• Minimis

Vad är er paradrätt?

Vilken mat bjuder du helst på när du bjuder hem nya bekanta? En rätt som vi gillat och som är smidig att göra är plankstek, flämtande uttern är också smidigt. Vi är inte så duktiga på mat, men jag älskar att testa nya recept ändå och hoppas på att få inspiration här!

• Svar på tråden Vad är er paradrätt?
  • Mumu

Haha, där kom prettopatrullen intågandes! Vi var TVÅ som skrev att vi gillade att laga oxfilé. Verkligen alarmerande många... Och att vi båda skrev det som en hel rätt med vissa tillbehör spelade ingen roll, eller? Frågan var dessutom vad vi helst bjuder nya bekanta på. Det betyder inte att jag tycker att oxfilé alltid är det bästa man kan äta. Det betyder att jag tycker det är ett säkert kort, lätt att laga och omtyckt av många. Din kommentar däremot, var ganska löjlig i mina ögon.

• amanda h

Jag håller med mumu om att oxfile brukar uppskattas av många! Min favorit att bjuda på är en oxfile-rätt med penne pasta, svamp och parmesansås! Utsökt ;)

• Heranell

Biffar i medelhavssås har jag bjutt på massor av gånger, till varierande middagsgäster, och även fått bjuda på igen på begäran från tidigare ätare. Receptet är för fyra personer men jag gör oftast dubbel sats.

Biffar:

400g nötfärs
    1,5 msk potatismjöl
    1 dl mjölk
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    Rivet skal från 1 citron

Blanda ihop allt och forma till 8 biffar. Stek cirka 3 minuter på varje sida. Jag gör biffarna ganska små och höga, alltså inte lika utplattade som hamburgare.

Och nu till den smarriga såsen...

5 soltorkade tomater, hackade (lägg i en kopp och klipp med sax)
    2,5 dl mellangrädde
    cirka 1 tsk torkad salvia
    Salt och peppar efter smak.

Blanda ihop allt och låt puttra i ett par minuter. Ibland tar jag i nån tesked av oljan från tomaterna, det förhöjer smaken. När såsen är klar lägg i biffarna.

Jag brukar servera med potatis och rotfrukter i ugn. Men har även provat pasta och ris til, det funkar det med.

Oerhört lättlagad rätt dessutom, biffarna görs med fördel dagen innan så slipper man stekoset.                      

• SpanskaFlugan

Vit risotto med vitt vin och lite annat gott brukar jag göra. Och så serverar jag det med grillad grön sparris och lax eller kyckling (beroende på gästens preferens). Duck l'Orange är också ett säkert kort om man verkligen vill imponera på någon. :)

• Mumu

Ja! Risotto! Såklart! Det bjuder vi också ofta på! Vi har nästan alltid kantareller i eftersom vi plockar mycket svamp.

En annan bjudfavorit som förrätt är sparris balsamico. Kokt grön sparris som läggs upp med hyvlad parmesan, rostade pinjenötter och en dressing på balsamvinäger, olivolja och hackad röd paprika. Passar jättebra om resten av middagen har lite italienska smaker.

• fluu

När jag var liten brukade jag laga en underbar kantarellstuvning. Första gången jag gjorde den så råkade jag av misstag ta kryddpeppar istället för vitpeppar,jag fortsatte med det - så gott!
    Nu för tiden lagar jag nästan aldrig svamp eftersom jag bor med en svamphatare.

Jag lagar värdens godaste fiskgrytor och fisksoppor så det bjuder jag ofta på.
    Eller min berömda rabarber- och fläderdrink med mynta   *dreglar*

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Minimis
    fluu skrev 2013-05-25 20:30:35 följande:
    När jag var liten brukade jag laga en underbar kantarellstuvning. Första gången jag gjorde den så råkade jag av misstag ta kryddpeppar istället för vitpeppar,jag fortsatte med det - så gott! Nu för tiden lagar jag nästan aldrig svamp eftersom jag bor med en svamphatare. Jag lagar värdens godaste fiskgrytor och fisksoppor så det bjuder jag ofta på. Eller min berömda rabarber- och fläderdrink med mynta   *dreglar*

Recept på drinken åtminstone? ;)
  • fluu
    Minimis skrev 2013-05-25 20:36:34 följande:

Recept på drinken åtminstone? ;)
    Visst :)

Räcker till hela tjocka släkten:
    4 dl koncentrerad rabarbersaft.
    2 dl koncentrerad flädersaft
    Färsk mynta
    Frysta jordgubbar (cirka 40 stycken)

Sen har jag i massa sprite. Egentligen ska det vara vodka och vitt vin,men jag dricker inte alkohol.
Svar på tråden Vad är er paradrätt?