• MajaMu

Samsovning och spädbarnsdöd...

Hej, Jag läste just på DN om en ny studie som visat på samband mellan plötslig spädbarnsdöd och samsovning. Kanske kommer svenska riktlinjer att ändras så man avråder alla föräldrar att samsova. Jag blir lite ledsen av att läsa det. Samsovning har så många fördelar. Visst är PSD fruktansvärt men hur värderar man den ökade risken, det är ju ändå väldigt ovanligt, mot allt det positiva barnet får av samsovning. Hur tänker ni kring detta? www.dn.se/nyheter/vetenskap/samsovning-okar-risken-for-barnet

• Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...
  • Rhino

Flickan och kråkan skrev 2013-05-29 05:50:23 följande:
    Men det är det väl inte så många som gör? Förkastar resultaten? Jag har läst rätt mycket. Läste hela den här studien och hela den stora brittiska studie som kom för ett par år sedan. Jag förkastar verkligen inte resultaten och tar dem på stort allvar, men hur studierna har gjorts och bristerna de har är självklart intressanta eftersom det är lätt komplexa resultat förenklas i exempelvis media. I den brittiska studien upptäcktes exempelvis att två (tror jag det var) av psd-fallen berodde på att föräldrarna - måna om att just inte samsova pga ökad risk - hade gått upp för att amma och utmattade tuppat av med sina barn i soffan. Alla studierna är också noga med att skilja på bed-sharing och co-sleeping. Vi har exempelvis breddat vår dubbelsäng med vanliga sängar för att få mer utrymme och anser självklart att vi samsover, men ur ett forskningsperspektiv så utövar vi endast co-sleeping och inte bedsharing. Och co-sleeping rekommenderas. Samsovningens fördelar hittar du i mångt och mycket inte minst i samma studier - orsakerna till att co-sleeping starkt rekommenderas.
    Givetvis är resultatet mer komplext än vad det framstår i DN:s artikel, men för att fler ska kunna ta till sig artikelns resultat så förenklas den. Det är synd att DN framställer resultatet som en sanning då det ju som sagt krävs fler än en studie för att kunna göra det. Men å andra sidan låter det som att många studier som kommer fram till ungefär samma sak har gjorts eftersom en professor i barnmedicin (som en tycker skulle vara väl medveten om vad som krävs för att kunna acceptera ett påstående som sanning) säger följande;

"– Om man vill minimera risken för plötslig spädbarnsdöd pekar det mesta på att det bästa är att barnet sover på rygg i egen säng"

Jag funderar på om en lätt förkastar resultatet för att en inte vill acceptera att så kan vara fallet. Att samsovning medför stora risker för barnet, framförallt innan de uppnått 3 månaders ålder. För det innebär ju ofta många känslomässiga fördelar att samsova och dessutom är det bekvämt att slippa gå upp och hämta barnet mitt i natten när det vill ammas. Är det därför det är så svårt att acceptera ovanstående tro?

Vilken brittisk studie är det? Det du skrev om co-sleeping vs. bedsharing lät mycket intressant, det vill jag läsa mer om. 
  • Rhino
    Rhino skrev 2013-05-29 14:46:17 följande:
    Givetvis är resultatet mer komplext än vad det framstår i DN:s artikel, men för att fler ska kunna ta till sig artikelns resultat så förenklas den. Det är synd att DN framställer resultatet som en sanning då det ju som sagt krävs fler än en studie för att kunna göra det. Men å andra sidan låter det som att många studier som kommer fram till ungefär samma sak har gjorts eftersom en professor i barnmedicin (som en tycker skulle vara väl medveten om vad som krävs för att kunna acceptera ett påstående som sanning) säger följande;

"– Om man vill minimera risken för plötslig spädbarnsdöd pekar det mesta på att det bästa är att barnet sover på rygg i egen säng"

Jag funderar på om en lätt förkastar resultatet för att en inte vill acceptera att så kan vara fallet. Att samsovning medför stora risker för barnet, framförallt innan de uppnått 3 månaders ålder. För det innebär ju ofta många känslomässiga fördelar att samsova och dessutom är det bekvämt att slippa gå upp och hämta barnet mitt i natten när det vill ammas. Är det därför det är så svårt att acceptera ovanstående tro?

Vilken brittisk studie är det? Det du skrev om co-sleeping vs. bedsharing lät mycket intressant, det vill jag läsa mer om. 
    Sorry, detta föll bort:

Tack för ett bra svar med vettigt resonemang! Jag upplevde att vissa av ovanstående inlägg antydde att de inte alls bryr sig om studiens resultat. Att forskning inte är sanning. Jag tycker det är synd då de flesta studier är tillförlitliga (med vissa undantag). Brister går att finna i de flesta studier och så även i den här studien, precis som du säger. Och visst krävs det mer än en studie för att kunna kalla detta sanning, men även fler än en för att kunna säga att resultatet är felaktigt.  
  • Förväntanstid

I England ger man rådet att aldrig låta en bebis ärva madrass från äldre syskon/släktingar pga att det ökar risken för psd. Detta beror på bakterietillväxt som sker i madrassen efter den använts ett tag. De flesta föräldrar byter knappast madrass inför samsovningen. Bara en tanke... (Jag har själv samsovit med mitt barn)

• Natulcien
    Förväntanstid skrev 2013-05-29 15:02:32 följande:
    I England ger man rådet att aldrig låta en bebis ärva madrass från äldre syskon/släktingar pga att det ökar risken för psd. Detta beror på bakterietillväxt som sker i madrassen efter den använts ett tag. De flesta föräldrar byter knappast madrass inför samsovningen. Bara en tanke... (Jag har själv samsovit med mitt barn)
    Nu känner jag inte till det vetenskapliga underlaget för det påståendet... men spontant så känns det ju ganska överdrivet. Självklart lägger man inte en nyfödd på en gammal sunkmadrass med ingrodd skit...men en bebismadrass som ett syskon har haft och sovit på 1-2 år lär knappast vara så ingrodd med bakterier...

Vi har en ökad skara barn med allergier också p.g.a. överdriven renlighet...
  • rödtopp

De barnen som dog i PSD hade förmodligen dött i alla fall även om de sovit i egen säng ! Jag tycker att den där undersökningen verkar minst sagt otydlig  för det pekar på att av det barn som dog i PSD  så  hade 78 % dött när de låg i sin egen säng vilket gör att det är en högre risk för PSD om barnet sover i sin egen säng.
       http://bmjopen.bmj.com/content/3/5/e002299.full

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Flickan och kråkan
    Rhino skrev 2013-05-29 14:48:49 följande:
    Sorry, detta föll bort:

Tack för ett bra svar med vettigt resonemang! Jag upplevde att vissa av ovanstående inlägg antydde att de inte alls bryr sig om studiens resultat. Att forskning inte är sanning. Jag tycker det är synd då de flesta studier är tillförlitliga (med vissa undantag). Brister går att finna i de flesta studier och så även i den här studien, precis som du säger. Och visst krävs det mer än en studie för att kunna kalla detta sanning, men även fler än en för att kunna säga att resultatet är felaktigt.  
    Nej, du missuppfattade mig. Jag tror inte att resultaten i studien är felaktiga utan att vissa premisser saknas vilket gör det hela mer komplext än "Samsov inte, det ökar risken för psd". I studien finns det inget hänsysnstagande till HUR man samsover. Studien tittar på  bed-sharing i förhållande till amning, samt föräldrar som inte röker och inte har druckit alkohol. Vad man ser i både denna studie och tidigare är att amning minskar risken. Man ser också att rökning, liksom alkohol ökar risken. Inga nyheter på den fronten. Den visar också att bed-sharing inte utgör någon utökad risk för barn som är 3 månader och uppåt - många som samsover gör ju det långt mycket längre än så. Inte heller någon nyhet. Osäkerheten har tidigare legat kring de riktigt små barnen = barn under 3 månader, därför har även socialstyrelsen rekommenderat att man använder sidovagn exempelvis första 3 månaderna (som många räknar in i begreppet samsovning, men som då är co-sleeping). Den studien som DN hänvisar till visar att risken är förhöjd vid bed-sharing när barnet är under 3 månader. Det intressanta för min del är då under vilka förhållanden barnen har delat säng med sina föräldrar. Vi vet att de ammat och att föräldrarna varit rök- och alkoholfria, men har de legat tätt med näsan intill mammans kropp under täcke exempelvis eller högt upp i sängen med gott om utrymme utan täcke, kudde etc. Det är inget som studien tar hänsyn till vilket gör förenklade slutsatser bristfälliga.
  • Flickan och kråkan
    Rhino skrev 2013-05-29 14:46:17 följande:

Självklart finns det känslomässiga faktorer inblandade. Det är ju lite grand som debatten vad gäller amning - ersättning. Den är dock klart känsligare för sällan man ser stora rubriker för kopplingen ersättning - psd. 

Däremot tror jag inte att det enbart är av den anledningen som man kan ha svårt att acceptera ovanstående. För egen del så har jag inte svårt att acceptera studiens resultat, men däremot generaliserande slutsatser av den typen du citerar ovan (barnläkaren) för jag anser inte att den tolkningen stämmer överens med studiens resultat. Särskilt inte när man även tittar på andra studier. Uttalandet är inte felaktigt, men har stora brister.

Co-sleeping kontra bed-sharing tas upp i den aktuella studien. Begreppen är fortfarande lite oklar ibland. En del anser att co-sleeping är ett paraplybegrepp för såväl bed-sharing som att sova på annan yta än förälder men i direkt närhet. Andra skiljer på begreppen. AAP förspråkar ett begreppsbyte till bed-sharing och room-sharing för att undvika missförstånd. Begreppsförvirringen är ju inte heller irrelevant i sammanhanget.

Här är den brittiska studien:
    www.bmj.com/content/339/bmj.b3666.pdf%2Bhtml

Här är en av forskarnas kommentarer kring hur hans/deras studie har tolkats i media m.m.
    www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2009/oct/16/sudden-infant-death-syndrome-children
  • EllisBell

En aspekt som gör att samsovning inte avråds från i Sverige är att amning skyddar mot psd (finns alltså studier på detta) och det är klarlagt att samsovning gynnar amning. Det är alltså fler faktorer som måste vägas in.

• Flickan och kråkan
    EllisBell skrev 2013-05-30 06:32:37 följande:
    En aspekt som gör att samsovning inte avråds från i Sverige är att amning skyddar mot psd (finns alltså studier på detta) och det är klarlagt att samsovning gynnar amning. Det är alltså fler faktorer som måste vägas in.
    Det har tagits med i den aktuella studien och enligt studien vägs det inte upp i samma utsträckning procentuellt. Amning minskade risken med ungefär hälften av samsovningens ökade risk. Men det finns fortfarande andra faktorer som också behöver vägas in som sagt och som man inte tagit hänsyn till.

• Lille Skrutt

Om man har gått om yta så att barnet inte ligger hud mot hud, inga täcken och kuddar utan endast lakan, då borde samsovning vara lika säkert som att ha bebis i sidovagn/spjälsäng bredvid vuxensängen. Men under sådana omständigheter är det liksom ingen större vits med samsovning längre utan då kan man ju lika gärna välja sidovagn kan jag känna.

Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...