• Fertilitetsresa

    Fertinova Helsingfors

    Jag och min man har försökt bli gravida sedan 2010. Blev spontangravid 2011, men fick missfall  v.5-6. Vi har gjort två ivf:er

    Ivf 1 på Sahlgrenska Gbg, upptäckte att jag har 0,2 i amh-värde. Fick 300 ie, som sedan höjdes till 450 ie Gonal-F. Resultat: ett ägg som dock ej befruktades

    Ivf 2 på Carlanderska Gbg. Fick 300 ie Gonal-F och 150ie Menopur. Resultat: inga äggblåsor!

    Sahlgrenska har satt upp oss på Äggdonationskön sedan mars 2013. Vi vill nu sätta upp oss i kön på Fertinova i Helsingfors. Vore väldigt bra att få kontakt med fler i liknande sitation som planerar ÄD i Finland!!  


  • Svar på tråden Fertinova Helsingfors
  • Fertilitetsresa
    Myra skrev 2014-01-31 19:40:44 följande:
    Tycker det är bra att frågor man funderar på lyfts fram. VI alla som går igenom en äggdonation har en lång resa bakom oss med mycket känslor bakom oss och massa erfarenheter. Att ställa sig om till hoppet att bli gravid själv på egen hand, sen hormonbehandling, IVF och tråkiga besked, livet rasar samman och sen försöka resa sig igen för ställa om sig till äggdonation och allt som hör till. Inga tankar och funderingar är fel, tror vi alla tänkt samma tankar ett par ggr. Tror det är nyttigt att fundera och beta av dom frågorna och bli mera säkrare/medveten hur man känner och tycker så dom inte kommer ifatt senare. 
    Det där med att ÄD barn är biologiska sa våra psykolog vid samtalet för lämoplighetsintyget. 

    Klokt sagt och jag håller med! Det är en livslång process tror jag, fast på helt olika nivåer :)
  • Malma
    Myra skrev 2014-01-31 19:40:44 följande:
    Tycker det är bra att frågor man funderar på lyfts fram. VI alla som går igenom en äggdonation har en lång resa bakom oss med mycket känslor bakom oss och massa erfarenheter. Att ställa sig om till hoppet att bli gravid själv på egen hand, sen hormonbehandling, IVF och tråkiga besked, livet rasar samman och sen försöka resa sig igen för ställa om sig till äggdonation och allt som hör till. Inga tankar och funderingar är fel, tror vi alla tänkt samma tankar ett par ggr. Tror det är nyttigt att fundera och beta av dom frågorna och bli mera säkrare/medveten hur man känner och tycker så dom inte kommer ifatt senare. 
    Det där med att ÄD barn är biologiska sa våra psykolog vid samtalet för lämoplighetsintyget. 
    Ja, mycket fint skrivet - precis så är det.

    Majoriteten av inläggen i alla ÄD trådar handlar om tekniska frågor som ska hjälpa en att bli gravid, vilket är mycket bra tycker jag annars hade jag aldrig blivit gravid om jag inte läst alla era inlägg och testat nya vägar som alla ni med lång erfarenhet av ÄD har testat och lyckats med. Så kämpa vidare alla ni som längtar efter ert första barn !!! Det ska lyckas så fortsätt kämpa!

    Men när man sitter med med prinsessan i famnen så kommer nya funderingar relaterade till ÄD som inte tas upp någonstans, alla trådar är fokuserade på att bli gravid med ÄD och inte om bekymmer relaterade till ÄD efter födseln.  Funderar över hur andra ÄD mammor upplever sin situation med barnet/barnen.

    Jag känner mig osäker på skillnaden mellan biologisk och genetisk; att man föder ÄD barn ger (förhoppningsvis) moderskänslor och man ger barnet en annan miljö att växa upp jfm genetiska modern, men något annat är det väl inte? Det är det där med arv (gener) & miljö för en individ båda är viktiga och bestämmer ens framtid. Därför ser jag ÄD som ett mellanting av genetiska barn och adopterade barn - liknande problemställningar men inte fullt ut som vid adoption kan dyka upp.
  • Myra

    Det är stora frågor. Det som jag just nu sitter och funderar på och är lite orolig för är andras reaktion om äggdonation. Männskor kan tycka och tänka väldigt mycket och många vill gärna säga det också. Säga vad som är för dom rätt och fel, döma andra mm. 
    Egentligen så skiter jag fullkomligt i vad andra tycker men eftersom vi vill ha öppen donation och kommer berätta för barnet så är det oundvikligt att andra får veta på det. Testade en bekant lite som vet om våran kamp om att bli gravida och hon fråga hur det går för oss. Jag vill testa och se hur folk tänker och reagerar. Nu fick hon bar för 1 månad sen och är i en annan situation än mig. Jag sa som det var, jag är för gammal, mina ägg är dåliga och läkaren sa att äggdonation är enda alternativet. Hennes spontana reaktion och kommentar var negativ, minns inte exakt hennes ord hon sa men typ "oj men det vill ni väll inte" Jooo sa jag. 
    Hon är i en hela annan situation, hon är 12-13 yngre, precis fött barn, jag är över 40, kämpat att bli gravid i över 6år. " missfall, massa fertilitetsbehandlingar och 2 misslyckade ivf behandlingar. Joooo jag kan tänka mig göra allt jag kan får att bli gravid. Jag tycker ÄD är bra mycket bättre än adoption, då blir det iallafall en av oss, jag får bära barnet och binda kontakt. 
    Jag är lite orolig för andra reaktioner och att man ska behöva förklara sig. Vi är för öppen donation för barnets skull men inte för att förklara för omgivningen. 
    Nu är det säkert jätte många som är för det också men det är den lilla klicken som inte förstår så kan störa väldigt mycket. 
    Någon som varit med om någon som varit negativt inställd på ÄD i eran omgivning?

  • Myra

    Sen ordet att det blir mitt Biologiska barn hade jag inte räknat med att använda. Jag förknippade Biologiskt med genetiskt men det är ju inte samma. Måste bli kompis med ordet och försöker leta bra synonymer, förklaringar till ordet så det känns rätt för mig om ni förstår vad jag mera. Ordet Biologiskt har betytt annat för mig än vad det är menat i det här fallet med ÄD. 

  • Myra

    Jag har panik, fick brev från försäkringskassan ca 1 mån efter jag skickat in den. Fk har frågat mitt landsting om behandling. Behandlingen vi planerar i Finland skulle inte bekostas av mitt landsting eftersom jag har passerat åldersgränsen som gäller för stockholm. Utifrån dom uppgifterna så överväger FK att avslå min ansökan. Jag har möjlighet att ge synpunkter innan mitten av Februari. Om jag inte hör av mig kommer FK göra en bedömning efter dom uppgifterna dom fått. 

    Hjälp, vad ska jag göra. Jag vet ju att flera gått ok från FK som är över 40. Alla landsting har olika åldersgränster och vad hon på FK sa som går det att få ersättningn ändå pga den anledningen även om mitt landsting har en lägre gräns. 

    Hur har det varit för er. Behöver snabbt tips och råd vad jag ska säga till FK och vilka uppgifter jag ska fixa så jag kan övertala dom .

  • Myra

    Nu har jag lite mera noggrant läst brevet, var en kopia med ett brev som Fk skickat till landstinget som dom har fyllt i med 5 frågor. 1:a är beh medicinskt motiverat för paret, svar ja från landstinget. Fråga 2, skulle vården bekostas av den allmänna om paret fått vård i sverige, motiverat svar. Svar Nej, motivering, Att jag passerat 40 och stockholms gräns är 40 för fertilitetsbehandling. 
    Fråga 3, Om vården inte finns i sverige och är beh ändå i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ur ett internationellt perspektiv. Inget svar eller motivering. 
    Fråga 4 vad vården skulle ha kostat i sverige Mitt landsting) och vad som ingår. Inget svar eller motivering. 
    Fråga 5: vilken patientavgift skulle patienten betala i sverige Inget svar. 

    Landstinget har bara svarat på att jag inte skulle fått vård i sverige för jag passerat 40, det som gäller mitt landsting. 
    Det känns så jävla orättvist bedömt. Frågan är om det är kört för oss hos FK. Varför fyllde dom inte i alla frågor, speciellt fråga 3. öven dom andra frågorna, det rä ju inte landstinget som bestämmer om jag ska få ersättning eller inte från FK. 

    NI som fick ok från FK och ni som fick avslag, fick ni det här brevet eller hur var det för er?

  • Virvla

    Myra: Tråkigt att höra om brevet från FK! Vi har just skickat in vår ansökan, så jag kan tyvärr inte vara till någon hjälp där, men såg att du fått lite svar i den andra tråden. Hoppas du kan få dem att ändra sig och att ni får ersättning i slutänden. Det blir ju väldigt godtyckligt om landstingen ska få bestämma.

    Vill säga något om den tidigare diskussionen om att ÄD barn är mammans biologiska och vad det innebär. Det är så att det är miljön i fosterlivet som avgör vilka gener som kommer till uttryck. Mammans förutsättningar, livmoder, livsstil mm påverkar hur barnet blir. Om donatorn fått samma embryo insatt så hade det blivit ett annat barn. Man kan söka på epigenetik om man vill läsa mer om detta. Barnen som föds via ÄD blir våra biologiska och kan till viss del ärva egenskaper från oss. Vi har fått den genetiska grundkoden från någon annan men vår kropp avgör vad i den koden som kommer till uttryck hos barnet skulle man kunna säga.

  • Myra
    Virvla skrev 2014-02-05 22:26:07 följande:

    Myra: Tråkigt att höra om brevet från FK! Vi har just skickat in vår ansökan, så jag kan tyvärr inte vara till någon hjälp där, men såg att du fått lite svar i den andra tråden. Hoppas du kan få dem att ändra sig och att ni får ersättning i slutänden. Det blir ju väldigt godtyckligt om landstingen ska få bestämma.

    Vill säga något om den tidigare diskussionen om att ÄD barn är mammans biologiska och vad det innebär. Det är så att det är miljön i fosterlivet som avgör vilka gener som kommer till uttryck. Mammans förutsättningar, livmoder, livsstil mm påverkar hur barnet blir. Om donatorn fått samma embryo insatt så hade det blivit ett annat barn. Man kan söka på epigenetik om man vill läsa mer om detta. Barnen som föds via ÄD blir våra biologiska och kan till viss del ärva egenskaper från oss. Vi har fått den genetiska grundkoden från någon annan men vår kropp avgör vad i den koden som kommer till uttryck hos barnet skulle man kunna säga.


    Jag har hunnit skriva mera i dom andra trådarna, bra att du hittade dit. Har inte hunnit uppdatera i alla forum.

    Det du skriver om ÄD barn låter jätte intressant och skulle vara jätte skoj att läsa vidare. Måste hitta den infon någonstans.
  • Myra
    Virvla skrev 2014-02-05 22:26:07 följande:
    Myra: Tråkigt att höra om brevet från FK! Vi har just skickat in vår ansökan, så jag kan tyvärr inte vara till någon hjälp där, men såg att du fått lite svar i den andra tråden. Hoppas du kan få dem att ändra sig och att ni får ersättning i slutänden. Det blir ju väldigt godtyckligt om landstingen ska få bestämma.
    Vill säga något om den tidigare diskussionen om att ÄD barn är mammans biologiska och vad det innebär. Det är så att det är miljön i fosterlivet som avgör vilka gener som kommer till uttryck. Mammans förutsättningar, livmoder, livsstil mm påverkar hur barnet blir. Om donatorn fått samma embryo insatt så hade det blivit ett annat barn. Man kan söka på epigenetik om man vill läsa mer om detta. Barnen som föds via ÄD blir våra biologiska och kan till viss del ärva egenskaper från oss. Vi har fått den genetiska grundkoden från någon annan men vår kropp avgör vad i den koden som kommer till uttryck hos barnet skulle man kunna säga.
    Hur ser det ut får dig? är du under eller över 40?

    Jag har suttit och läst och skrivit hela helgen känns det som, det snurrar i skallen och man blandar ihop alla lagar. men så precis dök den här funderingen upp. Nu är jag över 40 och du kanske inte är i samma situation som mig. Men jag delar med mig ändå ifall det är andra som är i samma situation. 

    Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar eller om det inte kommer gå men vill ändå höra era åsikter och vad ni tror om det. 

    Jag kom på en sak. Läst noga deras formuleringar, så här står det. 

    I Svenska författningssamlingar lag 2013:513 om ersättning för kostnad till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområden under rätten till ersättning § 5 pungt 3, Patienten skulle haft rätt till att få vården bekostad av det allmänna om den tillhandahållits i Sverige.

    vaddå skulle haft rätt till vård.?? jag stod i kö sen jag var 39, skulle haft rätt till ersättning men fick ingen… Det borde fasen funka, dom har ju formulerat den så speciellt och undrar om formuleringen fungerar eller om det är nej ändå.

    vad tror ni? 

  • Myra

    Jag sitter och skriver brev till FK och sal ge min åsikt till deras övervägande att ge min avslag. 

    Den nya lagen från 1/10 som heter 2013:513, men jag har för att det finns en annan internationell lag som pratats om i trådarna eller om det bara är jag som blandat ihop den med den nya. 
    Någon som kan påminna mig om lagen eller rätta mig om jag snurrat till det.

Svar på tråden Fertinova Helsingfors