• Minimis

Vad är er paradrätt?

Vilken mat bjuder du helst på när du bjuder hem nya bekanta? En rätt som vi gillat och som är smidig att göra är plankstek, flämtande uttern är också smidigt. Vi är inte så duktiga på mat, men jag älskar att testa nya recept ändå och hoppas på att få inspiration här!

• Svar på tråden Vad är er paradrätt?
  • Bregott

Ingen paradrätt men något vi gärna bjuder på är smörgåstårta, mums!

• phillipha

Italiensk kycklinglasagne med tomatsås, svamp, bacon mm :)

hemmagjord pasta med biff, svamp, purjolök, suger snaps grädde och parmesan.

Fiskgratäng med hemgjort mos, lax torsk, vitvinssås räkor och stark riven ost!

Annars älslar kag att laga svensk tapas el plockmat! Så gott, kan varieras i oändlighet och kan göras i förväg.

• Sannaslim

Min paradrätt är coucous royal. Jag brukar göra en grönsaksgryta på potatis, morot, squash, pumpa och kikärtor. skär grönsakerna i ganska stora bitar och kokar allt med kryddor som spiskummin, paprika, chili, kanel, buljongtärning och tomatpure. Till det steker jag merguez, kycklingklubbor i ugn och lammkotletter. Beroende på orken så gör jag antingen snabbcoucous eller sån som måste ångas till.

• tuzzla

Grekisk pytt i panna är ett stensäkert kort!
    För ca 5 personer.

En bra bjudrätt där det mesta kan göras i förväg och sedan bara in med det i ugnen en halvtimme.
    Såsen lyfter verkligen rätten ännu ett snäpp!

Ingredienser

1 kg fläskfilé eller kycklingfilé ca ( jag tar hälften av varje)

Marinad:
    1,5 dl olja
    1,5 tsk sambal oelek
    2 msk soja
    3-4 pressade vitlöksklyftor
    Salt
    Peppar

Creme fraichesås:
    2 dl creme fraiche
    2 msk majonnäs
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 tsk italiensk salladskrydda

(när jag skulle göra såsen var det slut på vitlök, och salladskrydda hade jag visst inte heller hemma. Jag hade då istället i lite vitlökspulver och smakade av det hela med trocomare örtsalt. Det gick suveränt, och var jättegott!)

Tillbehör:
    Rödlök
    Paprika
    Fetaost
    Tomater

1 kg Potatis

Gör så här
    Blanda alla ingredienserna till marinaden i en bunke eller dubbla plastpåsar. Skär köttet i bitar. Fläskfilé i skivor och kycklingfilé i större grytbitar. Lägg i köttet och låt det stå och dra 5-6 timmar.

Blanda alla ingredienser till såsen och låt den stå kallt till servering.

Skala potatisen och skär den i klyftor.
    Sätt på ugnen på 225 grader.

Lägg potatisen i en långpanna. Skicka in i ugn 5 minuter och ta sedan ut igen. Häll över köttet och marinaden och rör om. Strimla rödlök, paprika och tomater efter tycke och smak. Tärna fetaosten. Lägg grönsaker och fetaost ovanpå potatis- och köttröran.

Ställ långpannan i mitten av ugnen ca 30 min. Servera med creme fraichesåsen.

• flena

Tuzzla vilket gott recept. Det ska jag verkligen göra :)

• Cecilia 851
    STIFADO , en kryddig traditionell grekisk gryta.
    tid: 3-4 timmar  //  4-6 personer          (Fast här hemma räcker det till två, för det är så GOTT!)

RECEPT
    1kg kött  (högrev, kalv, karré, kanin)
    1 stor gul lök
    1 glas rött vin
    400g finkrossad tomat
    1 köttbuljong kub
    1 msk kalvfond
    2 msk tomatpuré
    2 lagerblad

500-600g shallotenlök
    2 vitlöksklyftor

Börja med att hacka löken fint och bryn sedan köttet i en stekpanna tills det fått en fin färg, samtidigt som du steker löken på medelvärme i, en stor kastrull, rikligt med olivolja. När köttet är brynt, häll över köttet i kastrullen tillsammans med löken och glasera ur pannan med rött vin. Häll det röda vinet i kastrullen med köttet. Tillsätt köttbuljong, kalvfond, tomatpuré, lagerblad och krossade tomater.
    Låt koka 2-3 timmar under lock (eller tills köttet är mört. Större bitar = Längre tid)

Medans köttet kokar: Skala shallotenlöken genom att lägga löken i en stor skål och hälla över kokande vatten och låta det svalna. Nu är löken lättare att skala!  Små lökar kan  man behålla hela, men de större - delas på mitten.

När köttet är mört, ta fram en mindre kastrull och lägg i en rejäl klick smör. Stek löken tillsammans med två vitlöksklyftor tills genomskinliga, ca 5 minuter, täck sedan med vatten och koka 10 minuter under lock.

Tillsätt löken i grytan tillsammans med lite lökspad för att, smaka av, och koka upp igen. Låt koka yttligare 30 minuter.

Servera med tzatziki och potatisbåtar!!

Urgod tzatziki
    1/2 gurka, ca 20cm
    2-2.5dl grekisk yogurt
    2 vitlöksklyfor
    1/3tsk salt
    olivolja
    citronjuice/vinäger

Riv gurkan på ett grovt rivjärn. Krama ut det extra vattnet och lägg i en stor skål, tillsätt krossad/riven vitlök, salt och en skvätt citronjuice eller vinäger. låt stå 15 minuter och häll sedan av vattnet.
    Tillsätt yogurten och rör om. Ringla olivolja över.
  • tuzzla

Men hur gott lät det då! Måste testas!!

• ica

Lasagne gör jag gärna. Eller grytor om det är många.

• Petrol

Fläskfilegryta.

Fläskfile av valfri mängd, bränn på i panna med höga kanter tillsammans med champinjoner och lök grovt hackat. krydda med salt peppar och lite socker, häll på grädde och klyfade tomater, vinäger, riven muskot och kardemumma samt en hackad chilifrukt och lite hackad vitlök och låt puttra ihop sådär lagomt länge.

Receptet varierar dock lite gång till annan i proportioner och någon ingrediens som faller bort eller läggs till beroende på vad jag är sugen på för stunden.

• SVejsan

Saltimbocca a la Romana ( istället för kalv så använder jag oftast lövbiff , blir inte lika dyrt då)

• missan75

Det beror på tid på året för mig.

Svar på tråden Vad är er paradrätt?