• Anonym (My)

Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?

Min 14-åring (flicka) har ganska nyligen fått en bankkort med 800:- insatt på varje månad. Hon ska då betala sin mobil, kläder, nöjen och fickpengar. Jag betalar ytterkläder + skor.
    Jag och hennes pappa är separerade och jag har en ny man som varit delaktig hennes liv och vardag i fyra år. Han tycker det är för mycket med 800:-/månaden och att hon då även borde spara en liten summa av dessa. Jag tycker inte att jag kan begära det för jag anser inte att 800:- är för mycket i månaden om man ska stå för det mesta själv.
    Jag vet att han inte "har något att säga till om" här, och han säger själv att han inte kan bestämma hur jag gör och vad jag ger mina barn. MEN det gnager i mig att han tycker så här! Han tror inte på mig när jag säger att många ungdomar i samma ålder får hela barnbidraget. Han menar då att det är helt fel att de får det eftersom barnbidraget ska gå till alla barnets omkostnader. Jag har försökt att förklara att barnbidraget täcker bara en del av de omkostnader en 14-årig flicka har (enligt konsumentverket).

Jag blir lite ledsen över att han tänker så här. Visst får han ha sin åsikt men han måste ju inse att det är annorlunda nu än det var på 80-talet när han var 14 år.
    Vi har inga barn tillsammans än, men funderingarna finns väl där på att skaffa ett gemensamt barn om nåt år. Känslan är ju dock att vi kommer bli oense om pengar som ska gå till barnet. Vad behövs? Är det rimligt? Osv.

Tycker ni det är för mycket med 800:-/månaden till en 14-årig tjej?

• Svar på tråden Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?
  • Anonym (11-12)

Mina barn, flicka-13 & pojke12, får 250:- i månaden, eftersom de bara köper godis och övriga saker som iphoneskal, så jag tycker att det räcker för dem, men det kmr nog öka när de blir äldre typ 15-16.

• 7 michelingodingar

Min 14-åriga dotter får hela sitt barnbidrag, alltså 1050 kr varje månad. Utöver det så betalar vi hennes mobil som ligger på 399 kr/månad. Hon får köpa allt själv, t ex kläder, skor, nöjen, sin skolresa, smink osv. Kravet för att hon skulle få hela sitt bb var att 500 kr var låsta till just kläder och hon sköter den biten jättebra. Hon visade innan hon fick sitt bb att hon kunde spara och hantera pengar.

Våran äldsta på snart 17 år väljer att inte få sitt bb då han avskyr att köpa kläder och dessutom har jättesvårt att hålla pengar så han får mellan 300-500/ månad beroende på hur mycket han hjälpt till hemma och sedan betalar vi även hans mobil på 399 kr/ månad. Våran dotter på snart 13 år kan heller inte handskas med pengar ännu så hon får ca 300-400 kr/månad och där betalar vi också hennes mobil på 399 kr/månad.

Jag tycker inte din dotter får för lite så länge som han kan handskas med pengar.   

• 7 michelingodingar
    7 michelingodingar skrev 2013-05-27 21:03:56 följande:
    Min 14-åriga dotter får hela sitt barnbidrag, alltså 1050 kr varje månad. Utöver det så betalar vi hennes mobil som ligger på 399 kr/månad. Hon får köpa allt själv, t ex kläder, skor, nöjen, sin skolresa, smink osv. Kravet för att hon skulle få hela sitt bb var att 500 kr var låsta till just kläder och hon sköter den biten jättebra. Hon visade innan hon fick sitt bb att hon kunde spara och hantera pengar.

Våran äldsta på snart 17 år väljer att inte få sitt bb då han avskyr att köpa kläder och dessutom har jättesvårt att hålla pengar så han får mellan 300-500/ månad beroende på hur mycket han hjälpt till hemma och sedan betalar vi även hans mobil på 399 kr/ månad. Våran dotter på snart 13 år kan heller inte handskas med pengar ännu så hon får ca 300-400 kr/månad och där betalar vi också hennes mobil på 399 kr/månad.

Jag tycker inte din dotter får för lite så länge som han kan handskas med pengar.   
    får för mycket och hon skulle det stå
  • Anonym (pedagogik)

När mina barn var 14 så hade båda barnbidraget att använda på det som din flicka har 800 till.
    Jag tycker hon får för lite.
    Ge henne så det täcker hennes utgifter och låt henne sköta det, på det viset lär hon sig för framtiden, att ha hand om pengar och sin egen ekonomi, det är rena pedagogiken.  

Din sambo vet inte vad han pratar om, be honom kolla upp det med konsumentverket.    

• Xanina Rabbit

800:- tycker jag låter som en rimlig summa om man ska ta hand om vissa utgifter själv. Som mobilen till exempel.

En fråga till er som låter barnen sköta sin budget helt och hållet själva. Fungerar det verkligen? Blir det inte ändå så i slutändan att det kommer oväntade utgifter som ni som föräldrar står för?

Och hur gör ni med till exempel avgifter för fritidssysslor, någon sport eller så? Står barnet för detta också, eller tar ni den biten?

Barnbidraget ska plötsligt täcka väldigt mycket i så fall.

• 7 michelingodingar
    Xanina Rabbit skrev 2013-05-27 21:38:15 följande:
    800:- tycker jag låter som en rimlig summa om man ska ta hand om vissa utgifter själv. Som mobilen till exempel.

En fråga till er som låter barnen sköta sin budget helt och hållet själva. Fungerar det verkligen? Blir det inte ändå så i slutändan att det kommer oväntade utgifter som ni som föräldrar står för?

Och hur gör ni med till exempel avgifter för fritidssysslor, någon sport eller så? Står barnet för detta också, eller tar ni den biten?

Barnbidraget ska plötsligt täcka väldigt mycket i så fall.

För oss fungerar det, dottern vet också med sig att vi står inte för någonting extra, nu håller hon visserligen inte på med någon dyr fritidssysselsättning då hon är mer estetiskt lagd och älskar att sitta och måla tavlor eller i block. Än så länge har vi inte behövt stå för någon oväntad utgift.
    Visserligen så ska hon som i morgon t ex åka iväg på en liten utflykt med sin klass och får då bekosta inträdet till museet de ska på samt maten de äter till lunch och det står vi för då jag tycker att mat ska hon inte behöva betala själv. Hade det varit så att hon skulle gå och käka pizza med kompisarna en fredag kväll DÅ hade hon fått betala den själv. 
  • ElinaNikki

När jag var fjorton fick jag hela studiebidraget. Är inte det menat att det ska gå till barnet?? Barnbidrag till föräldern och när man börjar studera på högstadiet ska man få pengarna själv det är därför det byter namn. Viktigt att ta hand om ekonomi vid den åldern.

• Järnlady

Jag tycker att du ska visa din sambo tråden. om han vill ha "bevis" Här framkommer tydligt att många tonåringar får den summan och eller hela barnbidraget. Låt honom läsa så kanske han får lite perspektiv.

Kan väl tillägga att jag fick hela barnbidraget vid 14-15. Det fick även min man, våra respektive syskon och de flesta jag kände i den åldern. Det är ingen konstig eller för hög summa utan ett bra sätt att lära sig hantera pengar. 

• Anonym (mor)

Som 14 åring fick jag hela barnbidraget själv. Det skulle gå till godis,bio,inträdde till discon dylikt, presenter till kompisars födelsedagar eller ute mat, eller fika på cafe liksom. eller om jag verkligen ville färga håret, klippa mig köpa senaste mascaran ja what ever. ni förstår.

Mamma betala dock alla kläder, skor,hygien grejer som jag kunde tänkas behöva. 

• Anonym (£)
    ElinaNikki skrev 2013-05-27 21:56:29 följande:
    När jag var fjorton fick jag hela studiebidraget. Är inte det menat att det ska gå till barnet?? Barnbidrag till föräldern och när man börjar studera på högstadiet ska man få pengarna själv det är därför det byter namn. Viktigt att ta hand om ekonomi vid den åldern.
    Det är barnbidrag ända till barnet fyller 16. När man går gymnasiet har man studiebidrag.
Svar på tråden Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?