• MajaMu

Samsovning och spädbarnsdöd...

Hej, Jag läste just på DN om en ny studie som visat på samband mellan plötslig spädbarnsdöd och samsovning. Kanske kommer svenska riktlinjer att ändras så man avråder alla föräldrar att samsova. Jag blir lite ledsen av att läsa det. Samsovning har så många fördelar. Visst är PSD fruktansvärt men hur värderar man den ökade risken, det är ju ändå väldigt ovanligt, mot allt det positiva barnet får av samsovning. Hur tänker ni kring detta? www.dn.se/nyheter/vetenskap/samsovning-okar-risken-for-barnet

• Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...
  • Flickan och kråkan
    Palma skrev 2013-06-04 21:41:55 följande:
    Är det så att vi räddar 10% av barnen som skulle dött av psd om vi låter spädbarn under 3 månader sova i egen säng är det ju värt det.
    Nu vet man ju aldrig, men forskarna och läkarna menar att de kommer att ändra råden till föräldrar utifrån dessa resultat.
    Det intressanta är ju fortfarande under vilka omständigheter barnen i undersökningsgruppen inte sov i egen säng och det finns det inga uppgifter runt. barn kan ju samsova på så många olika sätt/under så olika omständigheter. Jag ifrågasätter inte resultaten i den enskilda studien - exakt som slutsatserna dragits utifrån de enskilda premisserna - men frågan är om det snarast handlar om hur man sover tillsammans än att man sover tillsammans. Skillnaden kanske i teorin skulle försvinna om kudden togs bort, eller om utrymmet ökades etc. 
  • Sthlmtjej24
    Palma skrev 2013-06-04 21:41:55 följande:
    Är det så att vi räddar 10% av barnen som skulle dött av psd om vi låter spädbarn under 3 månader sova i egen säng är det ju värt det.
    Nu vet man ju aldrig, men forskarna och läkarna menar att de kommer att ändra råden till föräldrar utifrån dessa resultat.
    Nej, 50 %...
  • Sthlmtjej24

Eftersom ca var femte barn som dog sov i förälders säng, medan bara var tionde gjorde det i kontrollgrupp. Det är 50 % skillnad.

• Natulcien
    Förväntanstid skrev 2013-06-04 21:11:27 följande:

Ja det finns alltså studier som pekar på det och du väljer då att hellre gå efter personliga gissningar. Det är helt ok för mig men meningen med mitt inlägg var inte reta upp någon forum-heltidare utan bara att delge min kunskap om en möjlig orsak, varken mer eller mindre.
    Eh va? Vad är det för studier? Som jag skrev så hittade jag alltså endast hypoteser och "eventuella" samband. Inga vetenskapliga bevis. Kan du inte länka till de vetenskapliga bevisen, eftersom jag alltså inte har hittat dem?

Sen vet jag inte vad det är för "forumheltidare" du yrar om, och hur det är relevant här..? Men det var kanske andra trådar du blandade in?
  • Flickan och kråkan
    Sthlmtjej24 skrev 2013-06-04 22:02:39 följande:
    Eftersom ca var femte barn som dog sov i förälders säng, medan bara var tionde gjorde det i kontrollgrupp. Det är 50 % skillnad.
    Nej, vi kommer inte att kunna rädda 50% av de barn som skulle ha dött i psd om vi la alla barn under 3 månader i egen säng. En stor majoritet av de barn som dör i psd (långt över 50% av de som dör) sover redan i egen säng och kan därmed inte räddas genom att just läggas i egen säng. Kvarstår gör då den grupp som samsover och vars riskökning enligt studien är 20% högre än för dem som sover i egen säng. Inte ens bland de samsovande (som i studien är en klar minoritet) kommer man alltså att kunna rädda 50% av barnen under 3 månader genom att lägga dem i egen säng.
  • Flickan och kråkan
    Palma skrev 2013-06-07 11:25:48 följande:
    www.svt.se/nyheter/varlden/sova-i-kartong-bra...
    Sedan blir ju artikeln lite absurd om man ska vara ärlig. De jämför med situationen i 30-talets Finland, alltså samtida med ett fortfarande stort fattigsverige med trångboddhet etc. Tränger man ihop ett stort antal barn och vuxna i sängar och bostäder under rätt eländiga hygienförhållanden så blir alternativet att låta spädbarn sova i en kartong mer begripligt.
  • mikroE

Studien är inte nog exakt och tar inte hänsyn till säker samsovning och bara samsovning eller om föräldrarna alltid samsover eller gör det ibland. Som jag vet är det åtminstone en teori att samsover man alltid så är riskerna mindre eftersom man då är mer medveten om att barnet finns i sängen och det inte är något som 'råkat' hamna där för att mamman var för trött för att orka lyfta tillbaka barnet. Om jag såg att även säker samsovning ger en ökad risk hade jag varit mer intresserad av resultatet på studien än hur den är i dagsläget. Vi samsover jag, man och barn i en 180 säng och min dotter har gott om plats, eget täcke, fast madrass och om hon verkligen är mer vid risk än ett barn i spjälsäng blir jag extremt förvånad för jag fattar liksom inte vad som skulle kunna åstadkomma den risken om man jämför med tex side-car som rekommenderas som ett alternativ till att ligga i samma säng.

Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...