efter det här är ju inget orimligt!  Sommaren delar vi på tre+tre veckor. 
    Men istället för att vara hos sin mamma så vill han alltså vara hela sommaren hos oss med sin tjej som då skulle vara hos oss i fyra veckor under tiden som han arbetar. 

• SupersurasunkSara
    asta66 skrev 2013-05-21 15:22:53 följande:
    Då kan han väl inte fått lov att ha flickvän boende hemma.  Då får väl föräldrar agera föräldrar och säga ifrån. Eller säga att det kostar x kr i veckan. Eller vilka regler de tycker ska gälla.
    Han frågade inte, han meddelade att hans flickvän kommer och bor i 4 v. TS ogillar detta och är inte bekväm, henens man anser att hon är ogin och han har tydligen inget problem med detta.
  • sextiotalist
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-21 15:32:35 följande:

Exakt. Jag bestämmer inget över min mans huvud som påverkar honom, om jag inte vet att han är ok med det. Jag förväntar mig samma behandling av honom. Mina barn vet att de måste fråga om någon ska sova över etc och de vet att jag pratar med dem om någon av våra vänner ska sova över.
    Finns inte en chans hemma hos oss att vi bestämmer sådant. Visst, när någon av sambons barn ringer och frågar, då kan vi utan problem säga ja utan att verifiera med den andra. Men ingen av dessa skulle ta med sig en respektive, släppa av personen hos oss och göra annat utan att kolla att vi båda är bekväma med det.
    Inte heller skulle sambon bjuda in vänner, syskon eller föräldrar utan att prata med mig innan, och vice versa. 
  • Anonym (??)
    Anonym (Fnulan) skrev 2013-05-21 15:35:10 följande:
    Nope, inga bråk mellan oss.

Ja jag är förvånad att han inte tidigare har uttryckt önskan om att få bo antingen hos oss eller hos sin mamma på heltid istället för detta vv. Men han kanske är lojal mot båda sina föräldrar? 

Nej jag har inget att säga till om när det gäller uppfostran. Jag kan ju säga vad jag tycker, men det är ändå föräldrarna som har bestämt hur det ska vara.  

Har han alltid blvit behandlad som ett barn? Ni för inga diskussioner hemma?
  • Lilje
    Anonym (Fnulan) skrev 2013-05-21 15:13:37 följande:
    Jag förstår att många reagerar på att vi (killens föräldrar och jag) bestämt sommarens veckor. Detta bestämdes dock när han inte var myndig - det är nämligen så att vi behöver planera våra semestrar ganska tidigt. Det kanske var fel, men varför ska jag stå till svars för det? Det är väl hans föräldrar som borde reflektera över att han kommer vara myndig och således borde kunna sköta sig mer själv? Och även om jag borde tänkt på det, så spelar det ändå ingen roll vad jag tycker. 

Killen har blivit behandlad som ett barn till exakt den dagen han fyllde 18. Exempel på detta att han t ex inte fått ta hand om sitt studiemedel. 

Nu när han är 18 bestämmer han ju själv MEN det är inte jag som bonusförälder som har uppfostrat honom, han har två föräldrar som har tyckt att det ska vara såhär. Tvärtom har jag varit den som tryckt på om att han själv borde få ansvara för sitt studiemedel. MEN återigen jag har inget att säga till om så varför hacka på mig? Det är inget jag har kunnat påverka hur gärna jag än har velat. 

Visst är det, du har ju varit med och planerat semestern?  Då var det möjligtvis anledning att fråga killen hur han tänkte kring sin semester?
  • asta66
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-21 15:36:56 följande:
    Han frågade inte, han meddelade att hans flickvän kommer och bor i 4 v. TS ogillar detta och är inte bekväm, henens man anser att hon är ogin och han har tydligen inget problem med detta.
    Sonen bor hemma och bestämmer väl knappast inte vilka som ska bo där. När han har eget boende så kan han ha hur mycket nattgäster han vill.
  • SupersurasunkSara
    asta66 skrev 2013-05-21 15:38:27 följande:
    Sonen bor hemma och bestämmer väl knappast inte vilka som ska bo där. När han har eget boende så kan han ha hur mycket nattgäster han vill.
    Så tycker jag och så tycker TS, uppenbarligen har TS man en annan åsikt och tycker det är ok med att en främmande person bor hos dem i 4 v.
  • fläta
    asta66 skrev 2013-05-21 15:38:27 följande:

Eller så få som flickvännen tycker är okej.

• soffliggaren

Jag tar inte det för givet att hon är sån. Jag spånar högt.

Hur länge har dom haft ett förhållande ? Har han varit hos henne ? Vad säger mamman ? Har du frågat din bonus vad hon tycker om att göra ?

Jag hade aldrig åkt till någon i fyra veckor och samtidigt så ska min kille jobba. Hur kul är det ? Hur mycket stan än hade att erbjuda så går tiden till att vänta. Hur många ruiner ska jag se och hur många fik hinner jag besöka ? Hon kanske vill gå på museum ?
    Ts fråga han hur han hade tänkt egentligen ?

• Anonym (Fnulan)
    Lilje skrev 2013-05-21 15:37:37 följande:
    Visst är det, du har ju varit med och planerat semestern?  Då var det möjligtvis anledning att fråga killen hur han tänkte kring sin semester?
    Ja jag har varit med och sagt ok till vilka veckor vi delar. Eftersom han tidigare alltid har semestrat med oss så har vi inte reagerat över att det skulle vara annorlunda. Tvärtom har min man varit väldigt mån om att han ska vara med oss (jättekul men kanske lite udda när man är äldre tonåring) och vi har alltid anpassat semestern så att alla ska göra något de tycker är kul. 
Svar på tråden Arg, ledsen - överkörd!