• Minimis

Vad är er paradrätt?

Vilken mat bjuder du helst på när du bjuder hem nya bekanta? En rätt som vi gillat och som är smidig att göra är plankstek, flämtande uttern är också smidigt. Vi är inte så duktiga på mat, men jag älskar att testa nya recept ändå och hoppas på att få inspiration här!

• Svar på tråden Vad är er paradrätt?
  • pigglet

Makens lasagne är också supergod!

Bechamelsås:

100 g smör

1,5 dl vetemjöl

1,3 liter mjölk

Muskotnöt

Färs:

1 morot

1 gul lök

1 stjälkselleri

1 pkt bacon

400 g köttfärs

2 msk tomatpuré

1 tsk oregano

2,5 dl vatten

1 buljongtärning

Lasagneplattor

Sätt ugnen på 200 grader.

Värm 1 liter mjölk i micron, så den nästan kokar. Smält smöret i en kastrull. Rör i mjölet. Tillsätt 3 dl kall mjölk under kraftig vispning, sedan den micrade mjölken. Krydda med muskotnöt. Låt småkoka några minuter.

Skär bacon i små bitar. Hacka morot, lök och selleri mycket smått. Fräs det + köttfärs + bacon. Tillsätt resten. Koka några minuter.

Häll lite av såsen i en form. Varva sedan lasagneplattor, köttfärs och sås. Ju fler lager desto godare. Avsluta med sås så plattorna täcks.

Grädda enligt tiden som står på lasagneplattornas paket.

• Queenie70

Om jag gör på fläskfile bryner jag, men inte när jag gör med kycklingfile.

• Tillie

Räksås. Räkor, rödlök, röd paprika, cremé fraiche och grädde, saffran och mycket vitlök och lite cayennepeppar. Till det tagliatelle. 

• elyse

Min favoriträtt är en slags pastapytt. Innehåller tortellini, majs, ägg, färsk koriander, fetaost, vitlök, saffran, peppar och lite chiliflingor. Tortellinin kokar man som vanligt. Majsen steker man i stekpanna och har i kryddorna. När majsen nästan är orange knäcker man 1-2 ägg i och rör om. På slutet häller man i tortellinin (färdigkokad), smular i fetaost och blandar i koriandern. Så himla gott!  

• 123

Tandoorikyckling (på kycklingfilé) med couscous och mynta/citron-yoghurt.

Dela kycklingfiléerna på längden i 2 eller 3 strimmor
    Blanda tandooripasta och yoghurt i en form och lägg i filéerna så de täcks (låt marineras över natten i kyl)

Sätt ugnen på 130gr
    Ta ut filéerna och skaka av yoghurten
    Lägg dem på grillgallret och stryk på lite ren tandooripasta
    Ställ i mitten av ugnen ca 20-35min och ställ en plåt under för att samla upp vätska

Lägg hackad vitlök och myntablad i turkisk yoghurt, pressa i citron, salta, peppra och rör om (som en tsatsiki nästan)
    Koka couscous enl instruktioner på förpackningen (jag tar snabbvarianten)

Servera med sallad, gärna mycket gurka          

• Mumu

Bästa förrätten är nog lätthalstrade pilgrimsmusslor med palsternackspuré och sojareduktion.

Till varmrätt lagar jag helst helstekt oxfilé, potatiskaka, min balsamicosås och min orientaliska smörsås med lite goda grönsaker till.

Eller varför inte moules mariniere?

• adiscobloodbath

Kikärtsbiffar med yoghurtsås och tomatbulgur! Det är jag sjukt bra på att laga! Men maken får steka biffarna om dom ska vara tillräckligt snygga att bjuda på ;) Biffarna gör jag på två burkar kikärtor, ett ägg, lite potatismjöl, hackad salladslök, riven vitlök och cajennpeppar. Till tomatbulgurn fräser jag hackad lök, vitlök och tomatpurè. Sen i med bulgur, krossad tomat och grönsaksbuljong så det täcker bulgurn. Ska väl vara ungefär dubbelt med vätska så får det puttra tills bulgurn är mjuk. Kryddar med timjan och balsamvinäger. Såsen gör jag på yoghurt, spiskummin, honung, cajennpeppar, och massor av färsk persilja!

• Julietta

Gud vad alarmerande hur många som seriöst menar att oxfile är deras "paradrätt".

Svar på tråden Vad är er paradrätt?