Lille Skrutt skrev 2013-05-30 21:40:06 följande:
Om man har gått om yta så att barnet inte ligger hud mot hud, inga täcken och kuddar utan endast lakan, då borde samsovning vara lika säkert som att ha bebis i sidovagn/spjälsäng bredvid vuxensängen. Men under sådana omständigheter är det liksom ingen större vits med samsovning längre utan då kan man ju lika gärna välja sidovagn kan jag känna.
Oj, då har vi olika syn på samsovning/vitsen med samsovning. Jag har vår 4- och 5-åring i vanliga sängar som står i kloss med vår dubbelsäng. Vi har gott om utrymme i vår nästan 4 meter breda säng men självklart samsover vi. Jag och sambon samsover också även om vi faktiskt inte sover på gemensam resårbotten eller delar täcke. Barnen har alltid sovit med oss och hur mycket hudkontakt vi har haft har gått i vågor. Nu är det för tillfället lite mindre då de liksom håller sig i sina delar av sängen. För ett par veckor sedan hade jag en 4-åring som alltid kom intillrullandes på natten. För mig är det möjligheten till direkt närhet och att vi faktiskt sover tillsammans som är vitsen - söker barnet närhet så finns vi där. Lätt att rulla intill barn som vaknar.
Nej, jag lägger inte ett barn under de första månaderna med näsan in mot min kropp och täcke och kuddar på det och sover själv. Det skulle faktiskt inte falla mig in, lika lite som jag skulle lägga min nyföding på mage. Samsovningen blir för min del inte förstörd för att man har barnet bredvid sig på fri yta, utan täcken etc. Vi vill ha barnen hos oss så länge de önskar och har behovet, men däremot känns det för vår del viktigt att göra vad vi kan för att samsova säkert så gott det går och det (fri yta, inga täcken etc) är ju en av de punkter som lyfts fram - även av en ivrig samsovningsförespråkare som dr. William Sears (appropå AP).