• MajaMu

Samsovning och spädbarnsdöd...

Hej, Jag läste just på DN om en ny studie som visat på samband mellan plötslig spädbarnsdöd och samsovning. Kanske kommer svenska riktlinjer att ändras så man avråder alla föräldrar att samsova. Jag blir lite ledsen av att läsa det. Samsovning har så många fördelar. Visst är PSD fruktansvärt men hur värderar man den ökade risken, det är ju ändå väldigt ovanligt, mot allt det positiva barnet får av samsovning. Hur tänker ni kring detta? www.dn.se/nyheter/vetenskap/samsovning-okar-risken-for-barnet

• Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...
  • Kinya

Citat från artikeln:
    "Forskarna matchade uppgifter om 1.473 fall av plötslig spädbarnsdöd med data från en kontrollgrupp. I den grupp där barnen avlidit hade 22 procent sovit tillsammans med minst en förälder vid dödsfallet. I kontrollgruppen var det endast 9,6 procent av barnen som hade samsovit vid den dag som de blev intervjuade."

Man jämförde alltså en grupp på 1473 bebisar som dött i PSD med en kontrollgrupp som inte dött i PSD. Av de som dött i PSD hade 22% sovit tillsammans med minst en förälder när de dog. I kontrollgruppen hade bara 9,6% sovit med minst en förälder natten innan de intervjuades för studien.

• Rino

Samsovningens vara eller icke vara är en (känslomässigt) laddad fråga och som jag kan utläsa av många svar så tycker de flesta att fördelarna överväger nackdelarna och att forskningen inte är trovärdig.

Min fråga är vad ni baserar detta på? Har ni läst det som finns att läsa i ämnet och sedan tagit ett väl avvägt beslut gällande vilken "sida" ni står på eller hur kom ni fram till ert beslut? Bara för att en studie har vissa brister kan man ju inte helt förkasta deras resultat, eller? Jag vill gärna se den (pålitliga) fakta som finns om samsovningens fördelar, var hittar jag den?

• Uffesson

Gäller detta även om man har ett sådant här "snuggle nest" i sängen?

• Palma

Uffesson, en snugglenest kan du ha om du vill samsova säkert. Eller en sån liten babysäng man sätter ihop med förälderns säng, "bedside crib".
    Vi ska köpa en sån här kamcaredesign.jetshop.se/bedinbed-p-82-c-180.aspx

När vi var i USA sist kunde man inte köpa spjälskydd, kuddar eller täcken till vaggor/spjälsängar pga att man kommit fram till att det ökar risken för PSD. Barnen sover i sovpåse eller med tunn filt. Och när min bror fick barn i Norge för 8 år sedan fick de inte samsova pga ökad risk för PSD. Det är lite läskigt hur man kan säga så olika i olika länder.

• Flickan och kråkan
    Rino skrev 2013-05-28 23:45:29 följande:
    Samsovningens vara eller icke vara är en (känslomässigt) laddad fråga och som jag kan utläsa av många svar så tycker de flesta att fördelarna överväger nackdelarna och att forskningen inte är trovärdig.

Min fråga är vad ni baserar detta på? Har ni läst det som finns att läsa i ämnet och sedan tagit ett väl avvägt beslut gällande vilken "sida" ni står på eller hur kom ni fram till ert beslut? Bara för att en studie har vissa brister kan man ju inte helt förkasta deras resultat, eller? Jag vill gärna se den (pålitliga) fakta som finns om samsovningens fördelar, var hittar jag den?
    Men det är det väl inte så många som gör? Förkastar resultaten? Jag har läst rätt mycket. Läste hela den här studien och hela den stora brittiska studie som kom för ett par år sedan. Jag förkastar verkligen inte resultaten och tar dem på stort allvar, men hur studierna har gjorts och bristerna de har är självklart intressanta eftersom det är lätt komplexa resultat förenklas i exempelvis media. I den brittiska studien upptäcktes exempelvis att två (tror jag det var) av psd-fallen berodde på att föräldrarna - måna om att just inte samsova pga ökad risk - hade gått upp för att amma och utmattade tuppat av med sina barn i soffan. Alla studierna är också noga med att skilja på bed-sharing och co-sleeping. Vi har exempelvis breddat vår dubbelsäng med vanliga sängar för att få mer utrymme och anser självklart att vi samsover, men ur ett forskningsperspektiv så utövar vi endast co-sleeping och inte bedsharing. Och co-sleeping rekommenderas. Samsovningens fördelar hittar du i mångt och mycket inte minst i samma studier - orsakerna till att co-sleeping starkt rekommenderas.
  • Flickan och kråkan
    Palma skrev 2013-05-29 04:39:13 följande:
    Uffesson, en snugglenest kan du ha om du vill samsova säkert. Eller en sån liten babysäng man sätter ihop med förälderns säng, "bedside crib".
    Vi ska köpa en sån här kamcaredesign.jetshop.se/bedinbed-p-82-c-180....

När vi var i USA sist kunde man inte köpa spjälskydd, kuddar eller täcken till vaggor/spjälsängar pga att man kommit fram till att det ökar risken för PSD. Barnen sover i sovpåse eller med tunn filt. Och när min bror fick barn i Norge för 8 år sedan fick de inte samsova pga ökad risk för PSD. Det är lite läskigt hur man kan säga så olika i olika länder.
    Man säger inte så olika, men man utgår från olika kulturer. I USA exempelvis så finns det inom den stora grupp av socialt mer utsatta (vilket är en rätt stor grupp i USA) en vana att samsova bland mycket bolster och kuddar, på soffor o.dyl. och det är vanligt med ex. rökande föräldrar. Detta är tveklöst riskfullt. Finns samma riskökning och tendenser i andra grupper i världen. 

Sedan kan man titta på vanor i exempelvis en hel del asiatiska länder med mycket låg andel psd-fall där det är ovanligt att mamman röker eller nyttjar alkohol. Man sover på fasta ytor på ett helt annat sätt och har ofta även separata bäddytor även om man sover tillsammans.

På det här viset blir förutsättningarna för samsovning väldigt olika. 
  • Palma

Flickan och kråkan, av någon anledning kan jag inte läsa ditt inlägg. Ser bara att du citerat mig. Kanske för att jag använder appen?

• Palma

Nu loggade jag in via nätet och då ser jag.

Det du skriver har du rätt i, det är stora skillnader på hur vi sover i olika länder.

Men man blir ju lite fundersam som gravid och nojjig. När vi var i USA och de i butiken fasade när jag frågade om kudde... Här rek det ju tom (för att förhindra platt huvud) Sedan var det något om takfläkt också. Tror de rek att man skulle ha takfläkt? Det kanske är pga att många röker inomhus?

Vad tycker du om en sådan korg "bedinbed" som jag länkat till? Vi har litet sovrum men rätt stor säng. Dessutom en 4 åring som fortfarande vill sova med oss ibland.

• Flickan och kråkan
    Palma skrev 2013-05-29 06:52:01 följande:
    Nu loggade jag in via nätet och då ser jag.
    Det du skriver har du rätt i, det är stora skillnader på hur vi sover i olika länder.
    Men man blir ju lite fundersam som gravid och nojjig. När vi var i USA och de i butiken fasade när jag frågade om kudde... Här rek det ju tom (för att förhindra platt huvud) Sedan var det något om takfläkt också. Tror de rek att man skulle ha takfläkt? Det kanske är pga att många röker inomhus?
    Vad tycker du om en sådan korg "bedinbed" som jag länkat till? Vi har litet sovrum men rätt stor säng. Dessutom en 4 åring som fortfarande vill sova med oss ibland.
    Tveksamt om kudde hjälper mot platt huvud om jag ska vara ärlig. Belastningen blir så pass stor i alla fall på deras supermjuka huvuden när de ligger ner så jag är tveksam om vi kommer att använda det till vår trea. Bättre att försöka vrida huvudet så länge de är rätt stillsamma så att belastningen varieras. Sedan har vi våra i sjal större delen av dagen så ingen belastning liggandes på rygg dagtid.

Den optimala temperaturen i ett sovrum för barn ska ju vara rätt låg. Tror att den helst ska ligga på sådär max 17 grader om jag inte missminns mig. Många - inklusive vår familj - har bra mycket varmare än så. Kan det kanske vara därför takfläkt rekommenderas.  Man vet att värme ökar risken.

Jag har ingen erfarenhet av snugglenest eller liknande. Vi har inte känt behovet för vi har utrymme med rätt gigantisk säng. Nu har vi både 4- och 5-åring sovande hos oss men det kommer ändå inte att bli något problem med en nyföding också. Vi har totalt nästan 4 meter sovyta på bredden (90-säng+180-säng+120-säng). Vi får bara organisera om oss lite så att inte de stora barnen är "i närheten". Fördelen med ett snugglenest är väl att det inte är så stor chans att täcken, kuddar etc läggs över barnet, om man använder det och man sover trångt.
  • Rhino

Flickan och kråkan skrev 2013-05-29 05:50:23 följande:
    Men det är det väl inte så många som gör? Förkastar resultaten? Jag har läst rätt mycket. Läste hela den här studien och hela den stora brittiska studie som kom för ett par år sedan. Jag förkastar verkligen inte resultaten och tar dem på stort allvar, men hur studierna har gjorts och bristerna de har är självklart intressanta eftersom det är lätt komplexa resultat förenklas i exempelvis media. I den brittiska studien upptäcktes exempelvis att två (tror jag det var) av psd-fallen berodde på att föräldrarna - måna om att just inte samsova pga ökad risk - hade gått upp för att amma och utmattade tuppat av med sina barn i soffan. Alla studierna är också noga med att skilja på bed-sharing och co-sleeping. Vi har exempelvis breddat vår dubbelsäng med vanliga sängar för att få mer utrymme och anser självklart att vi samsover, men ur ett forskningsperspektiv så utövar vi endast co-sleeping och inte bedsharing. Och co-sleeping rekommenderas. Samsovningens fördelar hittar du i mångt och mycket inte minst i samma studier - orsakerna till att co-sleeping starkt rekommenderas.
    Tack för ett bra svar med vettigt resonemang! Jag upplevde att vissa av ovanstående inlägg antydde att de inte alls bryr sig om studiens resultat. Att forskning inte är sanning. Jag tycker det är synd då de flesta studier är tillförlitliga (med vissa undantag). Brister går att finna i de flesta studier och så även i den här studien, precis som du säger. Och visst krävs det mer än en studie för att kunna kalla detta sanning, men även fler än en för att kunna säga att resultatet är felaktigt. 

Givetvis är resultatet mer komplext än vad det framstår i DN:s artikel, men för att fler ska kunna ta till sig artikelns resultat så förenklas den. Det är synd att DN framställer resultatet som en sanning då det ju som sagt krävs fler än en studie för att kunna göra det. Men å andra sidan låter det som att många studier som kommer fram till ungefär samma sak har gjorts eftersom en professor i barnmedicin (som en tycker skulle vara väl medveten om vad som krävs för att kunna acceptera ett påstående som sanning) säger följande;

"– Om man vill minimera risken för plötslig spädbarnsdöd pekar det mesta på att det bästa är att barnet sover på rygg i egen säng"

Jag funderar på om en lätt förkastar resultatet för att en inte vill acceptera att så kan vara fallet. Att samsovning medför stora risker för barnet, framförallt innan de uppnått 3 månaders ålder. För det innebär ju ofta många känslomässiga fördelar att samsova och dessutom är det bekvämt att slippa gå upp och hämta barnet mitt i natten när det vill ammas. Är det därför det är så svårt att acceptera ovanstående tro?

Vilken brittisk studie är det? Det du skrev om co-sleeping vs. bedsharing lät mycket intressant, det vill jag läsa mer om. 
Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...